شورای اسلامی شهر و صندلی آن در ارتقای حقوق شهروندی

به گزارش وبلاگ کلشی ها، خبرنگاران/مازندران شهر و هر محیط زندگی مدنی و اجتماعی با شهروندان معنا پیدا می نماید. مهم ترین و اولین مهارت برای یادگیری اصول شهرنشینی، پذیرش و یادگیری حقوق شهروندی است. حقوق شهروندی مجموعه ای از حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و مالی است که در اثر عدم رعایت آن به جای نظم و ضوابط در جامعه، زور، اجحاف و تزویر بر روابط بین افراد حاکم شده و این موضوع موجب ایجاد هرج و مرج و نابسامانی خواهد شد. بنابراین برای آن که شهروندان بتوانند به قواعد شهرنشینی پایبند و به آن عامل باشند، باید نسبت به حقوق شهروندی آگاهی پیدا نمایند.

شورای اسلامی شهر و صندلی آن در ارتقای حقوق شهروندی

مطلعی از حقوق شهروندی، زمینه ساز توسعه شهر و ارتقای صندلی شهرنشینی و نیز تامین این حقوق از سوی مسئولان خواهد شد. در بسیاری مواقع حقوق شهروندی در صورت برخورد مطلعانه شهروندان با مسائل شهر تامین می گردد بنابراین توسعه شهر و ساماندهی شهرنشینی در گرو حقوق متقابل شهروندان و مدیران شهری هست به نحوی که به همان نسبت نهادهای مسوول ملزم به تامین نیازها و مطالبات شهروندان می باشند، مردم هم باید به مقررات شهرنشینی و بایدها و نبایدهای آن پایبند باشند.

شوراهای اسلامی شهر و روستا از جمله نهادهای مدنی حاکمیت است که وظیفه تحقق حقوق شهروندی را بر عهده دارند. به وسیله شورای اسلامی شهر می توان خواسته مردم را با حاکمیت در میان گذاشت از این رو مردم انتظار بیشتری از شوراها دارند، انتظار مردم از شوراها در جهت افزایش مشارکت عمومی، اعتماد سازی بیشتر، احقاق حقوق مردم از دیگر ارگان ها است. حقوق شهروندی زمانی محقق می گردد که از طرف شورای اسلامی شهر مصداق های آن اعلام گردد تا مردم از آن مطلع شوند. از طرفی این حقوق نه تنها باید در مصوبات شوراهای اسلامی شهر ظهور و بروز داشته باشد بلکه بایستی در رفتار و عملکرد تمام مسئولین شهری و کارکنان ادارات بویژه اعضای شورای اسلامی شهرها و مجموعه شهرداری ها ملموس باشد.

مصادیق حقوق شهروندی بسیار گسترده و متعدد است که دولت از سطح کلان تا خرد، موظف به تامین آن می باشد و در واقع تامین این حقوق است که به فعال شدن مشارکت اجتماعی یاری می نماید. مردم حق دارند بدانند که هدف گذاری توسعه شهری چیست، آیا برنامه ریزی دقیق و برنامه مناسبی برای تحقق اهداف کوتاه مدت و بلندمدت اجرا شده است؟

مصادیق شاخص حقوق شهروندی می توان برخورداری از مسکن، آموزش، بهداشت ، دادرسی عادلانه، امکانات فضای سبز کافی، دسترسی به نیازهای روزمره، محیط سالم، دسترسی به تسهیلات عمومی، هوای سالم و.....نام برد.

دبیر ززولی، فعال فرهنگی و حقوقی مازندران

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شورای اسلامی شهر و صندلی آن در ارتقای حقوق شهروندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای اسلامی شهر و صندلی آن در ارتقای حقوق شهروندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید