خبرنگاران حرمت مقام مادر کلیشه ای یا واقعی؟

به گزارش وبلاگ کلشی ها، تهران- خبرنگاران- روزنامه ایران در یادداشتی نوشت: درباره مادر مطالب زیادی در مناسبت های گوناگون گفته اند و جوامع بشری از ابتدا تا به امروز هر یک به میزان بالایی وابستگی و وامداری انسان ها به مادر و محبت بی دریغ او را اذعان داشته اند.

خبرنگاران حرمت مقام مادر کلیشه ای یا واقعی؟

روزنامه ایران چهارشنبه 15 بهمن در یادداشتی به قلم معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، آورده است: مادر نمادی فراگیر در تمدن و فرهنگ بشری بوده و همواره در ادبیات و هنر جایگاه رفیع خود را به رخ کشیده و دیگر نمادها در برابر عظمتش سر تواضع فرود آورده اند. اما متأسفانه در همه جوامع کم و بیش این ارادت بیشتر بر زبان رانده شده و در مقام عمل، آنچه شایسته مقام مادری بوده برای کمتر زنی تحقق یافته است.

قوانین و مقررات حمایتی نیز برای این جایگاه مهم پیش بینی شده اما کماکان بیشترین مسائل و سختی های زندگی بر دوش مادران سنگینی کرده و حمایت ها ناکافی و حتی در جوامعی در راستا اشتباه، بر سختی های مادری افزوده است. در همه دوران ها و از جمله در دنیای امروز همچنین مادران یا دوشادوش همسران به طور مستقیم و غیرمستقیم در مسائل مالی خانواده سهیم هستند. یا به عنوان سرپرست خانوار همه بار مالی خانوار را برعهده دارند.

اگر چه فرزندآوری و تربیت به دلیل استعداد ذاتی و توانایی زنان در شکل گیری شخصیت فرزندان و اغنای عاطفی، نقش محوری را در زندگی آنان ایفا می کند و به مثابه جاذبه ای قوی، آنان را محور مغناطیسی خانواده قرار می دهد، اما کلیشه های سنتی مانع از همراهی پدران با این وظیفه سخت می شود. این درحالی است که مادران اغلب فاقد حمایت های حقوقی لازم نیز بوده اند و با این حال برای این نقش بی بدیل همه توانشان را گذاشته اند.

در بلایای طبیعی، جنگ ها و مخاصمات مسلحانه، زنان، مادران و بچه ها بیشترین آسیب پذیری را داشته و با این حال می بینیم در دوران معاصر با وجود مقررات بین المللی و کنوانسیون ها علیه آسیب به زنان و بچه ها، آنها لطمات جدی دیده و پایبندی به مقررات بازدارنده برای طرف های درگیر مفهومی ندارد. منطقه خاورمیانه اکنون با وجود خرید و فروش سلاح میان کشورهای مرتجع و کشورهای توسعه یافته مدعی حقوق بشر، گواه و شاهدی بر این واقعیت تلخ است.

به راستی جای مادران در میان این میدان خونین و نیز در مناطق آرام اما بی تفاوت نسبت به حقوق اولیه و مسلم مادران کجاست؟ این واقعیات تلخ امروز در همه جوامع روشن آشکار شده و روزگار بحث بر سر تغییر نگاه ها گذشته و همه می دانند که نیازمندی ها در تنظیم مناسبت ها و روابط چیست. حالا وقت اصلاحات قانونی است. مانند آنچه در ایران طی سال های اخیر رخ داده و لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت یا قانون تابعیت فرزندان مادران ایرانی و پدران خارجی مثال شاخص است.

خوشبختانه ارائه و تصویب این نوع لوایح نشان می دهد که جامعه ایرانی پویا و در جهت اصلاح و حل مسائل خود است. به عنوان مثال در لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت از ابعاد مختلف به کج رفتاری ها نسبت به زنان و از جمله مادران در خانه و جامعه پرداخته و مسئولیت دستگاه ها برای آموزش و پیشگیری از جرم مشخص شده و تشکیل کارگروه و صندوق حمایت مالی از زنان آسیب دیده و مجازات ها در حمایت از زنان و مادران مطرح شده است.

در این میان اقدامات فرهنگی برای تقویت مهارت های خوب زیستن و نیز مهارت های ارتباطی که به موضوع مادر در خانواده کمک می کند از دیگر رویکردهایی بوده که اخیراً در قالب طرح گفت وگوی ملی خانواده و بین نسلی دنبال و الگوسازی شده است. همچنین قوانین حمایتی برای مادران شامل مرخصی زایمان و ساعات کار منعطف در دوران شیردهی و دارا بودن بچه ها خردسال از قوانین جاری و مهم کشور است.

امید است همان طور که در ذهن و زبان سعی می کنیم حرمت مادر را نگه داریم، در عمل نیز جایگاه مادر به طور فراگیر در خانه و جامعه محافظت شود و این ممکن نیست مگر آنکه به طور دائم نحوه زندگی مادران در شرایط مختلف مورد رصد و پایش قرار گیرد و برای زندگی بهتر آنها قوانین و تمهیدات لازم ارائه و اعمال شود.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران حرمت مقام مادر کلیشه ای یا واقعی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حرمت مقام مادر کلیشه ای یا واقعی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید