کشت گیاهان دارویی به صورت گسترده در چهارمحال و بختیاری اجرا گردد

به گزارش وبلاگ کلشی ها، استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: کشت گیاهان دارویی به صورت آزمایشی از سوی سازمان تحقیقات جهادکشاورزی در این استان به صورت گسترده اجرا گردد.

کشت گیاهان دارویی به صورت گسترده در چهارمحال و بختیاری اجرا گردد

استاندار چهارمحال و بختیاری امروز شنبه در نشست با معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در شهرکرد با اشاره ظرفیت کشاورزی و دامپروری استان گفت: این استان برای اجرای طرح های دانش بنیان و طرح های آزمایشی (پایلوت) گیاهان دارویی و کشاورزی آمادگی لازم برای همکاری با وزارت جهادکشاورزی را دارد.

غلامعلی حیدری اضافه کرد: رییس جمهور بر تقویت بخش کشاورزی و دامپروری چهارمحال و بختیاری تاکید نموده است و انتظار است این بخش در استان عملیاتی گردد.

بیشتر بخوانید

به گفته وی، چهارمحال و بختیاری دارای نرخ بیکاری بالایی است که برای ایجاد اشتغال در این استان باید از همه ظرفیت ها استفاده گردد چرا که این بیکاری باعث بروز معضلاتی از جمله مهاجرت از این منطقه به سایر نقاط دیگر شده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ریشه بعضی از مسائل اجتماعی ناشی از بیکاری و نبود اشتغال است، گفت: یک هم افزایی و هم فکری در مورد ایجاد اشتغال به خصوص از سوی وزارت جهادکشاورزی احتیاج است که انجام گردد.

وی گفت: دولت سیزدهم نگاه عدالت محوری در بخش های مختلف به ویژه برای استان های کمتر پیشرفته دارد و این عدالت محوری باعث ایجاد امید در بین مردم شده است.

حیدری یادآور شد: چهارمحال و بختیاری یک محرومیت تاریخی دارد که در این دولت برای برطرف این محرومیت کوشش می گردد و عدالت در توزیع منابع و اعتبارات برای منطقه ها کمتر پیشرفته از اهداف دولت است.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: خلا های که در جامعه وجود دارد باید برطرف گردد چرا که دشمن از این خلا ها سو استفاده می نمایند و در کوتاه مدت باید کار های جهادی برای برطرف محرومیت ها انجام گردد و در این زمینه نقش وزارت جهادکشاورزی می تواند پررنگ و میدانی باشد.

وی با اشاره به وجود 13 هزار عضو هیات علمی و استاد دانشگاه تاکید نمود: پیوند بین مراکز تحقیقات جهادکشاورزی با دانشگاه ها باید تقویت گردد تا کشاورزی علمی تر گردد و از هدررفت منابع جلوگیری گردد و آموزش کشاورزان و استفاده از طرح های دانش بنیان مورد تاکید قرار گیرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری توسعه فعالیت گروه های جهادی در بخش کشاورزی لازم و ضروری دانست و گفت: کار های جهادی در بخش کشاورزی در کوتاه مدت احتیاجمند است عملیاتی گردد و در این زمینه احتیاج این بخش جهادی کشاورزی تقویت و عملیاتی گردد تا مسائل و خلا های موجود برطرف گردد.

حیدری با اشاره به نقش تحقیقات در توسعه و علمی شدن بخش کشاورزی یادآور شد: از تعطیلی تحقیقات علمی در بخش زراعت و باغبانی جلوگیری است و مراکز این بخش در شهرستان ها نباید تعطیل گردد.

به گفته وی، استان به عنوان محل اجرای طرح های آزمایشی (پایلوت) با توجه به دارا بودن زمین های شیب دار، گیاهان دارویی، مراتع و جنگل ها طرح های آزمایشی کشاورزی در استان انجام گردد و سپس به سایر استان ها تعمیم داده گردد.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از بستر های مهم گیاهان دارویی در استان با ظرفیت بالا است که احتیاج به توسعه است و گرایش مردم به مصرف گیاهان دارویی نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.

وی افزایش فراوریات گلخانه را یکی از راه حل های توسعه کشت های ارکانیک دانست و گفت: گرایش به توسعه فراوریات گلخانه ای در استان بالاست که در این زمینه سازمان تحقیقات وزارت جهادکشاورزی نگاه ویژه ای به استان داشته باشد.

به گفته وی، کشت گیاهان دارویی به صورت آزمایشی از سوی سازمان تحقیقات جهادکشاورزی در چهارمحال و بختیاری به صورت گسترده اجرا گردد و استان آمادگی کامل برای همکاری در این زمینه را دارد و بانک جامع گیاهان دارویی در استان دایر و فعال گردد.

وی با اشاره به ظرفیت های شناخته شده این استان در بخش کشاورزی و منابع طبیعی گفت: زمین های شیب دار فراوانی در این استان وجود دارد که این ظرفیت برای توسعه گیاهان دارویی کم آب بَر بسیار با اهمیت است.

به گفته وی، توجه به مسائل آبخیزداری نیز از سوی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهادکشاورزی در این استان مورد توجه باشد چرا که اگر آبخیزداری مورد توجه قرار نگیرید استان های همجوار نیز با وقوع سیلاب دچار آسیب می شوند.

استاندار چهارمحال و بختیاری گردشگری کشاورزی را دیگر ظرفیت های استان دانست و گفت: این ظرفیت قرار است در استان مورد توجه قرار گیرد و این ظرفیت سال ها بود مورد غفلت قرار گرفته بود.

وی گفت: قطب فراوری محصولات کشاورزی روستا ها بودند که متاسفانه در بعضی از روستا ها به علت مهاجرت ها این فراوریات کشاورزی کاهش یافته است که توجه به روستا ها مورد تاکید دولت سیزدهم برای توسعه اشتغال در روستا ها و کشاورزی در این منطقه ها است.

به گفته وی، بعضی از محصولات کشاورزی استان نظیر موسیر و کرفس چهارمحال و بختیاری دارای ارزش مالی است و در بخش اقتصاد کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری توجه به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، توسعه فعالیت های تحقیقاتی در بخش شیلات و آبخیزداری، توسعه مجتمع های دامپروری، معین تکلیف اراضی کشاورزی از سوی بانک زمین، ایجاد مراکز فروش گیاهان دارویی را در بخش کشاورزی استان خواهان شد.

به گفته وی، در سفر رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری تصمیمات مهمی برای توسعه استان گرفته شده است که با اجرایی شدن این مصوبات و تحقق آن، بخش کشاورزی استان نیز فعالتر از گذشته خواهد شد.

وبلاگ کلشی ها چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کشت گیاهان دارویی به صورت گسترده در چهارمحال و بختیاری اجرا گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت گیاهان دارویی به صورت گسترده در چهارمحال و بختیاری اجرا گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید