6 علامت چرب شدن کبد

به گزارش وبلاگ کلشی ها، کبد چرب محصول زندگی بی تحرک و تغذیه نامتوازن است که اگر به موقع به آن رسیدگی گردد می تواند بهبود یابد. اگر شما هم این علائم را در بدن خود می بینید برای چک آپ و تغییر سبک اقدام کنید تا به دردسر های فیبروز و سیروز کبدی دچار نشوید. همین امروز دست به کار شوید!

6 علامت چرب شدن کبد

به گزارش همشهری، هنگامی که چربی پنج تا ده درصد وزن کبد را بگیرد، به آن کبد چرب گرید یک می گویند و اگر کبد وارد فاز التهابی گردد به درجه دو می رسد. فیبروز و سیروز کبدی مربوط به درجه 3 و 4 هستند که سلامتی فرد را با مخاطره ای جدی روبرو می نمایند.

کبد چرب محصول سبک زندگی پر سکون و پر خوراک است، پس طبیعی است وقتی نحوه خوردن اصلاح گردد، مسائل گوارشی و کبد چرب نیز مدیریت خواهند شد.

دکتر لادن گیاهی متخصص تغذیه و رژیم درمانگر در این رابطه گفت: کبد نقش کلیدی و مرکزی در متابولیسم قندها؛ چربی ها و پروتئین ها دارد. این عضو در واقع هم قند را ذخیره می نماید و هم آن را آزاد می نماید. محل فراوری پروتئین های حامل کلسترول و بسیاری از فاکتور های سیستم ایمنی نیز است. ذخیره ویتامین های A D E، K به عهده کبد است و نقش بسیار کلیدی در سم زدایی دارد.

نکته شگفت انگیزی که در خلقت این عضو بدن وجود دارد این است که کبد نقش باز ترمیمی بالایی هم دارد و در صورتی که ما فشار خارجی غیر طبیعی به آن وارد نکنیم با قدرت به حمایت از ما ادامه می دهد، اما اگر این فشار اضافه و دائمی آن را دچار مشکل کند، ما دچار کسالت خواهیم شد.

نشانه های چرب شدن کبد

خستگی

نفخ بیش از حد صبحگاهی

مسائل هورمونی

یبوست

کاهش عملکرد سیستم ایمنی

بیمار شدن مکرر

پس اگر با این علائم روبرو هستید حتما به پزشک مراجعه کنید و عوامل موثر بر چرب شدن کبد را در نظر بگیرید؛ دکتر الهام اختری، متخصص طب سنتی و استاد دانشگاه گفت: اگر عواملی را که به چرب شدن کبد می انجامد حذف کنیم، کبد اصلاح خواهد شد.

تغییرات کبد به سمت چربی

عوامل تشدید نماینده کبد چرب

مصرف زیاد ترشی، ماست و دوغ همراه غذا

مصرف زیاد خیار در فصول سرد سال

مصرف زیاد میوه و نوشیدن آب روی میوه

مصرف زیاد غذا های سرخ شده مانند فست فود و غذا های چرب

مصرف زیاد انواع سس، تنقلات شور و چرب، انواع خوراکی های دارای نگه دارنده

کم مصرف کردن سبزی و آرد سبوس دار

استفاده زیاد از غذا های غلیظ مانند کله پاچه، سالاد الویه، کنسروها، غذا های مانده

پرخوری و در هم خوری

عدم فعالیت روزانه و ورزش نکردن

دیر خوابیدن و شب بیداری

خوابیدن تا ظهر یا خواب طولانی بعد از ناهار

نوشیدن آب یخ بعد ورزش، در استخر، ناشتا، میانه شب و...

استرس

مصرف زیاد الکل و مصرف نوشیدنی های الکلی تقلبی

مصرف غذای پر حجم در ساعات انتهایی شب

طبیعی است اگر این موارد از زندگی روزمره حذف شوند اوضاع کبد بهبود خواهد یافت. دکتر گیاهی نیز اضافه نمود: نکته مهمی که ما از متخصصین طب سنتی یاد گرفتیم این است که مخلوط کردن دارو های گیاهی و عرقیجات مشهور در درمان کبد با یکدیگر الزاما منجر به اثر بخشی بیشتر نمی گردد! و درمان دارویی کبد چرب نیز در ویزیت حضوری و پیگیری آن انجام می گردد.

دکتر اختری تاکید نمود: نکته طلایی اصلاح سبک زندگی و داشتن فعالیت کافی بدنی و ورزش روزانه است؛ ورزشی که موجب تعریق و طپش قلب بگردد کار کبد شما و همه بدن شما را به تدریج بهتر خواهد نمود.

منبع: فرارو

به "6 علامت چرب شدن کبد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 علامت چرب شدن کبد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید