بازگشایی مشروط واحدهای صنفی استان ها

به گزارش وبلاگ کلشی ها، بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا و با ابلاغ پروتکل و اعلام فهرست کسب و کارهای کم خطر توسط اتاق اصناف ایران، بازگشایی واحدهای صنفی کم خطر به شرط ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت شروع شد.

بازگشایی مشروط واحدهای صنفی استان ها

وبلاگ کلشی ها - علی ابراهیمی: پس از ابلاغیه وزارت صنعت به واحدهای فراوریی سراسر کشور برای بازگشت به محیط کار، فعالیت 75 درصد صنوف توزیعی و خدماتی سراسر کشور از امروز و در تهران از 30 فروردین ماه جاری با ثبت نام در سامانه سلامت وزارت بهداشت آغاز می گردد. البته به گفته مسئولان اتاق اصناف ایران فعالیت 12 صنف و رسته شغلی که مستلزم حضور جمعیت زیاد در یک محل بوده و به اصطلاح پرخطر محسوب می گردد تا سرانجام بحران کرونا ممنوع خواهد بود.

تاکید بر تداوم تعطیلی صنوف پر خطر در حالی است که هنوز هیچ سازوکار مشخصی برای جبران خسارات وارد شده به دلیل ممنوعیت فعالیت کسب و کارها ارایه نشده است.

  • آغاز ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت

بنابر اعلام وزارت بهداشت همه واحدهای صنفی و صنعتی کم خطر برای بازگشایی کسب و کارشان باید از صبح آدینه مورخ 22 فروردین ماه در سامانه ثبت نام اصناف و صنایع(سایت سلامت) ثبت نام نمایند. در نامه معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان به مدرس خیابانی، قائم مقام وزیرصنعت تاکید شده ثبت نام از واحدهای صنعتی و صنفی به مدت 7 روز ادامه خواهد داشت و ضمناً راهنماها و الزامات سلامت محیط و کار، شاغلان و مشتریان با توجه به نوع فعالیت پس از تکمیل ثبت نام به صورت الکترونیک در اختیار افراد قرار می گیرد.

در این نامه تاکید شده بعد از آغاز دوباره فعالیت ها، بازرسان بهداشت محیط و حرفه ای وزارت بهداشت با مشارکت نیروی انتظامی، بازرسان اتاق اصناف و تعزیرات و بازرسان آن وزارت متبوع به محل های مورد نظر مراجعه و در صورت ثبت نام نکردن در سایت ابلاغی وزارت بهداشت، فعالیت و محل کار را متوقف و تعطیل می نمایند.

همچنین همه واحدهای فراوری در بخش های مختلف صنف، صنعت، توزیعی و خدمات فنی که برای تامین مایحتاج عمومی و احتیاج ضروری مردم از جمله مواد غذایی، خدمات فنی و تعمیر لوازم خانگی و منزل از بدو آغاز بحران بیماری کرونا در حال خدمات رسانی به مردم بوده اند کماکان در چارچوب دستورالعمل بهداشتی ابلاغی به فعالیت دراین حوزه ها مجاز هستند.

در اطلاعیه شماره چهار کمیته اطلاع رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز اعلام شده که اصناف در صورت تمایل می توانند با ثبت نام و اخذ تعهد برای اجرای دستورالعمل بهداشتی مقابله با کرونا در طرح فاصله گذاری هوشمند آغاز به کار نمایند.

در این اطلاعیه تاکید شده درصورت تمایل اصناف، آغاز به کار مشاغل غیر پر خطر مشروط به اخذ تعهد برای اجرای دستورالعملهای بهداشتی مصوب وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا از تاریخ 23 فروردین در استان های کشور و از 30 فروردین در تهران مجاز خواهد بود.

اما برای آغاز فعالیت مشاغل کم خطر در طرح فاصله گذاری هوشمند، همه واحدهای صنفی باید از صبح آدینه هفته گذشته به مدت 7 روز در سامانه salamat.gov.ir برای دریافت دستورالعمل سلامت محیط کار، شاغلان، مشتریان و تایید تعهدنامه به صورت الکترونیک برای التزام به رعایت دستورالعمل های بهداشتی مقابله با کرونا ثبت نام نمایند.

همچنین دستورالعمل های سلامت محیط کار، شاغلان و مشتریان همه مشاغل و اصناف برای مقابله با کرونا درسامانه: https://markazsalamat.behdasht.gov.ir دردسترس عموم اصناف ومردم قرار گرفته است.

اصناف نیز ملزم شده اند تا پس از تایید تعهدنامه، التزام به رعایت دستورالعمل بهداشتی مقابله با کرونا به صورت الکترونیک و اخذ کد بهداشتی به وسیله سامانه salamat.gov.ir نسبت به نصب این کد در واحد صنفی اقدام نمایند.

  • تداوم تعلیق بازگشایی صنوف پر خطر

بنابر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، فعالیت های صنفی که از بدو آغاز بحران بیماری کرونا به دلیل شرایط محیطی و تجمع جمعیت در آن واحدها، فعالیت های پرخطر اعلام و تعطیل شده اند تا اعلام عادی شدن شرایط از طرف وزارت بهداشت کماکان تعطیل است. با این ابلاغیه وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا کسب و کار 12 رسته شغلی همچنان از جمله فعالیت های پرخطر برای شیوع کرونا محسوب می گردد و فعالیت آنها ممنوع و در یکی دو مورد به شدت محدود شده است. بر این اساس صنوفی شامل آرایشگاه های مردانه و زنانه، رستوران ها، تالار پذیرایی و سالن مراسم، مراکز بازی، تفریحی، گیم نت، قهوه خانه ها، چایخانه ها و تریا، اماکن اقامتی، هتل ها، استخر، سونا و ماساژ و باشگاه های بدنسازی و ورزشی، سینماها، جشنواره ها و نمایشگاهای هنری و فرهنگی از مشاغل پرخطری هستند که بازگشایی کسب و کار آنها فعلا مقدور نیست. همچنین فعالیت فروشگاه های زنجیره ای و عظیم به عرضه اقلام سوپر مارکتی، شوینده و بهداشتی محدود شده و فعالیت صنوف طباخی و فست فودها نیز فعلا به عرضه غذای بیرون بر محدود شده است.

  • بازگشایی 75 درصد واحدهای صنفی

رئیس اتاق اصناف ایران با تاکید بر الزام توجه صنوف قابل بازگشایی به رعایت دستورالعمل ها و توصیه های بهداشتی، گفت: بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا تعدادی از اصناف کم خطر برای شیوع ویروس کرونا از 23 فروردین در استانها و از 30 فروردین در تهران بازگشایی خواهد شد که انتظار ما این است که با توجه به رویکرد مقامات بهداشتی در تداوم تعطیلی سایر اصناف، این صنوف به همراهی و همکاری خود ادامه دهد.

سعید ممبینی، اضافه کرد: از روز شنبه 23 فروردین ماه 75 درصد واحدهای صنفی در سراسر کشور (به جز استان تهران) فعالیت خود را از سر می گیرند و فهرست مشاغل پرخطر و کم خطر نیز اعلام می گردد. او تاکید نمود، اصنافی هم که قرار است کار خود را در استانها و تهران آغاز نمایند برای حفظ سلامتی خود و کارکنان و همچنین مردم، به همه توصیه های بهداشتی و دستورالعمل های صادره توجه جدی نمایند.

ممبینی با اشاره به فعالیت سه میلیون واحد صنفی در سطح کشور، گفت: در طرح فاصله گذاری اجتماعی هوشمند، اصناف و مشاغل به دو دسته کم خطر و پرخطر تقسیم می شوند که مشاغل کم خطر در تهران و استان ها با رعایت پروتکل های بهداشتی مجاز خواهد بود. او گفت: تا به امروز 570 هزار واحد صنفی فعال بوده اند اما فهرست صنوف پرخطر و کم خطر قطعی نیست و در طول زمان ممکن است تغییر کند.

  • دفاع ازرعایت پروتکل های بهداشتی

یک عضو اتاق بازرگانی هم تصمیم دولت برای آغاز فعالیت کسب و کارها با حفظ پروتکل های بهداشتی را صحیح و منطقی دانست و گفت: هم فعالیت های مالی و هم حفظ پروتکل های بهداشتی هر دو در کنار هم قابل اجراست و نمی توان از بین آنها تنها یکی را انتخاب کرد.

مهدی پورقاضی، با اشاره به طرح فاصله گذاری هوشمند و تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا برای آغاز به کار کسب وکارهای کم ریسک با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی گفت: طولانی شدن فرایند تعطیلی ها موجب افزایش بیکاری و تعمیق رکود می گردد از آنجا که 50 درصد مشاغل، در ایران، مشاغل خدماتی تعطیل شده هستند، تداوم وضع فعلی آسیب های زیادی به صاحبان آنها وارد می نماید؛ بنابراین در این شرایط ضروری است تا با حفظ پروتکل های بهداشتی مشاغل اولویت دار مشغول به کار شوند.

منبع: همشهری آنلاین

به "بازگشایی مشروط واحدهای صنفی استان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشایی مشروط واحدهای صنفی استان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید