گردشگری می تواند اقتصاد کشورهای کرونا زده را نجات بدهد؟

به گزارش وبلاگ کلشی ها، صنعت گردشگری این روزها با شیوع کرونا در بیشتر شهرهای جهان از جمله شهرهای ایران بدترین دوران خود را تجربه می کند؛ اما کارشناسان معتقدند همین صنعت زمین خورده بعد از بحران فعلی، قوی ترین مُسکن برای اقتصاد کشورهای کرونازده خواهد بود.

گردشگری می تواند اقتصاد کشورهای کرونا زده را نجات بدهد؟

شاید جهانگردی ایران بیشترین ضربه را از شیوع کرونا خورده است. زیرا اوج این بیماری درست با تعطیلات نوروز یعنی زمانی از سال که جهانگردی بالاترین رونق را در کشور دارد، هم زمان شد.

در حالی که بحران های داخلی و خارجی در نیمه دوم سال 98، باعث شده بود کشورمان تقریبا از فهرست مقصد سفر جهانگردان خارجی حذف شود، فعالان این صنعت، چشم امید به تعطیلات نوروز و سفرهای داخلی دوخته بودند؛ امیدی که با گسترش ویروس کرونا نقش بر آب شد.

این آسیب به ویژه در استان های پرجهانگرد مانند اصفهان، فارس و یزد ملموس تر بوده است.

مقامات استانی سه شهر بزرگ جهانگردی ایران یعنی اصفهان، شیراز و یزد 19 بهمن 98 تفاهمنامه ای را با عنوان طلایه داران جهانگردی ایران امضا کردند تا براساس آن با تعریف برنامه های مشترک، در نوروز 99 بخش بزرگی از جهانگردان داخلی را به این سه شهر هدایت کنند.

هدف از تشکیل مثلث طلایی جهانگردی، معرفی ظرفیت های سه شهر مذکور در حوزه های سرمایه گذاری و تقویت مبادلات بین شهری بود. هرچند مهمان ناخوانده کرونا درست چند روز بعد از امضای تفاهم نامه نه تنها این طرح بلکه همه برنامه های سیاحتی نوروز در 31 استان کشور را به بن بست رساند.

وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی کشور به تازگی برآورد کرده که صنعت جهانگردی ایران به دلیل شیوع کرونا دست کم سه هزار میلیارد تومان زیان دیده است.

میلیون ها شغل در معرض خطر

هتل های خالی، پروازهای لغو شده و موزه های تعطیل، فقط تصویر این روزهای جهانگردی ایران نیست. ویروس کرونا، صنعت توریسم را در بسکمک کشورها از جمله در اروپا و آمریکا از نفس انداخته است.

صنعت جهانگردی 10 درصد درآمد ناخالص دنیا را تامین می کند و در سال 2018، 8/8 تریلیون دلار به اقتصاد دنیا کمک کرد. 319 میلیون شغل در دنیا مرتبط به حوزه جهانگردی و سفر است.

براساس آمار شورای دنیای جهانگردی و سفر، 50 میلیون شغل مربوط به صنعت جهانگردی در سرتاسر دنیا به دلیل شیوع کرونا در معرض خطر است. آمار بیکار شدن کارکنان بخش جهانگردی به رقم یک میلیون در روز رسیده است.

تنها در آمریکا پیش بینی می شود این بیماری 24 بیلیون دلار به صنعت جهانگردی زیان بزند. در اروپا نیز زیان یک بیلیون دلاری درماه در این حوزه تخمین زده می شود. این زیان تنها در ایتالیا ممکن است تا خرداد سال جاری به 7 بیلیون یورو برسد.

تاثیر کرونا بر جهانگردی به میزان مدت شیوع اپیدمی بستگی دارد و هنوز نمی توان برآورد دقیقی کرد. ممکن است کشورها در روزها و هفته های آینده ممنوعیت های سفر را تمدید یا محدودیت های جدید درنظر بگیرند.

با این حال مرکز تحقیقات اقتصاد جهانگردی پیش بینی می کند رکود جهانگردی به دنبال شیوع کرونا دست کم تا 8 ماه دیگر ادامه دارد. محدودیت ها و ممنوعیت های مسافرتی میزان سفرهای خارجی را تا 40 درصد کاهش خواهد داد. این میزان درباره سفرهای درون کشوری 23 درصد تخمین زده می شود.

فرانسه، اسپانیا و ایتالیا در بین کشورهای اروپایی بیشترین آسیب را از کاهش جهانگرد خواهند دید.

با این که پیش بینی می شود سال آینده میلادی جهانگردی رونق بگیرد، اما به دلیل تاثیر منفی بیماری کرونا بر درآمد مردم، انتظار می رود میزان سفرها تا سال 2023 هم به میزان سال 2019 نرسد.

بحران آسیا

رئیس شورای دنیای جهانگردی و سفر به خبرگزاری رویترز گفت: کشورهای آسیایی بیشتر از کشورهای دیگر از رکود جهانگردی آسیب می بینند. از 50 میلیون شغل مرتبط با جهانگردی که در معرض خطر هستند، 30 میلیون شغل در آسیا، هفت میلیون در اروپا و پنج میلیون در آمریکا و بقیه مربوط به قاره های دیگر است.

ویرجینیا مسینا افزود: دولت ها باید بعد از بحران کرونا با حذف یا تسهیل محدودیت های ویزا، کاهش اقتصادیات سفر و درنظر دریافت مشوق به رونق جهانگردی کمک کنند.

به گفته وی، خطوط هوایی، ریلی و کشتیرانی بیشتر از هتل ها تحت تاثیر رکود جهانگردی قرار گرفته اند.

مسینا معتقد است: بعد از کنترل بیماری، دست کم 10 ماه نیاز است تا بخش جهانگردی به شرایط عادی برشود.

به گزارش بی بی سی، یکی از نگرانی های این روزهای بخش جهانگردی، از دست دادن جهانگردان چینی است که منبع بسیار مهمی برای درآمد این صنعت اند.

مسافران چینی حدودا سه برابر بیشتر از مسافران دیگر نقاط دنیا در کشورهای مقصد سفر هزینه می کنند.

پیشنهادهای سازمان دنیای جهانگردی

سازمان دنیای جهانگردی هم زمان با شیوع کرونا و رکود این صنعت، جلسه های مختلفی تشکیل و راهکارهایی را برای نجات جهانگردی به کشورها پیشنهاد داده است؛ از جمله: درنظر دریافت تسهیلات و امکانات ویژه مانند بازبینی قوانین جهانگردی و مشوق های اقتصادیاتی، تسهیل صدور ویزا، استفاده از این فرصت برای افزایش مهارت افراد فعال در این حوزه، حمایت از مشاغل آزاد، توجه ویژه به زنان و جوانان و لغو محدودیت های سفر به محض بهترشدن اوضاع.

کارشناسان این سازمان معتقدند صنعت جهانگردی به دلیل ماهیت فرد به فرد بودن آن از شیوع کرونا آسیب جدی دیده است؛ اما برای برگشت رونق اقتصادی کشورها بعد از انتها بحران، نقش کلیدی تری از دیگر بخش ها ایفا خواهد کرد.

مرکز هوانوردی آسیا و پسیفیک موسوم به کاپا پیش بینی کرده در صورت حمایت نکردن دولت ها و سایر صنایع، بیشتر خطوط هوایی دنیا تا خرداد سال جاری ورشکسته می شوند. هرچند تا به امروز برخی شرکت های هوایی و کشتیرانی در آمریکا و انگلستان به مرز ورشکستگی رسیده اند.

کشورهایی که اقتصاد آنها به جهانگردی وابسته است در این میان زیان بیشتری را متحمل خواهند شد؛ از جمله تایلند، آمریکا، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و چین.

فردا سفر می کنیم

سازمان دنیای جهانگردی از دولت ها و سازمان های بین المللی می خواهد که در برنامه ها و اقدامات ترمیمی و اصلاحی خود اولویت را به جهانگردی بدهند. زیرا این بخش به دلیل ماهیتش این امکان را دارد که نسبت به بخش های دیگر اقتصادی سریع تر به روال عادی برشود.

این سازمان با ساخت هشتگ #فرداسفرمی کنیم و شعار امروز در خانه می مانیم تا فردا سفر کنیم از مردم خواسته برای حمایت از صنعت جهانگردی بعد از بحران کرونا، سفر را در برنامه زندگی خود قرار بدهند.

سازمان دنیای جهانگردی از همان ابتدای شیوع بیماری سعی کرد تا حد امکان مانع از وضع ممنوعیت های غیرضروری سفر و تجارت از سوی کشوها شود. زیرا 80 درصد صنعت جهانگردی را شرکت های کوچک و متوسط تشکیل داده اند که زندگی میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا از فعالیت در آن ها تامین می شود.

کارشناسان این سازمان معتقدند برخی ممنوعیت های سفر لزوما مفید نیستند و تاثیر آن بر کنترل ویروس ثابت نشده است. درضمن این محدودیت ها انتقال ذخایر دارویی را نیز مشکل می کند.

قبل از شیوع ویروس، سازمان دنیای جهانگردی رشد 3 تا 4 درصدی این بخش را در سال جاری میلادی پیش بینی کرده بود، اما اکنون رشد منفی 3 درصدی تخمین زده می شود. این سازمان بیشترین کاهش را در منطقه آسیا و اقیانوسیه به میزان 9 تا 12 درصد ارزیابی می کند.

نقش مردم

مجله فربس در مقاله ای به نقش مردم در زمینه رونق جهانگردی اشاره می کند و به آن ها پیشنهاد می دهد با خرید آنلاین از رستوران ها و مغازه های محله خود در شرایط فعلی و خرید بلیت یا ووچر هتل به عنوان هدیه برای دوستان و خانواده خود در آینده به رونق جهانگردی و گردش چرخ زندگی میلیون ها نفر در دنیا کمک کنند.

مردم همچنین می توانند در این روزها با مطالعه درباره مناطق مختلف دنیا یا شرکت در تورهای مجازی، اشتیاق خود را به سفر، حفظ و مقصدهای سفرهای آینده خود را انتخاب کنند تا بعد از انتها دوره همه گیری کرونا راهی مسافرت شوند.

منبع: همشهری

منبع: چمدان

به "گردشگری می تواند اقتصاد کشورهای کرونا زده را نجات بدهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری می تواند اقتصاد کشورهای کرونا زده را نجات بدهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید