ریباندینگ مو چیست و چطور انجام می گردد؟

به گزارش وبلاگ کلشی ها، ریباندینگ مو که با اصطلاح تکنیک صافی ژاپنی هم شناخته می گردد یکی از روش های مراقبتی-درمانی رایجی است که در سالن های زیبایی انجام می گردد و متقاضیان فراوانی دارد. این فرایند می تواند موهایتان را کاملا صاف، ابریشمی و شلاقی کند؛ اما ریباندینگ مو چطور انجام می گردد؟ چه تفاوت هایی با روش کراتینه دارد و چه عوارضی ممکن است داشته باشد؟ با ما همراه باشید تا جواب سوال هایتان را بگیرید.

ریباندینگ مو چیست و چطور انجام می گردد؟

ریباندینگ مو چیست؟

ریباندینگ مو تکنیکی برای صاف کردن موها با استفاده از مواد شیمیایی قوی است. در این فرایند بافت طبیعی مو تغییر می نماید به این صورت که پیوندهای هیدروژنی مولکول های کراتین موجود در مو شکسته می گردد و یک ماده شیمیایی که معمولا فرمالدهید است ساختار طبیعی موها را عوض نموده و آن ها را صاف می نماید. این فرآیند بیشتر از روش های دیگر صافی موها را ابریشمی، صاف و شلاقی می نماید و آسیب های مو مانند وز موها و موخوره با این روش کاملا درمان می شوند. اگر عکس ریباندینگ مو قبل و بعد را در سایت ها و شبکه های اجتماعی سرچ کنید خواهید دید که در طی فرایند ریباندینگ موی افراد تغییرات بسیار ملموسی می نماید و صافی، درخشش و برق موها چند برابر می گردد.

ریباندینگ برای موهایی که ضخامت زیادی ندارند، رنگ یا دکلره شده اند و یا در گذشته در معرض حرارت آسیب دیده اند مناسب نیست؛ چرا که این کار نه تنها تاثیر قابل قبولی بر روی این نوع موها ندارند، بلکه به آن ها صدمه می رساند. اگر موهای دکلره دارید و می خواهید موهایتان را ریباندینگ کنید باید از مواد نانوریباندینگ بهره ببرید که مخصوص موهای دکلره یا آسیب دیده طراحی شده اند. این فرآیند درمانی باید در سالن های زیبایی و به وسیله آرایشگرانی انجام گردد که دوره های آموزش ریباندینگ مو را گذرانده اند.

مراحل انجام ریباندینگ مو

  • ابتدا موهایتان با یک شامپوی ملایم شسته شده و سپس با جریان هوا یا سشوار خشک می شوند.
  • در مرحله بعدی بسته به حجم و بافت موهایتان آرایشگر موها را به چند دسته تقسیم بندی می نماید.
  • پس از آن موها با کرمی به نام رلکستانت relaxant که در پکیج مواد ریباندینگ قرار گرفته است پوشش داده می گردد. از آنجایی که این کرم در سطح سلولی کوتیکول موها را می شکند، این مرحله باید به دقت کنترل گردد تا پوست سر و موهای شما آسیب نبیند. این کرم بسته به بافت موهایتان بین 30 تا 45 دقیقه روی موها باقی می ماند.
  • در مرحله چهارم آرایشگر بسته به بافت مو بین ده تا چهل دقیقه موهایتان را بخار می دهد. موها در این مرحله بسیار صاف خواهند شد اما هنوز فرآیند ریباندینگ ادامه دارد.
  • پس از بخور موها آرایشگر دوباره موهای شما را آبکشی نموده و با سشوار خشک می نماید تا برای قسمت بعدی فرآیند آماده گردد.
  • در مرحله بعدی لوسیون کراتین روی موهایتان قرار داده می گردد. لوسیون کراتین در این مرحله پیوندهای مو را دوباره سفت و محکم می نماید. پس از قرار گرفتن لوسیون کراتین موها با اتوی موی سرامیکی با دمای 180 درجه سانتیگراد صاف می شوند.
  • پس از اتو کشیدن لوسیون کراتین روی موها یک ماده خنثی نماینده که در پکیج ریباندینگ قرار گرفته است روی موهایتان مالیده می گردد تا پیوندهای مو را تثبیت کند. کراتین و ماده خنثی نماینده مجموعا سی دقیقه روی موها باقی می مانند.
  • در مرحله بعد موها برای آخرین بار با آب سرد آب کشیده می شوند تا کراتین و خنثی نماینده روی موها شسته شوند.
  • در مرحله آخر آرایشگر موهای شما را خشک نموده و همان گونه که دوست دارید، فرم می دهد. تأثیر این فرایند بر روی موهای شما دائمی است. درصورتی که از شکل نهایی موهایتان راضی باشید، تا مدتی نیازی به تکرار آن نخواهید داشت. در مرحله آخر می توان از یک سرم مو هم برای تقویت مجدد موها استفاده کرد.

عوارض ریباندینگ مو

استفاده از این مواد شیمیایی قدرتمند بر روی موهای شما می تواند منجر به عوارض جانبی گردد. شکستگی، آسیب و خشکی مو از عوارض جانبی رایج این فرایند هستند. البته این مسئله را هم در نظر بگیرید که مواد نانوریباندینگ اغلب عوارض کمتری دارند.

بر اساس تحقیقاتی که در سال 2019 اجرا شده است، افرادی که هر 5 تا 8 هفته یکبار موهای خود را با مواد شیمیایی صاف می نمایند، ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه باشند. این ممکن است به این علت باشد که مواد شیمیایی مورد استفاده به خصوص ماده مضر فرمالدهید باعث ایجاد اختلال در هورمون ها می گردد؛ بنابراین اگر سابقه سرطان سینه در خانواده تان دارید بهتر است قبل از انجام فرایند ریباندینگ این مسئله را در نظر بگیرید.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که این تکنیک سبب می گردد موهای شما نازک تر از قبل دیده شوند؛ البته این موضوع برای کسانی که موهای بسیار ضخیمی دارند و خواستار نازک شدن آن ها هستند مزیت محسوب می گردد اما اگر موهایتان نازک است باید بدانید که پس از انجام این فرایند موهای شما کم حجم تر به نظر می رسد.

ریباندینگ مو یا کراتینه؛ کدام بهتر است؟

ریباندینگ شبیه روش کراتینه مو است و بعضی افراد این دو روش را با هم اشتباه می گیرند چرا که هر دو روش برای صاف کردن مو استفاده می گردد؛ اما در ریباندینگ هم در مراحل انجام کار و هم در نوع موادی که استفاده می گردد با کراتینه فرق دارد. در روش کراتینه با استفاده از ماده کراتین که به طور طبیعی در بافت موها وجود دارد موها صاف تر و در واقع احیا می شوند و پیوندهای بین کوتیکول های مو شکسته نمی گردد اما در ریباندینگ پیوندهای هیدروژنی موها کاملا از هم گسسته می شوند و با ایجاد تغییراتی دوباره تشکیل می شوند.

تصاویری از موهای شلاقی و بسیار صاف که در شبکه های اجتماعی و تبلیغات می بینید در واقع با ریباندینگ صاف شده اند چرا که این تکنیک به نسبت کراتینه موها را صاف تر می نماید اما این نکته را هم باید در نظر بگیرید که روش ریباندینگ عوارض بیشتری نسبت به کراتینه دارد به خصوص اگر در مواد ریباندینگ از ماده مضر فرمالدهید استفاده شده باشد؛ بنابراین اگر برایتان مهم نیست که موها کاملا شلاقی و صاف شوند بهتر است از روش هایی که آسیب کمتری به مو می رسانند مانند کراتینه، پروتئین تراپی و یا حتی بوتاکس مو بهره ببرید.

برترین مارک مواد ریباندینگ مو

برندهای مختلفی اقدام به فراوری مواد ریباندینگ مو می نمایند؛ بهتر است برای این که از کیفیت مواد ریبادینگ مطمئن باشید از آرایشگر خودتان مارک محصولاتی که استفاده می نماید را بپرسید. برترین مارک های مواد ریباندینگ مو شامل موارد ذیل است.

کیت ریبادینگ شیسیدو SHISEIDO

این برند ژاپنی معروف ترین و پر استفاده ترین مواد ریباندینگ مو را فراوری نموده است. نوع اول که کیت N1 نام دارد مخصوص موهای طبیعی است که مجعد نیستند. نوع دوم H1 برای موهای طبیعی و آسیب دیده طراحی شده است؛ ممکن است میزان کمی از موهای شما دارای رنگ های قدیمی باشد و حجم زیادی از موهای طبیعی داشته باشید. در این حالت می توانید از این محصول برای صافی دائمی موها بهره ببرید. نوع سوم با نام EX1 برای موهای فر طبیعی طراحی شده است.

نانو ریباندینگ کرالب کیر Keralab Care

کرالب کیر برندی ایتالیایی است که در زمینه محصولات مراقبت مو فعالیت می نماید. مواد نانو ریباندینگ این برند در حجم 1000 میلی لیتر فراوری می گردد. این محصول می تواند برترین انتخاب برای موهای فر و مجعد باشد. با استفاده از این مو می توان به صافی 100٪ و حتی احیای 40٪ برسید. نکته حائز اهمیت در این مواد، نداشتن فرمالدهید در ترکیبات سازنده آن است؛ این موضوع باعث شده تا هواداران زیادی به خود جذب کند. ماندگاری 8 تا 12 ماهه از محاسن دیگر این کیت محسوب می گردد.

ریباندینگ دو فاز مو زیرو ZERO

ریباندینگ زیرو ZERO محصول برزیلی و با کیفیت است که موها را 100 درصد صاف و به اصطلاح شلاقی می نماید. این ریباندینگ مناسب برای موهای کاملا طبیعی، مقاوم تا معمولی است و پس از استفاده از ریباندینگ زیرو، مو ها حالتی نرم و براق به خود می گیرد. کراتین زیرو حاوی هیالورونیک اسید است که باعث آبرسانی به بافت مو در حین انجام ریباندینگ می گردد، این ویژگی خاص باعث می گردد که موهای خشک هم بدون اینکه نگران آسیب و خشکی بیشتر موهایشان باشند، بتوانند از آن استفاده نمایند.

کیت ریباندینگ مو Schwarzkopf Strait Glatt

این کرم صاف نماینده مو، حتی خشن ترین موها را صاف، نرم و قابل کنترل می نماید و باعث تقویت فیبرهای مو می گردد. کرم صاف نماینده Schwarzkopf Strait Glat، به گونه ای طراحی شده است که موهای مجعد و موج دار را به طور دائمی صاف می نماید. این محصول بر پایه پروتئین گندم است و موهای براق و ابریشمی را برای شما به ارمغان می آورد.

کیت ریباندینگ مو Matrix Opti

این کیت هم یکی از برترین مارک های مواد ریباندینگ در دنیا است که علاوه بر صافی مو آن ها را تغذیه هم می نماید. این پکیج در دو مدل طبیعی که برای موهای ظریف، موج دار و وز دار ایده آل است و مقاوم برای موهای ضخیم و موج دار در بازار عرضه شده است.

و در انتها؛ چند نکته مهم مراقبتی

  • یکی از مهم ترین اصول پس از ریباندینگ رعایت یک قرنطینه سه روزه است؛ البته این که به این قرنطینه نیاز دارید یا نه بستگی به نوع موادی دارد که برای ریباندینگ موهایتان استفاده شده است. در مدت قرنطینه 72 روزه به هیچ عنوان نگذارید موهایتان خیس گردد تا موها به ساختار نوشان عادت نمایند.
  • پس از ریباندینگ از شستن موها با آب داغ اجتناب کنید؛ بهتر است موهایتان را با آب ولرم بشویید.
  • برای مراقبت از موها پس از ریباندینگ سعی کنید حداقل در چند ماه اول موهایتان را نبندید؛ موهایتان را باز بگذارید موهایتان را پشت گوش نیندازید و کش و سنجاق مو را کنار بگذارید. هر وسیله ای که موها با آن بسته شوند می تواند روی ساختار نو موهای شما چین بی اندازد.
  • حرارت برای موهای ریباندینگ شده خوب نیست بنابراین حتی اگر می خواهید از سشوار بهره ببرید از حالت خنک دستگاه بهره ببرید.
  • محافظت از موهایتان در برابر عوامل خشن محیطی مثل آلودگی، باران و اشعه های UV آفتاب اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • هنگام انتخاب شامپو در پی برچسب هایی مثل برای موهای درمان شده با مواد شیمیایی باشید. با اینکه این شامپوها ممکن است کمی گران تر باشند اما به بهبود سلامت موهایتان یاری می نمایند و موها را با پروتئین هایی که ممکن است طی روند ریباندینگ از بین رفته باشند تغذیه می نمایند.
  • تجزیه و بازسازی پیوندهای ساختار موی شما می تواند به سلامت کلی آن آسیب وارد کند. موهای شما برای به دست آوردن سلامت شان به پروتئین و رطوبت نیاز دارند؛ بنابراین استفاده از ماسک موهای آبرسان و تغذیه نماینده را از قلم نیاندازید.
  • از آنجایی که موهای شما آسیب پذیر هستند استفاده از یک شانه دندانه پهن ضرورت دارد؛ این وسیله از شکستگی موهای شما جلوگیری می نماید و بهتر است آن را جایگزین برس کنید. وقتی موهایتان خیس است، آنها را شانه نکنید.
  • با توجهی به آسیبی که ریباندینگ به موها وارد می نماید استفاده از برای موها اهمیت زیادی دارد؛ می توانید از روغن های نارگیل، زیتون، بادام، جوجوبا یا حتی ترکیبی از این ها بهره ببرید؛ ماساژ سر و موها با روغن به رطوبت رسانی و تغذیه موها و بعلاوه افزایش و بهبود سلامت پوست سر یاری می نماید.

منبع:healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "ریباندینگ مو چیست و چطور انجام می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریباندینگ مو چیست و چطور انجام می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید