بی ثباتی قیمت ها به قنادی های مشهد هم رسید

به گزارش وبلاگ کلشی ها، قیمت کیک و شیرینی در قنادی های مشهد به صورت پلکانی افزایش می یابد.

بی ثباتی قیمت ها به قنادی های مشهد هم رسید

به گزارش وبلاگ کلشی ها از مشهد ،محمد فرزانه رئیس اتحادیه شیرینی فروشان مشهد گفت: افزایش قیمت پلکانی محصولات ناشی از گران فروشی نیست، بلکه مواد اولیه را گران می خرند و قیمت تمام شده محصول هم گران می گردد.

او گفت: همان طور که می دانید، قیمت مواد اولیه هرروز نسبت به روز قبل افزایش می یابد، به طوری که از اول سال 30 تا 90 درصد محصولات ما به تدریج گران شده است. هیچ محصولی نداریم که قیمت تمام شده اش نسبت به ماه قبل ثابت بوده باشد و حتی مشابه هفته قبل باشد.

رئیس اتحادیه شیرینی فروشان مشهد گفت: افزایش قیمت مواد اولیه روی بهای تمام شده محصول تأثیر می گذارد. در زمینه قیمت شیرینی، گران فروشی نداریم، بلکه فراوری محصول گران تمام می گردد و شیرینی فروشان مجبورند گران هم بفروشند. مواد اولیه مثل شکر از ابتدای سال جاری بیش از 90درصد افزایش قیمت داشته اند.

فرزانه گفت:در کنار این موضوع، هزینه های انرژی سرسام آور شده است و مبلغ هر قبض با قبض قبلی فرق دارد. دستمزد کارگر ها نیز بر قیمت تمام شده محصول تأثیر می گذارد.

شیرینی در سبد خانوار گم شده است

رئیس اتحادیه شیرینی فروشان مشهد گفت: مردم هم مثل قبل از خرید شیرینی استقبال نمی نمایند، چون شیرینی جزو خوراکی های تفریحی و تنقلات است و باتوجه به مسائل زندگی مردم، اولویت با خرید سایر مواد غذایی است و اگر مناسبتی مثل شب یلدا و عید باشد یا حتی برای میهمانی و مجالس به اجبار شیرینی می خرند.

فرزانه گفت: قیمت تمام شده محصول روزبه روز افزایش می یابد، همکاران ما هم مجبورند بر همین اساس محصول را عرضه نمایند. ضمن اینکه ما در آستانه شب یلدا هیچ افزایش قیمتی نداشتیم.

مردم از واحد های صنفی مجازی شیرینی بخرند

رئیس اتحادیه شیرینی فروشان مشهد گفت: باتوجه به اینکه در آستانه شب یلدا هستیم، تأکید می کنیم مردم از واحد های مجاز شیرینی بخرند. متأسفانه واحد هایی مثل نانوایی ها و سوپرمارکت ها در ایام خاص وارد این حوزه می شوند که محصولاتشان از کیفیت لازم برخوردار نیست و در شرایط کرونایی رعایت بهداشت در تهیه این محصولات شفاف نیست. حتی گاهی از کارگاه های زیرزمینی و شهرستان های اطراف شیرینی تهیه می نمایند که فعالیتشان غیرمجاز است.

درجه بندی واحد ها به تقسیم بندی کیفیت شیرینی مربوط نیست

فرزانه گفت: واحد های شیرینی پزی به درجه 1 و 2 تقسیم می گردد. واحد هایی در حاشیه شهر و دور از مرکز شهر فعالیت می نمایند که نمی توان گفت محصولاتشان بی کیفیت است. ما حدود 800 واحد صنفی و بیش از 200 واحد درجه 2 داریم. تفاوت این واحد ها باهم فقط این است که بعضی واحد ها در فضای کوچک تری کار می نمایند و نیروی کارشان کمتر است و ربطی به اندازه کیفیت شیرینی در این واحد ها ندارد.

بیشتر بخوانید

او گفت:حتی ما واحد های درجه دویی داریم که کیفیت شیرینی شان از واحد های درجه 1 هم بهتر است، ولی به علت اینکه خانوادگی کار می نمایند و هزینه تمام شده شان کمتر و منطقه فعالیتشان کم برخوردار و فراوریشان محدود است، قیمت تمام شده شان هم کمتر است و خودشان هم تقاضا دارند با قیمت درجه 2 و برای جذب مخاطب بیشتر شیرینی عرضه نمایند.

رئیس اتحادیه شیرینی فروشان مشهد گفت: ما حدود 4 قلم شیرینی پرمصرف داریم که نرخشان را انجمن حمایت و اتاق اصناف و کمیسیون نظارت مشخص می نمایند و این نرخ ها به زودی اعلام می گردد. قیمت محصولات دیگر ما که شیرینی های خاص محسوب می گردد، بر اساس قیمت تمام شده و سود متعارفشان با نظارت اتحادیه مشخص می گردد.

فرزانه گفت: باتوجه به اینکه دلار در چند روز گذشته دوباره رشد نموده است، مسلما تأثیرش را بر خیلی اقلام ما نیز می گذارد. باتوجه به اینکه بیشتر محصولات ما مثل پودر نارگیل و پودر مغزها، کاکائو و نسکافه وارداتی است، به شدت افزایش قیمت داشته ایم. حتی چند روزی است پودر نارگیل در بازار موجود نیست.

او گفت: در بازار شیرینی گران فروشی نداریم، امیدواریم مواد اولیه با نرخ مناسبی به دست فراورینماینده برسد تا ما هم محصولمان را با قیمت مناسب تری به مشتری عرضه کنیم.

منبع: شهرآرا

/م.م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "بی ثباتی قیمت ها به قنادی های مشهد هم رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی ثباتی قیمت ها به قنادی های مشهد هم رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید