طرز تهیه مرغ سوخاری پولکی بهتر از فست فودی ها

به گزارش وبلاگ کلشی ها، گاهی که از خیابان می گذریم و فست فودها را برانداز می کنیم احتمالا اولین چیزی که به چشممان می آید مرغ سوخاری باشد. اما همواره لازم نیست که هوس کنید و به یک فست فودی بروید و مرغ سوخاری بخورید. همان طور که قبلا هم در کتاب کاله طرز تهیه مرغ سوخاری ساده را شرح داده بودیم، در ادامه طرز تهیه مرغ سوخاری پولکی را آنالیز خواهیم کرد.

طرز تهیه مرغ سوخاری پولکی بهتر از فست فودی ها

مواد لازم برای تهیه مرغ سوخاری پولکی

  • مرغ 1.5 کیلوگرم
  • آرد همه منظوره 2 فنجان
  • نمک 1 قاشق چای خوری
  • پاپریکا 1 قاشق چای خوری
  • فلفل سفید 1/2 قاشق چای خوری
  • پودر سیر 1 قاشق چای خوری
  • پودر پیاز 1 قاشق چای خوری
  • آویشن 1/2 قاشق چای خوری
  • ریحان خشک 1/2 قاشق چای خوری
  • پونه کوهی خشک 1/2 قاشق چای خوری
  • خردل 1/2 قاشق چای خوری
  • زنجبیل 1/4 قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه به مقدار لازم
  • ماست چکیده 1 پیمانه
  • پیاز: 1 عدد (رنده شده)
  • سبزیجات معطر (جعفری، ترخون، گشنیز) به مقدار لازم
  • روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

طرز تهیه مرغ سوخاری پولکی

مرینیت یا مزه دار کردن مرغ

اولین مرحله از طرز تهیه مرغ سوخاری پولکی این است که مرغ را مرینیت کنید برای این کار مرغ را به تکه های دلخواه (ران یا سینه) برش بزنید. در یک کاسه بزرگ، ماست چکیده، پیاز رنده شده، سبزیجات معطر، نمک و فلفل سیاه را مخلوط کنید و تکه های مرغ را به مخلوط ماست اضافه کنید و به طور کامل با آن ها آغشته کنید سپس روی کاسه را با سلفون بپوشانید و به مدت 2 تا 4 ساعت در یخچال قرار دهید تا مرغ مرینیت گردد.

آماده کردن مخلوط آردی

اکنون برای تهیه مخلوط آردی یا همون پودر سوخاری ابتدا یک کاسه بزرگ بردارید و بعد آرد همه منظوره، نمک، پاپریکا، فلفل سفید، پودر سیر، پودر پیاز و پودر سیر را با آویشن، ریحان خشک، پونه کوهی خشک، خردل، زنجبیل و فلفل سیاه را مخلوط کنید. یادتان باشد این پودر آدری چاشنی شما برای تهیه مرغ سوخاری است.

آردی کردن مرغ

اکنون هر تکه مرغ را از مخلوط ماست خارج نموده و در پودر سوخاری بغلتانید تا به طور کامل با آن پوشیده گردد و بعد آن را در مخلوط آرد چاشنی شده فرو کنید و مطمئن شوید که کاملا از آرد پوشیده گردد بعد آرد اضافی را تکان دهید و مرغ را روی یک بشقاب یا توری سیمی کنار بگذارید.

سرخ کردن تکه های مرغ

در یک قابلمه یا ماهیتابه عمیق روغن سرخ کردنی انتخابی خود را گرم کنید، فقط مطمئن شوید که روغن کافی برای مرغ ها وجود دارد در نهایت در آخرین مرحله از طرز تهیه مرغ سوخاری پولکی، چند تکه مرغ را با احتیاط داخل روغن داغ قرار دهید، دقت کنید که تابه را خیلی پر از مرغ نکنید. هر تکه مرغ را حدود 12 تا 15 دقیقه یا تا زمانی که مرغ پخته و برنزه طلایی گردد سرخ کنید.

یادتان باشد قطعات بزرگ تر مرغ ممکن است به زمان پخت بیشتری احتیاج داشته باشند و بعد مرغ سرخ شده را از روغن خارج نموده و روی توری یا حوله کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته گردد. فرآیند سرخ کردن را با تکه های به جای مانده مرغ تکرار کنید تا همه پخته شوند.

نکات تکمیلی برای تهیه مرغ سوخاری پولکی

از این به بعد هر گاه دلتان هوس مرغ سوخاری فست فودی کرد، سریع دست به کار شوید و مطابق دستور بالا مرغ سوخاری پولکی را با رعایت نکات و فوت وفن های زیر تهیه کنید.

مرغ را در مخلوط آرد بغلتانید، اما نگذارید زیاد بماند

یادتان باشد بعد از آردی کردن مرغ باید سریع آن را در روغنی که از قبل خوب داغ شده سرخ کنید و گفته می گردد فقط یک بار در آرد فرو کنید و خوب آردی کنید چون با غوطه وری تنها، با سرخ شدن مرغ آرد از بین می رود.

قبل از اضافه کردن مرغ به قابلمه اجازه دهید روغن به دمای بالا برگردد

در خصوص سرخ کردن مرغ، دو قانون مهم وجود دارد: سرخ کن را با ریختن مرغ زیاد شلوغ نکنید و همواره قبل از سرخ کردن دسته بعدی منتظر بمانید تا دمای روغن به حالت عادی بازگردد.

پس اصل اساسی این است که وقتی غذای سرد یا غذای با دمای اتاق را به سرخ کن داغ اضافه می کنید، دمای روغن کاهش می یابد. اگر دما خیلی پایین بیاید، پوشش روی مرغ روغن زیادی را جذب می نماید و غمگین و خیس می گردد.

برترین گزینه برای حفظ دمای مناسب سرخ کردن این است که قبل از اضافه کردن مرغ، اجازه دهید روغن تا دمای 350 درجه فارنهایت گرم گردد.

انواع روش های تهیه مرغ سوخاری

مرغ سوخاری را می توانید به روش های مختلف تهیه کنید اما یکی از گزینه های رایج و البته رژیمی این است که آن را در فر بپزید برای این کار می توانید مرغ های سوخاری شده را روی سینی فر قرار دهید و به مدت 20 تا 25 دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتی گراد بپزید. جزییات روش تهیه مرغ سوخاری در فر گازی و برقی را در کتاب کاله مطالعه کنید.

اما در کنار این روش می توانید مرغ سوخاری خود را به روش های دیگر هم تهیه کنید که طرز تهیه آن ها را می توانید در لینک های زیر مطالعه کنید.

  • طرز تهیه مرغ سوخاری در توستر
  • طرز تهیه مرغ سوخاری با پودر سوخاری

گرم کردن مجدد مرغ سوخاری سرخ شده

اگر مرغ سوخاری خود را در یخچال قرار داده اید، همواره می توانید آن را بیرون بیاورید. فقط ابتدا اجازه دهید به دمای اتاق برسد بعد بخورید یا کمی در مایکروفر گرم کنید.

اما اگر مرغ سوخاری خود را در فریزر گذاشته اید اول اجازه دهید یخش آب گردد بعد در مایکروویو یا فر گرم کنید. یادتان باشد برترین راه حفظ تردی مرغ سوخاری استفاده از فر است. برای گرم کردن نکات زیر را رعایت کنید. فقط یادتان باشد می توانید مرغ سوخاری را با سس های مخصوص مرغ سوخاری میل کنید.

  • گرم کردن در مایکروویو: تکه های مرغ سرخ شده را در یک حوله کاغذی بپیچید (برای حفظ پولک ها) و در فواصل 30 ثانیه در مایکروویو قرار دهید. اگر مرغ به مقدار کافی در این زمان گرم نشد آن را برگردانید و 30 ثانیه دیگر گرم کنید.
  • گرم کردن در فر: یک لایه فویل آلومینیومی را روی یک ورقه پخت یا در تابه قرار دهید تا لایه آردی ترد بماند. مرغ سرخ شده خود را به صورت یک لایه روی فویل بچینید و روی ورق/تابه را با فویل بیشتری بپوشانید بعد مرغ سوخاری را در فر با دمای 400 درجه حدود 20 دقیقه گرم کنید.
منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه مرغ سوخاری پولکی بهتر از فست فودی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مرغ سوخاری پولکی بهتر از فست فودی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید