طرز تهیه سمنو با شیره خرما ، خوشمزه و سنتی

به گزارش وبلاگ کلشی ها، سمنو از آن دسته دسرهایی است که در آن از هیچ گونه شیرین کننده استفاده نمی گردد. این دسر معمولا به خاطر وجود گندم شیرین است اما اگر دوست دارید سمنو کمی شیرین تر باشد، می توانید از انواع شیره مثلا شیره خرما بهره ببرید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه سمنو با آرد جوانه گندم ساده را مرور نموده بودیم و در ادامه طرز تهیه سمنو با شیره خرما را به شکل سنتی آنالیز می کنیم.

طرز تهیه سمنو با شیره خرما ، خوشمزه و سنتی

مواد لازم برای تهیه سمنو با شیره خرما

  • گندم 250 گرم
  • آرد گندم 750 گرم
  • شیره خرما یک فنجان
  • آب 3 لیتر

طرز تهیه سمنو با شیره خرما

1. شستن و خیس کردن گندم

اولین مرحله از طرز تهیه سمنو با شیره خرما این است که گندم ها را برای جوانه زدن آماده کنید برای این کار پس از این که گندم ها را پاک کردید خوب بشویید و در آب سرد بگذارید و اجازه دهید به مدت 2 روز خوب خیس بخورند. فقط در طی این مدت هر 8 ساعت آب گندم را عوض کنید تا بو نگیرند.

2. جوانه زدن گندم مورد احتیاج تهیه سمنو

بعد از این که گندم ها خیس خوردند آن ها را آبکش کنید و داخل یک پارچه نخی تمیز بریزید و پارچه را کمی نم دار کنید و بگذارید به مدت یک یا دو روز بماند. در این مرحله هم مدام پارچه را نم دار کنید. فقط حواستان باشد که پارچه آنقدری خیس نگردد که آب از آن بچکد و هر از گاهی پارچه را باز کنید و با آبپاش روی گندم ها آب بپاشید تا خشک نشوند.

در نهایت وقتی جوانه گندم دیده شد، گندم را داخل آبکش بریزید و رویش را با پارچه نمدار بپوشانید. در این مرحله هم روزی چندین بار گندم ها را زیر شیر آب بگیرید تا هم خیس شوند هم بو نگیرند فقط دقت داشته باشید که به جوانه های روییده شده آسیبی وارد نکنید.

سپس جوانه های گندم را که مقدار خود گندم شده اند را، قبل از این که رنگشان سبز گردد و شیرینی شان از بین برود برای بار آخر شستشو دهید و با چرخ گوشت یا مخلوط کن خوب له کنید تا خمیری گردد. بعد داخل دستمال بریزید و شیره اش را بگیرید. این شیره را با آب مخلوط کنید و تفاله را در ظرف دیگری بریزید.

3. پختن سمنو با شیره خرما

در این مرحله از طرز تهیه سمنو با شیره خرما شیره جوانه گندم را با آرد مخلوط کنید تا یک مایع صاف حاصل گردد سپس آن را روی حرارت ملایم بگذارید و مدام هم بزنید تا جوش بزند. در همین حین دوباره روی تفاله مخلوط جوانه گندم آب بریزید و مجدد شیره آن را بگیرید. بعد این شیره حاصل را هم به قابلمه اضافه کنید و خوب هم بزنید هم زمان شیره خرما را هم اضافه کنید و هم بزنید. در نهایت اجازه دهید سمنو بپزد. می توانید مقداری خلال بادام هم به سمنو اضافه کنید تا در مراحل آخر بپزد و نرم گردد. سمنو شما حدودا بعد از 3 ساعت پخت غلیظ می گردد. وقتی به قدر کافی غلیظ شد سمنوی شما آماده است. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه سمنو

تهیه سمنو هنری است که احتیاج به صبر و حوصله دارد البته می توانید با تهیه سمنوی فوری این کار را ساده تر کنید اما در کل باید نکات و فوت وفن های لازم برای تهیه سمنو را هم کامل بدانید.

مقدار و نسبت گندم و آرد برای تهیه سمنو

برای تهیه سمنو باید به نسبت گندم و آرد دقت کنید. گفته می گردد مقدار آرد باید سه برابر گندم باشد. یعنی اگر یک کیلو گندم استفاده می کنید باید حتما سه کیلوگرم آرد هم بهره ببرید. اما دقت کنید اگر بار اولتان است که می خواهید سمنو بپزید حتما مقدار و نسبت را کم در نظر بگیرید تا تهیه و پخت سمنو را راحت تر تجربه کنید.

روش های مختلف طرز تهیه سمنو

سمنو در ایران و در کشورهای مختلف به روش های مختلف تهیه می گردد. مثلا عده ای برای تهیه سمنو از آرد جوانه گندم استفاده می نمایند یا در سمنو از انواع شیرین نماینده استفاده می نمایند مثلا شیره انگور یا انواع شیرین نماینده دیگر به کار می برند.

نکات مهم برای بهتر شدن رنگ سمنو

برای این که رنگ سمنوی سنتی شما بهتر باشد بهتر است از ظرف مسی یا چدنی برای پخت سمنو بهره ببرید.

استفاده از انواع شیرین نماینده برای سمنو

سمنو بدون هیچ گونه شیرین نماینده هم شیرین است بنابراین اگر دوست دارید سمنوی شما کاملا سالم باشد بهتر است از هیچ گونه شیرین نماینده استفاده نکنید. اما اگر دوست دارید شیرین تر باشد می توانید مقداری شیره انگور یا شیره خرما یا حتی شیره توت بهره ببرید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه سمنو با شیره خرما ، خوشمزه و سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سمنو با شیره خرما ، خوشمزه و سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید