سرانجام دومین پیمایش ملی سلامت روان در استان فارس

به گزارش وبلاگ کلشی ها، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: دومین پیمایش ملی سلامت روان استان فارس با انجام پرسشگری از 516 نمونه به خاتمه رسید.

سرانجام دومین پیمایش ملی سلامت روان در استان فارس

عباس رضاییان زاده معاون بهداشت دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در زندگی امروزی جوامع پیشرفته و در حال توسعه، افزایش قابل ملاحظه استرس ها و حوادث ناگوار ناشی از زندگی شهرنشینی و مهاجرت مانند ازدحام جمعیت، آلودگی های محیطی، فقر، توسعه حاشیه نشینی، کاهش حمایت های اجتماعی، بی عدالتی و بیکاری، بر سلامت روان تمام افراد جامعه اثرات نامطلوبی می گذارد.

او اضافه نمود: آنالیز اندازه ناتوانی ایجاد شده از بیماری های روانی - عصبی برای فرد یا جامعه، نشان می دهد این اختلالات سر دسته دلایل ناتوانی در دنیا به شمار می آید؛ به نحوی که 37 درصد از تمام سال های زندگی همراه با سلامت به دلیل این اختلالات از دست می رود و جزو ناتوان کننده ترین بیماری ها محسوب می گردد.

رضاییان زاده اضافه نمود: بر اساس پژوهشی که از سوی دبیرخانه تحقیقات کاربردی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سازماندهی شد، اختلالات روانی رتبه دوم بار بیماری ها را پس از حوادث غیر عمدی در کشور دارد و 16 درصد بار بیماری ها را به خود اختصاص داده است؛ اختلالات مصرف مواد اپیوئیدی در مردان رتبه دوم بار بیماری ها را پس از حوادث ترافیکی کسب نموده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: از آنجا که اختلالات روانی با ایجاد هزینه های مستقیم و غیرمستقیم اثرات زیانباری بر جامعه می گذارد، ارتقا و بهبود کیفیت درمان های مرتبط با سلامت روان یا درمان های اختلالات روانپزشکی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

دکتر رضائیان زاده اضافه نمود: شواهد بسیاری در دنیا از کارایی و به صرفه بودن درمان های درازمدت دارویی، روان درمانی و سایر مراقبت ها در اختلالات روانی حکایت دارد؛ درمان اختلالات روانی منجر به کاهش شیوع بیماری، کاهش ناتوانی و کاهش بار این اختلالات می گردد و لازمه آن معین اندازه شیوع اختلالات و چگونگی ارائه خدمات به بیماران است.

او بیان نمود: بر همین اساس، احتیاج به پژوهش های ملی و گسترده برای معین اندازه شیوع اختلالات و چگونگی ارائه خدمت به بیماران بیش از پیش احساس می گردد و به همین منظور نخستین پیمایش ملی سلامت روان در سال 1390-1389 انجام شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی در حوزه سلامت روان، به ویژه آسیب های روانی ناشی از همه گیری کووید19 گفت: دومین پیمایش ملی سلامت روان، از زمستان 1400 شروع و در آن 5 هزار و 508 نفر از جمعیت 15 تا 64 ساله ایرانی ساکن کشور بر اساس نمونه گیری تصادفی انتخاب و مورد پرسشگری قرار گرفتند.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز تعداد نمونه های اختصاص یافته به استان فارس را 516 نفر اعلام نمود و اضافه نمود: این طرح تحقیقاتی با تکمیل پرسشنامه به صورت خانه به خانه در منطقه ها شهری و روستایی شهرستان های داراب، جهرم، زرین دشت، مرودشت، پاسارگارد، ارسنجان، شیراز (لپویی)، فسا، استهبان، نی ریز، لار، مهر، گراش، قیروکارزین، اقلید، خرم بید، آباده، بوانات، کازرون، ممسنی، خرامه، کوار، فیروزآباد و بیضا با موفقیت به انتها رسید.

رضائیان زاده ابراز امیدواری کرد: با معین اندازه شیوع اختلالات روانی طی 12 ماه گذشته، اندازه شدت اختلالات روانی، اندازه استفاده از خدمات سلامت روان و معین هزینه های مصیبت بار ابتلا به اختلالات روانی، گامی بزرگ در برنامه ریزی صحیح مداخلات مورداحتیاج در این حوزه برداشته گردد.

وبلاگ کلشی ها فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "سرانجام دومین پیمایش ملی سلامت روان در استان فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانجام دومین پیمایش ملی سلامت روان در استان فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید