15 روش ساده و تأثیرگذار برای از بین بردن غبغب

به گزارش وبلاگ کلشی ها، غبغب به دلایل گوناگونی شکل می گیرد. از افزایش وزن و ژنتیک گرفته تا اثرات منفی ناشی از بالا رفتن سن، عوامل زیادی وجود دارند که منجر به آویزان شدن پوست و چربی ناحیه گردن می شوند و بسیاری از مردم را به غبغب دچار می نمایند.

15 روش ساده و تأثیرگذار برای از بین بردن غبغب

خوشبختانه راه حلهای زیادی پیدا می شوند که می توانند به رفع غبغب و از بین بردن این چربی های اضافه یاری نمایند. این راه حلها شامل تغذیه و ورزش و بعلاوه استفاده از محصولات پزشکی و مراقبت از پوست می شوند. البته بعضی شیوه های درمانی تهاجمی و غیرتهاجمی هم وجود دارند که می توانند غبغب را از بین ببرند.

در این نوشته می خواهیم به آنالیز همین موضوع بپردازیم و ببینیم چه راه حلهایی برای از بین بردن غبغب مناسب هستند. در ادامه نگاهی به غبغب و دلایل شکل گیری آن می اندازیم، سپس می بینیم برترین راه حلهای طبیعی و پزشکی برای درمان این مشکل و حفظ سلامتی و تناسب اندام چه چیزهایی هستند. پس با ما همراه باشید.

غبغب چیست و چرا به وجود می آید؟

غبغب به چربی آویزان زیر چانه و در ناحیه گردن اشاره دارد. افرادی که غبغب دارند به نظر می رسد دارای دو چانه هستند و به همین علت در زبان انگلیسی نام چانه دوتایی را به این شرایط داده اند.

غبغب می تواند بسیار رایج باشد و زمانی شکل می گیرد که لایه های چربی زیر چانه جمع می شوند. افزایش وزن یکی از دلایل اصلی غبغب به شمار می رود. البته ژنتیک و بالا رفتن سن هم روی این مشکل تأثیر دارند. بعضی از افراد به علت ویژگی های ژنتیکی غبغب دارند و عده ای هم به علت افزایش سن و شل شدن پوست و ماهیچه هایشان با این مشکل روبه رو می شوند.

شما با یاری بعضی راه حلها می توانید غبغب خود را درمان کنید. ورزش و رژیم گرفتن برترین راه حل برای کاهش وزن و درمان غبغب خواهند بود. البته راه حلهای درمانی و استفاده از محصولات گوناگون هم برای رفع کردن این مشکل وجود دارند. در ادامه این راه حلها را آنالیز می کنیم.

چه راه حلهایی برای از بین بردن غبغب مناسب هستند؟

محصولات درمانی زیادی برای درمان غبغب وجود دارند. جدا از این، کارشناسان شیوه های درمانی و جراحی های گوناگون را هم برای درمان این مشکل پیشنهاد می نمایند. در ادامه می توانید فهرستی از این شیوه ها را ببینید. البته از آنجا که ورزش و تغذیه برترین راه حل طبیعی به شمار می روند پس از آنالیز شیوه های درمانی به سراغ نکاتی برای درمان غبغب با یاری ورزش و تغذیه می رویم.

1. از شیوه درمانی منجمدسازی چربی ها یاری بگیرید

کول اسکالپتینگ یک شیوه درمانی منجمدسازی چربی ها است که بدون جراحی می تواند به چربی زدایی یاری کند. در این شیوه از یک فناوری مکش و خنک نماینده استفاده می گردد تا سلول های چربی منجمد شوند و سپس به وسیله بدن از بین بروند. این راه حل درمانی می تواند برای کسانی که چربی نرمی در ناحیه چانه و گردن دارند مفید باشد.

کول اسکالپتینگ به طور کلی یک روش ایمن در نظر گرفته می گردد ولی می تواند عوارض جانبی هم داشته باشد. برای نمونه، تورم و کبودی و حساسیت پوستی از عوارض جانبی مهم کول اسکالپتینگ به شمار می روند. افزون بر این، در موارد نادر بدن شما ممکن است واکنش معکوس نشان دهد و سلول های چربی به جای کوچک شدن بزرگ تر شوند. برای این موضوع بهتر است با یک متخصص مشورت کنید و ببینید آیا کول اسکالپتینگ برای شما مناسب است یا نه.

2. هر روز تمرین های یوگا را برای صورت انجام دهید

شما با اجرای روزانه تمرین های یوگا برای صورت می توانید ناحیه چانه را سفت کنید و جلوی آویزان شدن پوست و چربی و شکل گیری غبغب را بگیرید. بعضی تمرین های ساده چانه وجود دارند که یاری زیادی به درمان غبغب می نمایند. در ادامه این نوشته بعضی از این تمرین ها را آورده ایم.

3. از سرم پوست و مرطوب نماینده ها به درستی بهره ببرید

شما می توانید از انواع سرم و مرطوب نماینده ها برای مراقبت از پوست بهره ببرید، ولی باید این کار را به درستی انجام دهید. برای نمونه، وقتی این محصولات را روی گردن خود می مالید دستتان را از پایین به بالا حرکت دهید تا جلوی آویزان شدن پوست و چربی را بگیرید.

بعلاوه باید از محصولات مناسبی بهره ببرید که منجر به فراوری کلاژن می شوند. کلاژن به استحکام پوست یاری می نماید و جلوی آویزان شدن آن را می گیرد. جدا از این، محصولات گوناگونی وجود دارند که روی غبغب و درمان آن تمرکز می نمایند. شما می توانید با آنالیز این کرم ها و ماسک ها و بعلاوه مشورت با یک متخصص محصولات مناسب را برای درمان غبغب خریداری و بهره ببرید.

4. از ماساژورهای دستی بهره ببرید

ماساژورهای دستی گوناگونی وجود دارند که برای مراقبت از پوست و پیشگیری از آویزان شدن چربی و پوست مناسب هستند. شما می توانید انواع سرم ها و کرم ها را روی گردن خود بمالید و سپس از ماساژور بهره ببرید تا محصول به عمق پوست برسد. این کار به فراوری کلاژن و حفظ سلامت پوست و بعلاوه از بین بردن چربی های زیر چانه یاری می نماید. برای این کار کافی است محصولات مناسب و باکیفیت را خریداری کنید، کرم یا سرم را روی گردن تا چانه بمالید و بعد این ناحیه را با استفاده از ماساژور به سمت بالا ماساژ دهید.

5. به سراغ ماساژ لنفاوی بروید

دستگاه لنفاوی بدن مایعات و مواد زائد را از سلول ها جمع آوری نموده و سپس از بدن پاک می نماید. جدا از این، در جذب و انتقال چربی هم نقش دارد. ماساژ لنفاوی به بهبود کارکرد دستگاه لنفاوی یاری می نماید و برای درمان غبغب هم مفید است.

شما می توانید از محصولات مراقبت از پوست بهره ببرید و ماساژ را انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید. برای این کار ابتدا خط فک خود را بمالید و نیشگون بگیرید. از چانه آغاز کنید و با حرکاتِ رو به بالا به سمت لاله گوش بروید. این کار را با انگشت میانی و اشاره انجام دهید و مسیر خط فک تا لاله گوش را فشار دهید. این کار را هر روز صبح و عصر انجام دهید و سپس با پشت دست خود به زیر چانه ضربه بزنید و زبان خود را تا جایی که می توانید بیرون دهید و به سمت بینی بکشید. این شرایط را برای 10 ثانیه حفظ کنید، سپس زبان را به سقف دهان فشار دهید و دوباره 10 ثانیه در این شرایط بمانید.

6. از ماساژور سنگی گوا شا بهره ببرید

یک راه حل دیگر برای ماساژ لنفاوی استفاده از ماساژورهای سنگی است که با نام چینی گوا شا (Gua Sha) شناخته می شوند. شما می توانید از این وسیله برای ماساژ صورت و چانه بهره ببرید و آن را در امتداد خط فک و چهره خود بکشید. این کار نه تنها به بهبود ظاهر چهره شما یاری می نماید، بلکه تنش های موجود در ماهیچه های صورت را از بین می برد و جلوی شکل گیری غبغب را می گیرد.

7. از روش های درمانی غیرتهاجمی یاری بگیرید

روش های درمانی زیادی وجود دارند که شامل استفاده از تیغ جراحی نمی شوند. برای نمونه، می توانید شیوه درمانی رادیو فرکانسی را امتحان کنید. این کار نه تنها به درمان غبغب یاری می نماید بلکه فراوری کلاژن را افزایش می دهد و سلامت پوست را بهبود می بخشد. برترین کار این است که از یک متخصص درباره این شیوه ها بپرسید و ببینید چه راه حلهای درمانی را به شما پیشنهاد می دهد.

8. شیوه های درمانی با داروهای تزریقی را هم در نظر داشته باشید

یکی دیگر از شیوه های درمانی برای غبغب استفاده از بوتاکس است. یک ماهیچه سطحی در گردن وجود دارد که فک و چانه را به پایین می کشد. تزریق بوتاکس می تواند این ماهیچه را شل کند و کشش آن را کاهش دهد تا پوست و چربی زیر چانه آویزان نشوند. داروهای تزریقی دیگری هم وجود دارند که می توانند مفید باشند. در این مورد هم باید با یک متخصص مشورت کنید.

9. به سراغ چربی کِشی بروید

چربی کِشی که با نام های چربی تراشی، چربی پیرایی یا لیپوساکشن هم شناخته می گردد یک نوع جراحی زیبایی به شمار می رود و با دستگاه های مکنده بافت های چربی را از بدن بیرون می کشد. این روش می تواند غبغب را درمان کند، ولی عوارض جانبی بالایی دارد و تنها زمانی باید انجام گردد که باقی راه حلها و شیوه های غیرجراحی پاسخگو نیستند.

در چربی کشی ابتدا پوست شما را برش می دهند و سپس یک لوله نارک را وارد آن می نمایند. پزشکان با تکنولوژی چربی های شما را آب نموده و بعد با استفاده از لوله آن ها را خارج می نمایند. شما می توانید این شیوه درمانی را در نظر داشته باشید و درباره آن با یک پزشک مشورت کنید، ولی تا جای ممکن کوشش کنید با راه حلهای طبیعی مانند ورزش و تغذیه سالم چربی های بدنتان را از بین ببرید.

تمرین های مناسب برای از بین بردن غبغب

اگرچه هیچ مدرک علمی برای تأیید تأثیر تمرین های چانه روی درمان غبغب وجود ندارد، ولی بعضی شواهد نشان می دهند این تمرین ها یاری زیادی به رفع غبغب و بهبود شرایط چانه و گردن می نمایند.

در ادامه 6 تمرین ساده را آورده ایم که پوست و ماهیچه های پیرامون گردن و چانه را تقویت می نمایند و ظاهر چهره و فک شما را بهبود می بخشند. شما می توانید این تمرین ها را چندین بار در روز انجام دهید تا نتیجه بگیرید. البته بهتر است پیش از انجام آن ها با یک پزشک مشورت کنید و دیدگاه او را جویا شوید.

1. بالا بردن سر و بیرون دادن چانه

  • سرتان را عقب ببرید و به سقف نگاه کنید.
  • فک پایینی خود را به جلو فشار دهید تا زیر چانه کشش را احساس کنید.
  • کشش را حفظ کنید و تا 10 بشمارید.
  • فک خود را شل کنید و سر را پایین بیاورید.
  • این چرخه را تکرار کنید.

2. تمرین چانه با توپ

  • یک توپ کوچک با قطر کم وبیش 25 سانتی متر را زیر چانه خود بگذارید.
  • چانه را روی توپ فشار دهید و بعد رها کنید.
  • این چرخه را تکرار کنید و در روز چندین بار این کار را انجام دهید.

3. بالا بردن سر و غنچه کردن لب ها

  • سر خود را عقب ببرید و به سقف نگاه کنید.
  • لب های خود را غنچه کنید تا ناحیه زیر چانه کشیده گردد.
  • لب های خود را شل کنید و سرتان را پایین بیاورید.
  • این چرخه را تکرار کنید.

4. کشش زبان

  • به جلو نگاه کنید و زبان خود را تا جایی که می توانید بیرون بیاورید و بکشید.
  • اکنون زبانتان را به سمت بالا و به سوی بینی بکشید.
  • این کشش را برای 10 ثانیه حفظ کنید و بعد زبانتان را شل کنید.
  • این چرخه را تکرار کنید.

5. کشش گردن

  • سر خود را به عقب ببرید و به سقف نگاه کنید.
  • زبان خود را به سقف دهان فشار دهید و کشش گردن را احساس کنید.
  • این کشش را برای 5 تا 10 ثانیه حفظ و بعد رها کنید.
  • این چرخه را تکرار کنید.

6. بالا بردن سر و بیرون دادن فک پایینی

  • سر خود را به عقب ببرید و به سقف نگاه کنید.
  • اکنون سرتان را به سمت راست بچرخانید.
  • فک پایینی خود را بیرون دهید.
  • 5 تا 10 ثانیه این شرایط را حفظ کنید.
  • سرتان را به سمت چپ ببرید و دوباره همین کار را انجام دهید.
  • این چرخه را تکرار کنید.

از بین بردن غبغب با رژیم غذایی

یکی از دلایل اصلی غبغب می تواند افزایش وزن باشد، به همین علت شما با مدیریت وزن خود می توانید جلوی شکل گیری غبغب را بگیرید. برای این کار باید رژیم غذایی مناسب داشته باشید و بعلاوه ورزش کنید. در ادامه نکات مهمی را برای دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و مقوی می بینید.

  • در روز میوه و سبزی های بیشتری بخورید.
  • به جای غلات تصفیه شده از غلات کامل و سبوس دار بهره ببرید.
  • از مصرف غذاهای فرآوری شده خودداری کنید.
  • پروتئین باکیفیت و کم چرب مانند مرغ و ماهی بخورید.
  • از چربی های سالم مانند روغن زیتون، آووکادو و آجیل ها در رژیم غذایی خود بهره ببرید.
  • لبنیات کم چرب بخورید.
  • از مقدار کالری مورد احتیاج خود در روز فراتر نروید و پرخوری نکنید.

جدا از رژیم غذایی، برای کاهش و مدیریت وزن باید ورزش هم کنید. برترین کار این است که در هفته چند جلسه تمرین های قدرتی انجام دهید و روزهایی را هم برای تمرین های هوازی در نظر بگیرید. با این کار می توانید به آسانی ماهیچه بسازید، چربی بسوزانید، وزن خود را مدیریت نموده و سلامتی تان را هم حفظ کنید. هرچه بهتر بتوانید وزن خود را مدیریت کنید و جلوی افزایش وزن را بگیرید، بهتر می توانید غبغب خود را از بین ببرید و ظاهر سالم و زیباتری داشته باشید.

این نکات را در نظر داشته باشید

همانگونه که گفتیم، برترین راه برای خلاص شدن از شر چربی های اضافه در بخش های مختلف بدن این است که غذاهای سالم و مقوی بخورید و سطح فعالیت بدنی خود را بالا نگه دارید. نکته کلیدی برای رهایی از غبغب این است که صبور باشید و به برنامه خود پایبند بمانید.

بیشتر راه حلهای طبیعی یک شبه جواب نمی دهند و به زمان احتیاج دارند، بنابراین اگر قرار نیست جراحی یا شیوه های درمانی پزشکی را امتحان کنید باید صبر داشته باشید و عجله نکنید. در هر صورت هدف اصلی شما باید حفظ سلامتی در درازمدت باشد. این یعنی هدف های بزرگتری برای خود مشخص کنید و برنامه ریزی بلندمدت داشته باشید. زیرا ورزش و رژیم غذایی نه تنها غبغب را درمان می نمایند، بلکه برای پیشگیری از مسائل و بیماری های دیگر هم مفید هستند. برای نمونه، به شما یاری می نمایند خطر ابتلا به بیماری ها و مسائل زیر را کاهش دهید.

  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • وقفه تنفسی در خواب
  • بیماری های قلبی
  • بعضی سرطان ها
  • سکته

نخستین کاری که برای درمان غبغب باید انجام دهید امتحان کردن روش های کاهش وزن از جمله تغذیه و ورزش است. در صورتی که این راه حلها جواب ندادند یا مشکل شما ژنتیکی بود باید با یک متخصص مشورت کنید و ببینید آیا باید عمل جراحی انجام دهید یا نه.

البته پیش از آغاز یک برنامه تمرینی و غذایی هم بهتر است با پزشک مشورت کنید و دیدگاه او را جویا شوید. متخصصان می توانند بدن شما را آنالیز نمایند و برترین راه حلها را برای مدیریت وزن و حفظ سلامتی پیشنهاد دهند. آن ها بعلاوه می توانند رژیم های غذای متناسب با شرایط شما را توصیه نمایند. اگر دیدید رژیم و ورزش به درمان غبغب شما یاری نکرد، از پزشکان بپرسید و ببینید آیا روش های درمانی تهاجمی برای شما گزینه مناسبی خواهند بود یا خیر.

سخن پایانی

غبغب به برجستگی یا آویزان شدن پوست و چربی زیر چانه اشاره دارد که معمولا به علت افزایش وزن و افتادگی عضلات و پوست صورت و گردن شکل می گیرد ولی می تواند دلایل ژنتیکی هم داشته باشد.

شما می توانید با دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و بعلاوه ورزش کردن جلوی این مشکل را بگیرید. به طور کلی، ورزش و تغذیه سالم برای از بین بردن انواع چربی های اضافه در بدن مفید هستند و برترین راه حل طبیعی برای بهبود سلامتی و تناسب اندام و حفظ زیبایی به شمار می روند.

با وجود این، گاهی اوقات غبغب به علت بعضی بیماری ها به وجود می آید یا با یاری رژیم و تغذیه از بین نمی رود. در صورتی که راه حلهای طبیعی را امتحان کردید و نتیجه نگرفتید باید به سراغ روش های درمانی مختلف بروید. در این نوشته بعضی از این روش ها را معرفی کردیم. شما می توانید به یک متخصص مراجعه و با او مشورت کنید و ببینید آیا این شیوه های درمانی برایتان مناسب خواهند بود یا خیر.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت وبلاگ کلشی ها مگ را بخوانید.

منابع: Byrdie, Healthline, West County

منبع: دیجیکالا مگ

به "15 روش ساده و تأثیرگذار برای از بین بردن غبغب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 روش ساده و تأثیرگذار برای از بین بردن غبغب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید