رفع نفخ شیر مادر با تغییر در رژیم غذایی

به گزارش وبلاگ کلشی ها، رفع نفخ شیر مادر موجب می شود که نوزاد شب ها با آرامش بیشتری بخوابد و ناراحتی کمتری را تحمل کند. مادران با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی خود، می توانند از بروز نفخ و دل درد در نوزادشان جلوگیری کنند.

رفع نفخ شیر مادر با تغییر در رژیم غذایی

وبلاگ کلشی ها | سرویس مادر و کودک - نوزادان به دلیل عدم تکامل دستگاه گوارش خود معمولا دچار نفخ معده می شوند. این اتفاق شب هنگام بیشتر رخ می دهد. دل درد و نفخ در نوزادان طبیعی است، اما رژیم غذایی مادران شیرده نیز بر نفخ معده نوزادان موثر است. اگر به نوزاد خود شیر می دهید، در نظر داشته باشید که بایستی از مصرف برخی مواد غذایی اجتناب کنید.

بایدها و نبایدها برای رفع نفخ شیر مادر

برای رفع نفخ شیر مادر، از شش هفته پیش از تولد نوزاد تا سرانجام دوران شیردهی مواد غذایی زیر را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

1. کافئین

آیا می توانید روز خود را بدون یک فنجان قهوه شروع کنید؟ اگر جوابتان منفی است، شما تنها نیستید! بسکمک از افراد به یک محرک قوی نیاز دارند تا یک صبح کسالت بار را به یک روز پر هیجان تبدیل کند. اما اگر نوزاد شما دچار نفخ شده است، بهتر است قهوه را کنار بگذارید و آن را با یک دمنوش عاری از کافیین جایگزین کنید.

2. شکلات

مادران تصور می کنند که پس از زایمان می توانند هر چیزی را که دوست دارند بخورند. اما اینطور نیست! شکلات، یک میان وعده خوب و سرشار از آنتی اکسیدان برای همه خانم ها است. اما تا هنگامی که نوزادتان از نفخ معده رنج می برد، باید خوردن آن را کنار بگذارید.

3. شیر و لبنیات

شیر و محصولات لبنی مانند پنیر، ماست و بستنی می توانند موجب دل درد در نوزادان شوند. به نظر می رسد شیر گاو عامل نفخ نوزاد است. پروتئین موجود در شیر گاو به راحتی به شیر مادر منتقل می شود و به بدن نوزاد می رسد. پروتیین گاوی برای نوزادان قابل هضم نیست و موجب نفخ می شود.

اگر فکر می کنید نفخ نوزاد ناشی از مصرف لبنیات است، به مدت 7-10 روز محصولات لبنی را از رژیم غذایی خود حذف کنید. مشاهده کنید که بهبودی در حال نوزاد حاصل می شود یا خیر. اگر نوزاد تغییری نکرد، لبنیات را کم کم به برنامه غذایی خود باز گردانید. اما اگر با حذف لبنیات، نفخ نوزاد بهبود یافت، به دنبال منابع دیگر کلسیم باشید. بهتر است با متخصص تغذیه در مورد دریافت کلسیم از راه های دیگر، از قبیل: سبزیجات، کلم بروکلی، ساردین، انجیر، پرتقال و محصولات غنی شده با کلسیم صحبت کنید.

4. حبوبات

به عنوان یک مادر شیرده، رژیم غذایی شما باید غنی از مواد مغذی باشد تا شیر با کیفیتی در اختیار نوزادتان بگذارید. این بدان معنی است که شما نیاز به دریافت کربوهیدرات، پروتئین و ویتامین ها خواهید داشت. حبوبات منبع خوبی از پروتئین هستند، اما می توانند موجب نفخ معده نوزاد شوند. اگر شما نمی توانید حبوبات را از رژیم غذایی خود حذف کنید بایستی برای پختن حبوبات موارد زیر را رعایت کنید:

  • حبوبات را از شب قبل بخیسانید و آب آن را 2-3 بار عوض کنید.
  • هنگام پخت نیز آب آن را 2-3 بار تعویض کنید.
  • بهتر است حبوبات در فشار بخار بالا (مانند زود پز) پخته شوند.

بدین ترتیب میزان کربوهیدرات غیر قابل هضم موجود در آن ها (که موجب نفخ نوزاد می شود) کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید: 6 روش درمانی نفخ شکم نوزادان

5. هویج

آیا عاشق هویج هستید؟ از هویج در سالاد سبزیجات، کیک یا سوپ خود زیاد استفاده می کنید؟ اگر نوزاد شما دچار نفخ می شود باید تا سرانجام زمان شیردهی خوردن آن را فراموش کنید! زیرا هویج معده نوزاد را گازدار و تحریک پذیر می کند.

6. کلم

همان گونه که می دانید کلم منبعی سرشار از ویتامین، مواد معدنی و فیبر است. پزشکان برای درمان مسائل گوارشی، مصرف کلم را توصیه می کنند. اما در زمانی که به نوزاد خود شیر می دهید، بهتر است مصرف خود را کاهش دهید یا آن را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید.

7. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین طعم دلپذیری دارد. سیب زمینی شیرین با این که مزایای زیادی دارد، اما می تواند باعث نفخ نوزاد شما شود. اگر مصرف سیب زمینی شیرین در معده نوزاد شما تولید گاز می کند، بهتر است تا سرانجام شیردهی آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

8. مارچوبه

مارچوبه نیز مانند کلم، دارای کربوهیدراتی به نام ریفینوز است که موجب ایجاد نفخ شده و از آنجا که سیستم گوارش نوزاد هنوز تکمیل نشده است، هضم این کربوهیدرات های پیچیده، موجب نفخ و ناراحتی نوزاد می شود.

9. پرتقال

انتظار این مورد را نداشتید؟! بله، پرتقال! حذف پرتقال از رژیم غذایی واقعا ناعادلانه است، اما چاره ای نیست. بهتر است تا هنگام از شیر دریافت نوزادتان از این میوه خوشمزه و آبدار خداحافظی کنید. پس از آن می توانید هر قدر که بخواهید پرتقال بخورید.

10. توت فرنگی

توت فرنگی میوه ای کوچک، بسیار مغذی و دارای مزایای بیشماری است. طعم دلپذیر آن موجب شده در بسکمک از دسر ها و کیک ها مورد استفاده قرار گیرد. اما مصرف توت فرنگی موجب بروز آلرژی و گاز در معده نوزادان می شود. به همین دلیل بهتر است مادران شیرده از مصرف آن اجتناب کنند.

11. انگور

یک میوه دیگر در لیست خوراکی های ممنوع! اگرچه انگور دارای ویتامین C مورد نیاز برای شما و نوزادتان است، اما بهتر است که از آن دوری کنید. انگور میوه ای اسیدی است و می تواند موجب ناراحتی و نفخ معده نوزاد شما شود.

بیشتر بخوانید: غذاهای نفاخ در دوران شیردهی را بشناسیم

مواد غذایی موثر در رفع نفخ شیر مادر

مصرف مواد غذایی زیر به رفع نفخ شیر مادر کمک می کنند.

  • سیب
  • گلابی
  • کرفس
  • ذرت
  • موز
  • پاپایا
  • چغندرقند
  • کدو حلوایی
  • کدو سبز
  • قارچ
  • دمنوش گیاهی (بابونه، قاصدک، رازیانه و هل هلند)
  • سوپ استخوان
  • سرکه سیب
  • نعناع و عرق آن

سخن آخر اینکه

رعایت موارد بالا، اجتناب از خوردن برخی مواد غذایی و مصرف برخی دیگر از آنها، موجب رفع نفخ شیر مادر شده و از ناراحتی و دل درد نوزاد می کاهد. بدین ترتیب اوقات خوشی برای شما و کودکتان ایجاد می شود. هنگامی که کودک خود را از شیر گرفتید، می توانید با خیالی آسوده، هر چه دوست دارید بخورید.

بیشتر بخوانید: شیشه شیر ضد نفخ چیست و چه کاربردی دارد؟

برگرفته از: babycared و bellamysorganic

منبع: setare.com

به "رفع نفخ شیر مادر با تغییر در رژیم غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفع نفخ شیر مادر با تغییر در رژیم غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید