پشت پرده اخراج پرستاران از بیمارستان های خصوصی ، تیر خلاص کرونا به خصوصی ها ، 70 درصد تخت ها خالی است

به گزارش وبلاگ کلشی ها، رئیس هیات مدیره انجمن بیمارستان های خصوصی کشور با بیان اینکه در پی اپیدمی کرونا در ایران 70 درصد تخت های این بیمارستان ها خالی مانده اند، به بیان جزئیات مسائل مالی بیمارستان های خصوصی پرداخت.

پشت پرده اخراج پرستاران از بیمارستان های خصوصی ، تیر خلاص کرونا به خصوصی ها ، 70 درصد تخت ها خالی است

به گزارش وبلاگ کلشی ها به نقل از ایرنا، کوروش شمیمی رئیس هیات مدیره انجمن بیمارستان های خصوصی کشور گفت: سیاست ها در زمینه مشخص تعرفه های پزشکی و ثابت نگه داشتن این تعرفه ها برای بیمارستان های، خصوصی لطمه سنگینی به این مراکز زده و به طور تدریجی نه تنها بیمارستان های خصوصی بلکه بیمارستان های دولتی هم ضربه خوردند.

وی ادامه داد: مسئولان بهداشت و درمان در بخش دولتی در مقاطعی عمده سرمایه گذاری ها را در بخش درمان انجام داده اند و به بخش بهداشت و پیشگیری بهای کافی نداده اند و از طرفی در بخش خصوصی با تورم و مسائل مالی و تعرفه های نامناسب در حوزه درمان روبرو هستیم و در نهایت نظام سلامت با مسائل پیچیده ای روبرو شده است. پزشک عمومی که با تحصیلات عالی با تعرفه 24 هزار تومانی باید بیمار را معاینه کند، مثل کارگری است که با حقوق اندک باید کار کند و باز هم تهمت، افترا و ناسپاسی بشنود.

شمیمی گفت: این کرونا نبود که بیمارستان های خصوصی را زمین گیر کرد، بلکه کرونا تیر خلاصی بود که به پیکر برنامه ریزی نشده و مدیریت نشده بیمارستان های خصوصی به خاطر ندیدن همه جوانب کار زده شد.

رئیس هیات مدیره انجمن بیمارستان های خصوصی گفت: اقتصاد درمان چندین سال است که مشکل دارد و مسئولان هنوز به یک برنامه ریزی مناسب برای اقتصاد درمان و اقتصاد سلامت نرسیده اند. وقتی تعرفه یک تخت بیمارستانی با پرسنل تخصصی و خدمات هتلینگ مناسب با گوشت کیلویی 120 هزار تومان ثابت نگه داشته می شود نتیجه آن سقوط درمان در بخش خصوصی است.

وی افزود: وقتی در این شرایط اپیدمی کرونا هم اضافه می شود، سیستم درمانی در بیمارستان های خصوصی فلج می شود، چون بیمار می ترسد به بیمارستان بیاید، بیمار الکتیو و غیراورژانسی وجود ندارد زیرا مردم از اینکه بیرون بیایند و گرفتار شوند، نگران هستند.

  • مسائل مالی 100 هزار پرسنل بیمارستان های خصوصی

شمیمی ادامه داد: در این شرایط سخت، بیمارستان های خصوصی دنبال تعدیل نیرو نیستند بلکه در تلاش هستند بتوانند حداقل حقوق را به پرسنل خود بدهند تا این بحران رد شود اما نمی شود و اگر ادامه پیدا کند، درِ بیمارستانی که 400 تا هزار پرسنل دارد بسته می شود و پرسنل در این شرایط سخت مالی دچار مشکل می شوند.

وی گفت: تلاش مسئولان بیمارستان های خصوصی این است که در این شرایط به نوعی مدیریت کنند که به جای 400 نفر، 50 نفر تعدیل شوند اما همه بیمارستان های خصوصی یعنی حدود 300 بیمارستان در کشور که 58 بیمارستان آن در تهران است، دچار بحران مالی هستند.

رئیس هیات مدیره انجمن بیمارستان های خصوصی کشور افزود: حدود 100 هزار نفر در بیمارستان های خصوصی کشور کار می کنند و معیشت خانواده های آنها را تامین می شود، همه هم زحمتکش هستند. اگر به این افراد رسیدگی نشود و بیمارستان های خصوصی نتوانند حداقل حقوق را به این افراد بدهند، این بیمارستان ها ورشکسته می شوند.

وی گفت: در همین تهران حدود 6 بیمارستان در حال سقوط کامل و ورشکسته هستند و با ادامه این فرایند بقیه بیمارستان ها هم به این شرایط می رسند.

  • بی توجهی به مسائل بیمارستان های خصوصی

شمیمی ادامه داد: هیچ ارگانی به بیمارستان های خصوصی کمک نمی کند. بانک ها وام کم بهره نمی دهند، از بیمه های اجتماعی خواسته ایم که پول بیمه های کارکنان را سه ماه عقب بیندازید اما قبول نمی کنند و فقط وعده می دهند، می گوییم مالیات بیمارستان ها را کمتر بگیرید یا مهلت بدهید تا مساله کرونا تمام شود، هیچ کس به روی خود نمی آورد و می گویند تا بخشنامه نشود، نمی توانیم.

وی گفت: هیچ ارگانی که برای حل بحران بیمارستان های خصوصی کمک کند، وجود ندارد زیرا کسی به فکر مسائل بخش خصوصی نیست و اگر این شرایط ادامه یاید دیگر قابل حل نخواهد بود.

رئیس هیات مدیره انجمن بیمارستان های خصوصی ادامه داد: با این حال هنوز بیمارستان های خصوصی جان سختی می کنند و شاید در سطح کشور کمتر از 10 درصد نیروها تعدیل شده باشند. البته بیمارستان آتیه مسائل زیادی داشت و حدود 50 درصد نیروهای خود را تعدیل کرد، بیمارستان های دیگر سعی کردند مدیریت کنند.

وی افزود: به هر حال به طور طبیعی نیروهایی که کم کار می کنند، تعدیل می شوند اما بحث تعدیل نیرو در کل بیمارستان های خصوصی مطرح نیست. نامه رئیس سازمان نظام پرستاری را هم دیدم که از ما خواسته بود آمار پرستاران تعدیل شده را اعلام کنیم اما هنوز آمار دقیقی نداریم.

شمیمی ادامه داد: اکنون حدود 70 درصد تخت های بیمارستان های خصوصی مریض ندارد؛ گفتن این موضوع، حرف ساده ای نیست. هیچ بیمارستانی نمی تواند در این شرایط پول آب، برق، گاز و هزینه های پرسنلی را ندهد. یعنی با وجودی که بیمار نیست مخارج وجود دارد.

وی گفت: برخی بیمارستان های خصوصی تعدادی از بخش های بیمارستانی را تعطیل کرده اند اما این مساله هزینه ها را جبران نمی کند و از طرفی به طور مداوم با افزایش هزینه اقلام روزمره روبرو هستیم.

رئیس هیات مدیره انجمن بیمارستان های خصوصی افزود: تا یک هفته بیش حتی وسایل ایمنی مثل ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی هم به بیمارستان های خصوصی نمی دادند و می گفتند این وسایل برای بیمارستان های دولتی است. مجبور بودیم یک ماسک 250 تومانی را 3500 تومان، گاهی 5 هزار یا حتی یک ماسک سه هزار تومانی را 17 هزار یا 35 هزار تومان بخریم.

وی گفت: وقتی بیماری در تخت آی سی یو بستری می شود، هزینه وسایل حفاظتی هر پرستار 200 هزار تومان می شود و در هر شیفت باید این وسایل عوض شود، بنابراین در یک روز بستری و سه شیفت کاری فقط 600 هزار تومان هزینه لباس پرستار می شود و تعرفه خدمات به بیمار در آی سی یو با خدمات پزشک، پرستار و هتلینگ حدود دو میلیون تومان است.

شمیمی افزود: در مورد تعرفه های بیمارستان های خصوصی با نظر کارشناسان مالی به این نتیجه رسیدیم که در سال 98 باید تعرفه ها حدود 70 درصد افزایش پیدا کند که نشد و اکنون که در سال 99 هستیم باید تورم امسال را هم در نظر بگیریم بنابراین حداقل باید تعرفه های بخش خصوصی دو برابر شود تا به شرایط مناسبی برسیم.

وی گفت: می دانیم که افزایش دو برابری تعرفه های پزشکی در توان دولت نیست و اصراری نداریم اما دولت باید شرایط بیمارستان های خصوصی را در نظر بگیرد. بیمارستان های خصوصی برای کمک به بیماران کرونایی هم آمادگی دارند اما اکنون بیشتر این تخت ها خالی است.

منبع: همشهری آنلاین

به "پشت پرده اخراج پرستاران از بیمارستان های خصوصی ، تیر خلاص کرونا به خصوصی ها ، 70 درصد تخت ها خالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده اخراج پرستاران از بیمارستان های خصوصی ، تیر خلاص کرونا به خصوصی ها ، 70 درصد تخت ها خالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید