دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی در توسعه کسب و کار دارد؟

به گزارش وبلاگ کلشی ها، دیجیتال مارکتینگ یکی از ابزارهای بسیار مهم در کسب و کار امروزی است که کمتر شرکت یا سازمانی می تواند نسبت به آن بی اعتنا باشد. با توجه به دسترسی به اینترنت در جهان امروزی، همچنان تعداد افرادی که به استفاده از اینترنت روی می آورند، رو به افزایش است.

دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی در توسعه کسب و کار دارد؟

مردم به خرید کردن در فضای اینترنت روی آورده و بیشتر کارهای روزمره خود را به نحوی با آن مرتبط ساخته اند. بازاریابی همیشه در ارتباط با مخاطبان شما در مکان مناسب و زمان مناسب بوده است. اما امروزه به نظر می رسد که فضای اینترنت، جایی است که باید در آن با مخاطبان خود رویارو شده و با جلب اعتماد مشتریان آن ها را به مشتریانی وفادار تبدیل سازید. برای این منظور باید بازاریابی دیجیتال را به عنوان یک ابزار حرفه ای به کار بگیرید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ شامل کلیه تلاش ها در زمینه بازاریابی است که در حوزه اینترنت صورت می گیرند. مشاغل برای ارتباط با مشتریان فعلی و به دست آوردن مشتریان بیشتر، باید از کانال های دیجیتال، مانند موتورهای جستجو، رسانه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، وب سایت ها و … بهره بگیرند.

یک بازاریاب درونگرای فصلی ممکن است بگوید که بازاریابی درونگرا و بازاریابی دیجیتال تقریبا یکسان هستند، اما باید گفت که میان این دو تفاوت های جزئی وجود دارد.

چرا دیجیتال مارکتینگ؟

در حالی که بازاریابی سنتی ممکن است در تبلیغات چاپی، ارتباط تلفنی یا بازاریابی فیزیکی خلاصه گردد، بازاریابی دیجیتال می تواند به صورت الکترونیکی و آنلاین رخ دهد. این بدان معنی است که محتوای تبلیغات به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از طریق ایمیل، ویدئو، رسانه های اجتماعی یا فرصت های بازاریابی مبتنی بر وب سایت، به مخاطب می رسد.

از آن جایی که بازاریابی دیجیتال گزینه ها و استراتژی های مختلف و متعددی دارد، می توانید با بودجه های مختلفی از آن استفاده کرده و به این حوزه وارد شوید. با استفاده از این نوع بازاریابی، می توانید از ابزارهایی نظارتی چون آنالیتیکز بهره برده و میزان موفقیت خود را رصد نمایید. این مزیتی است که در تبلیغات سنتی و چاپی، امکان آن وجود نداشت.

حتما بخوانید: اصول و راهکارهای موفقیت در بازاریابی تلفنی و دیجیتالی

چگونه یک تجارت، بازاریابی دیجیتال را تعریف می نماید؟

همان طور که گفتیم، بازاریابی دیجیتال با استفاده از تاکتیک ها و کانال های دیجیتالی بی شمار برای ارتباط با مشتریان، در جایی که آن ها بیشترین وقت خود را می گذرانند، تعریف می گردد. در حقیقت چتر بازاریابی دیجیتال، به شکلی گسترده بر تمامی بسترهای ارتباطی آنلاین گسترده شده و کافی است که به موقع و در محل مناسب از آن بهره بگیرید.

بهترین بازاریاب های دیجیتال، تصویر روشنی از نحوه پشتیبانی هر کمپین بازاریابی دیجیتالی از اهداف اصلی آن ها، دارند. بسته به هدف مشخص شده، این بازاریابان استفاده درستی از کانال های آنلاین رایگان یا پولی می کنند. به عنوان مثال یک بازاریاب محتوا ممکن است از مجموعه محتواگذاری در وبلاگ های اینترنتی استفاده کرده و یا به ایجاد کمپین های تبلیغاتی در اینستاگرام روی بیاورد. همین طور ممکن است که این بازاریاب در یک موعد زمانی به ارسال ایمیل تبلیغاتی بسنده کند.

نمونه های موثر دیجیتال مارکتینگ

  • بهینه سازی موتور جستجو یا سئو
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
  • پرداخت به ازای کلیک یا PPC
  • بازاریابی وابسته
  • تبلیغات بومی
  • اتوماسیون بازاریابی
  • بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
  • روابط عمومی آنلاین (PR)
  • بازاریابی درونگرا

رایج ترین تاکتیک های بازاریابی دیجیتال و موارد مربوط به آن ها

1. بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو

این فرآیند برای بهینه سازی رتبه وب سایت شما در نتیجه به دست آمده در موتور جستجو خواهد بود. در نتیجه میزان ترافیک ارگانیک (یا آزاد) وب سایت شما افزایش می یابد. برای بهینه سازی موتورهای جستجو، می توانید از وب سایت ها، وبلاگ ها، اینفوگرافیک ها و … استفاده کنید.

به منظور افزایش بازدید وب سایت و بهبود رتبه آن، چندین روش سئو وجود دارد:

  • سئو داخلی: این نوع سئو روی کلیه مطالبی که در صفحه وب سایت وجود دارند، متمرکز می گردد. با استفاده از سئو داخلی می توانید روی کلمات کلیدی صفحه وب سایت خود که مورد جستجوی بالای مخاطبان هستند، متمرکز شده و در پاسخ به سوالات آن ها در خصوص این کلمات، در نتایج برتر موتور جستجو، ظاهر شوید.
  • سئو خارجی: این نوع از سئو بر تمام فعالیت هایی که خارج از صفحه وب سایت، می توانند بر رتبه بندی آن تاثیر بگذارند، متمرکز می گردد. چه فعالیتی خارج از صفحه وب سایت من، می تواند روی رتبه آن تاثیر بگذارد؟ ممکن است نخستین پاسخ برای این سوال ها را همان بک لینک ها بدانید، یعنی لینک دهی از بیرون وب سایت به صفحات هدف شما که توسط سایر وب سایت ها یا وبلاگ ها، انجام می پذیرد. در این مورد، رتبه این وبلاگ ها و وب سایت های خارجی که به صفحات وب سایت شما لینک می دهند، در میزان تاثیرگذاری لینک ها، بسیار موثر است.
  • سئو فنی: این نوع از سئو روی پس زمینه وب سایت شما و نحوه کدگذاری و صفحات تمرکز دارد. فشرده سازی تصاویر، داده های ساختار یافته، بهینه سازی پرونده های CSS و … از شکل های سئو فنی هستند. این عوامل می توانند سرعت بارگذاری وب سایت شما را افزایش داده و به عنوان یک عامل مهم در رتبه بندی وب سایت در موتور جستجو مانند Google ظاهر شوند.

2. بازاریابی محتوا

ایجاد محتوا در جهت بازاریابی آنلاین، به شما کمک می نماید تا با ارائه مفاهیم غنی، مخاطبان را به سمت خود جذب کنید. روش هایی که می توانند در استراتژی بازاریابی محتوا، نقش آفرین باشند، به شرح زیر هستند:

  • پست های وبلاگ: نوشتن و انتشار مقالات در وبلاگ ها، به شما کمک می نماید تا تخصص خود را نشان داده و به ترافیک در جستجوی ارگانیک دست یابید. این در نهایت به شما فرصت بیشتری می دهد تا بازدیدکنندگان وب سایت را به مشتریانی وفادار تبدیل سازید.
  • کتاب های الکترونیکی: کتاب های الکترونیکی و محتوای آموزشی، بازدیدکنندگان بسکمک را به وب سایت شما هدایت خواهند کرد. همچنین این امکان را به شما می دهند تا با ارائه اطلاعات به مخاطب خود، آن ها را به دریافت خدمات یا خرید کالا ترغیب کنید.
  • اینفوگرافیک: گاهی اوقات خوانندگان بیش از آن که مایل به خواندن متون باشند، به تماشای تصاویر علاقه مند هستند. اینفوگرافیک نوعی محتوای بصری است که به بازدیدکنندگان کمک می نماید تا مفهوم مورد نظر خود را ببینند.

3. بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

در حال حاضر، این یکی از بهترین روش های بازاریابی دیجیتال به حساب می آید. شما می توانید از رسانه های اجتماعی چون فیس بوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام، تلگرام، اسنپ چت، پینترست و … برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی استفاده نمایید.

4. پرداخت به ازای هر کلیک یا PPC

پرداخت به ازای هر کلیک یا PPC، روشی برای هدایت ترافیک به وب سایت شما از طریق پرداخت به ازای هر کلیک روی تبلیغی است که در وب سایت یا وبلاگ دیگر قرار داده اید. یکی از متداول ترین انواع پرداخت به ازای هر کلیک، Google Ads است که به شما امکان آن را می دهد که در صفحات برتر موتور جستجوی گوگل به ازای پرداخت، کلیک داشته باشید. همین طور شما امکان استفاده از تبلیغات کلیکی در فیس بوک، توییتر، لینکدین و … را دارید که هر یک به شکلی به شما امکان درج آگهی به صورت محتوایی، ویدئویی و … را می دهند تا کلیک های ورودی خود را دریافت کرده و به ازای آن مبالغی را پرداخت نمایید.

حتما بخوانید: 10 روش مهم و کاربردی برای کسب درآمد از وب سایت

5. بازاریابی وابسته

این نوع تبلیغات مبتنی بر عملکرد است که در آن شما برای ارتقا محصولات یا خدمات خود، شخص دیگری را واسطه قرار داده و از طریق وی به تبلیغات در فضای آنلاین می پردازید.

به طور نمونه؛

  • میزبانی از تبلیغات ویدئویی از طریق برنامه YouTube Partner
  • ارسال لینک های وابسته از حساب های کاربری شبکه های اجتماعی شما به مخاطبان

6. تبلیغات بومی

تبلیغات بومی به تبلیغاتی اطلاق می گردد که در درجه اول محتوایی بوده و در کنار آن روی پلت فرمی بدون پرداخت هزینه، پیاده سازی می شوند. پست های BuzzFeed نمونه خوبی از این نوع تبلیغات هستند. اما بسکمک از افراد تبلیغات رسانه های اجتماعی را نیز در شمار تبلیغات بومی قرار می دهند. برای مثال؛ تبلیغات فیس بوک و تبلیغات اینستاگرام.

بیشتر بدانید: آموزش اصولی و حرفه ای برای کسب درآمد از اینستاگرام

7. اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی به نرم افزاری اطلاق می گردد که برای اتوماسیون عملیات اصلی بازاریابی شما کارایی دارد. بسکمک از بخش های بازاریابی دیجیتال، کارهایی تکراری هستند که دستی انجام دادن آن ها، کسالت بار است و اتلاف وقت و انرژی انسانی می نماید. اتوماسیون بازاریابی، مسئولیت اجرای اعمال فوق را برعهده می گیرد. به طور مثال:

  • خبرنامه های ایمیلی: تنها کاری که اتوماسیون ایمیلی انجام می دهد، ارسال ایمیل اتوماتیک به مخاطبان نیست، بلکه این اتوماسیون به صورت هوشمند می تواند در صورت لزوم لیست مخاطبان را کاهش داده و یا هدفمند سازد.
  • برنامه ریزی برای ارسال محتوا در رسانه های اجتماعی: به کمک این اتوماسیون از انجام کار تکراری ارسال محتوا در رسانه های اجتماعی، خلاص خواهید شد و این کار به صورت اتوماتیک توسط برنامه از محتوای وب سایت شما گرفته و به رسانه اجتماعی مورد نظر ارسال خواهد شد.
  • پیگیری و گزارش های خروجی کمپین: کمپین های بازاریابی می توانند شامل موارد مختلف از جمله ایمیل، محتوا، صفحات وب، تماس های تلفنی و موارد دیگر شوند. اتوماسیون بازاریابی می تواند به شما کمک کند تا کارهایی را که بر اساس آن ها فعالیت دارید، مرتب سازی کرده و سپس عملکرد آن کمپین را بر اساس پیشرفتی که همه این مؤلفه ها در طول زمان انجام می دهند، ردیابی کنید.

8. بازاریابی ایمیلی

شرکت ها از بازاریابی ایمیل به عنوان روشی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می کنند. ایمیل اغلب برای تبلیغ محتوا، تخفیف ها و رویدادها و همچنین جهت هدایت مردم به سمت وب سایت مشاغل استفاده می گردد. انواع ایمیل هایی که ممکن است در یک کمپین بازاریابی از طریق ایمیل ارسال کنید عبارتند از: خبرنامه های وبلاگ، لینک اشتراک، تبلیغات فروش های ویژه و … .

9. روابط عمومی آنلاین یا PR

روابط عمومی آنلاین روش تضمین پوشش های آنلاین به دست آمده با انتشار محتوای دیجیتال در وبلاگ ها و سایر پلت فرم های مبتنی بر محتوا است. این شباهت زیادی به روابط عمومی سنتی دارد، اما به شکلی تغییر یافته در فضای آنلاین صورت می گیرد. در این فرمول می توانید در فضای آنلاین به تعامل با مخاطبان و مشتریان خود پرداخته و برند خود را با جذب نظرات و نقدها بهینه سازید.

10. بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا در واقع تکنیکی است که از طریق آن، مشتریان جذب برند شما شده و شما به صورت مستقیم به بازاریابی رو در رو نمی پردازید. بازاریابی درونگرا، برند شما را در پاسخ به جستجوی مخاطب قرار داده و او را به یک مشتری تبدیل می سازد. از ابزار اصلی بازاریابی درونگرا می توان به وبلاگ نویسی، بازاریابی ویدئویی و ارسال ایمیل اشاره کرد.

بازاریاب دیجیتال چه کاری انجام می دهد؟

بازاریاب های دیجیتال وظیفه شناساندن یک برند به مخاطبان از طریق کلیه ابزارهای دنیای دیجیتال را برعهده دارند. این ابزارها را می توان در شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها، وب سایت های شخصی، ایمیل، موتورهای جستجو و … خلاصه کرد.

بازاریابان دیجیتال معمولا برای هر کانال روی شاخص عملکرد کلیدی متفاوتی (KPI) تمرکز دارند تا بتوانند عملکرد شرکت را به درستی در هر یک از آن ها اندازه گیری کنند. برای مثال یک بازاریاب دیجیتال که مسئولیت سئو را برعهده دارد، میزان ترافیک ارگانیک وب سایت را اندازه گیری می نماید.

بازاریابی دیجیتال امروزه در نقش های گوناگون انجام و تعریف می گردد. در شرکت های کوچک، یک شخص ممکن است تمامی تاکتیک های این نوع بازاریابی را به صورت همزمان انجام دهد و در شرکت های بزرگ، هر یک از این مسئولیت ها و روش ها برعهده یک شخص گذاشته خواهد شد.

در ادامه به چندین نمونه از تفکیک مسئولیت های بازاریابی دیجیتال اشاره می کنیم.

مدیر سئو و دیجیتال مارکتینگ

به طور خلاصه مدیران سئو، بر مبنای رسیدن به رتبه های برتر در موتورهای جستجو از جمله گوگل، تلاش می کنند. این افراد از روش های متنوعی برای بهینه سازی موتورهای جستجو استفاده می کنند که مهم ترین آن ها، تولید محتوا است.

مدیر رسانه های اجتماعی و دیجیتال مارکتینگ

نقش مدیر رسانه های اجتماعی را می توان به راحتی از عنوان آن استنباط کرد، اما این که کدام شبکه های اجتماعی در حیطه فعالیت آن ها قرار بگیرد، به صنعت مورد نظر بستگی دارد. مهم تر از همه این مدیران از برنامه های اتوماسیون برای ارسال محتوای نوشتاری و تصویری به شبکه های اجتماعی بهره مند می شوند.

هماهنگ کننده اتوماسیون بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ

هماهنگ کننده اتوماسیون بازاریابی به انتخاب و مدیریت نرم افزاری کمک می نماید که کل تیم بازاریابی دیجیتال را همراهی کرده و در نهایت به رشد تبلیغات مجازی، کمک خواهد کرد. از آن جا که عملیات بازاریابی در فضای دیجیتال که بخشی از آن ها در بالا ذکر شد، ممکن است کاملا مجزا از یکدیگر به انجام برسد، این هماهنگ کننده باید نقش محوری داشته و قابلیت همراه سازی این فعالیت ها و دریافت خروجی و ارزیابی مشترک و مجزا از آن ها را داشته باشد.

بازاریابی درونگرا در مقابل بازاریابی دیجیتال

در ظاهر این دو بسیار مشابه به یکدیگر به نظر می رسند. اول این که هر دو در درجه اول به صورت آنلاین انجام می پذیرد و در هر دو بر ایجاد محتوای دیجیتالی تمرکز داریم. بنابراین تفاوت آن ها در چیست؟

در بازاریابی دیجیتال، تبلیغات بدون گلچین کردن مخاطبان و به صورت عمومی در فضای اینترنت قرار داده می شوند. در این صورت مشخص نیست که میزان استقبال از این تبلیغات اینترنتی تا چه اندازه باشد و خروجی دریافتی از آن ها تا چه میزان کارآمد گردد. به طور مثال یک بنر طلایی را در یک وب سایت پربازدید قرار می دهیم و کاربران زیادی آن را مشاهده خواهند کرد. اما مشخص نیست که چه تعداد از این کاربران از جامعه مخاطبان و مشتریان هدف باشند و چه اندازه خروجی منجر به فروش از آن حاصل گردد.

اما در بازاریابی درونگرا، محتوا به صورت خاص برای مخاطبان واقعی و مشتریان هدف، ایجاد شده و به صورت غیرمستقیم آن ها را از میان جمعیت مخاطبان شکار کرده و به وب سایت شرکت هدایت می نماید.

آیا دیجیتال مارکتینگ برای تمامی مشاغل کاربرد دارد؟

بازاریابی دیجیتال می تواند برای هر تجارت در هر صنعتی کارایی داشته باشد. صرف نظر از آن چه که شرکت شما به فروش می رساند، این بازاریابی شخصیت های خریدار را ایجاد کرده و با ایجاد محتوای آنلاین به کسب و کار شما ارزش می بخشد. البته این بدان معنی نیست که تمامی کسب و کارها باید یک استراتژی بازاریابی دیجیتال یکسان را پیاده سازی کنند.

بازاریابی دیجیتال B2B (بازاریابی صنعتی)

اگر شرکت شما تجارت سازمانی داشته و محصولات یا خدمات آن به شرکت های دیگر ارائه می گردد، بازاریابی دیجیتال برای آن به شکلی کارآمد خواهد بود. نقش استراتژی بازاریابی در این مدل، نمایان کردن بالاترین کیفیت برای خریداران از طریق وب سایت و پشتیبانی های آنلاین کانال های دیجیتال است. فراتر از وب سایت خود، شما احتمالا سعی خواهید کرد که تلاش های خود را بر روی کانال های تجاری متمرکز مانند لینکدین و مانند آن متمرکز سازید؛ یعنی جایی که جمعیت هدف شما، در آن حضور دارند.

بازاریابی دیجیتال B2C (بازاریابی مصرف کننده محور)

اگر تجارت شرکت شما از تولید کالا یا خدمات به مصرف کننده است، تلاش های دیجیتال مارکتینگ شما برای جذب افراد و تبدیل آن ها به مشتری های خود، از طریق کانال های آنلاین مختلف، بسیار کارآمد خواهد بود. از لحظه ای که کاربری به صفحه وب سایت شما وارد می گردد، بر او تمرکز داشته و با استفاده از ابزار دنیای دیجیتال، او را به خرید سوق می دهید. برای شرکت های B2C، کانال هایی مانند اینستاگرام، پینترست و … می توانند کارآمدتر از لینکدین باشند.

نقش بازاریابی دیجیتال برای یک شرکت چیست؟

برخلاف بیشتر تلاش هایی که در بازاریابی سنتی و آفلاین انجام می گردد، دیجیتال مارکتینگ به بازاریاب ها این اجازه را می دهد تا نتایج دقیق فعالیت خود را در زمانی واقعی مشاهده کنند. اگر پیش از این از تبلیغات روزنامه ای استفاده می کرده اید، آیا می توانستید تقریبی از آن که واقعا چند نفر به صفحه تبلیغ شما نگاه کرده اند، در اختیار داشته باشید؟ طبیعتا هیچ راه مطمئنی برای رسیدن به این آمار وجود ندارد. اما این موضوع در دیجیتال مارکتینگ محقق شده است.

در اینجا چند مثال آورده شده است:

ترافیک وب سایت

با استفاده از بازاریابی دیجیتال، می توانید با استفاده از نرم افزار دیجیتال آنالیز موجود در سیستم عامل های بازاریابی مانندHubSpot ، تعداد دقیق افرادی را که صفحه اصلی وب سایت شما را در زمان واقعی مشاهده کرده اند اندازه گیری کنید. این اطلاعات به شما کمک می نماید تا تعداد افرادی که از کانال های مختلف به وب سایت شما وارد شده اند را رصد کرده و بر طبق نتایج، کانال های دیجیتال را اولویت بندی کنید تا وقت خود را به صورتی بهینه روی آن ها صرف نمایید.

عملکرد محتوا

تصور کنید که شما یک بروشور کاغذی ایجاد کرده و آن را در میان مردم پخش کرده اید. آیا می دانید چه تعداد بروشور را مطالعه کرده و چه تعدادی از آن را مستقیما در سطل زباله انداخته اند؟ اکنون تصور کنید که به جای آن بروشور، یک بروشور را در وب سایت خود قرار داده باشید. اکنون می توانید دقیقا تعداد افراد میزبان در آن صفحه وب سایت را مشاهده کرده و حتی اطلاعات تماس آن ها را بارگیری نمایید.

چه نوع محتوای دیجیتالی باید تولید کنم؟

نوع محتوایی که شما ایجاد می کنید به نیاز مخاطبانتان در مراحل مختلف این جهت بستگی خواهد داشت. در سطح پایه، محتوای شما باید پاسخی به نیازهای مخاطبان و پرسش های آن ها باشد.

شما باید یک نقشه برداری محتوا داشته باشید؛ خصوصیات شخصی که قرار است به مشتری تبدیل گردد، چیست؟ این شخص چه اندازه به خرید کردن نزدیک است؟

از نظر قالب محتوای شما، چیزهای زیادی برای امتحان کردن وجود دارد. شما باید سه مرحله آگاهی، ملاحظه و تصمیم گیری را در خلق محتوا و ارائه آن، پشت سر بگذارید.

1) مرحله آگاهی

در مرحله آگاهی استفاده از پست های وبلاگی برای افزایش ترافیک ارگانیک به همراه سئو و استراتژی کلمات کلیدی، عالی هستند. اینفوگرافیک نیز سهم بزرگی را در این مرحله خواهد داشت. فیلم های کوتاه با میزبانی سیستم های عاملی چون YouTube، به برند شما کمک می کنند تا مخاطبان جدید به دست بیاورد.

2) مرحله ملاحظه

در مرحله ملاحظه، کتاب های الکترونیکی کارآمد هستند، زیرا به طور کلی آن ها جامع تر از یک پست وبلاگی یا اینفوگرافیک خواهند بود. به علاوه مخاطبان برای دریافت این کتاب ها، اطلاعات تماس خود را ثبت خواهند کرد و شما به یک بانک اطلاعات تماس مخاطبان دسترسی خواهید داشت. وبینارها از آن جایی که یک محتوای تعاملی و مفصل تر از محتوای ویدئویی هستند، در این مرحله جایگاهی عالی خواهند داشت.

3) مرحله تصمیم گیری

در مرحله تصمیم گیری با داشتن مطالعات دقیق و ارزیابی مخاطبان، محتوایی موثر و توصیفی برای تبدیل مخاطبان به مشتریان ایجاد خواهید کرد. برای مارک های B2C، کمی ساده تر به توصیفات بپردازید و درست پاسخ مورد نظر مخاطب را ارائه دهید.

آیا برای بازاریابی دیجیتال به بودجه زیادی نیاز است؟

مانند هر چیز دیگر، این نیز به بستگی به عناصر بازاریابی دیجیتالی شما خواهد داشت. اگر روی تکنیک های درونگرا مانند SEO، رسانه های اجتماعی و ایجاد محتوا برای وب سایت تکیه کنید؛ خبر خوب این است که به بودجه زیادی نیاز نخواهد داشت. با بازاریابی درونگرا، تمرکز اصلی بر ایجاد محتوای باکیفیت برای جذب مخاطبان خواهد بود. در این صورت نیازی به صرف هزینه هنگفت نخواهد بود و تنها سرمایه شما وقتی است که صرف می کنید، مگر آن که قصد برونسپاری پروژه را داشته باشید.

اما استفاده از تبلیغات آنلاین و خرید دیتای الکترونیک چون آدرس های ایمیلی و غیره، بدون شک مقداری هزینه برایتان ایجاد خواهد کرد. به عنوان مثال استفاده از تبلیغات کلیکی و یا Google AdWords، برایتان هزینه بردار خواهد بود.

کلام آخر

همان طور که مشاهده کردید در دنیای کسب و کار امروزی، دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک ابزار کاربردی، هدفمند و فوق العاده بهینه جهت توسعه تجارت و برندها، به کار گرفته می گردد. شما چطور این ابزار بازاریابی را جهت توسعه کسب و کار خود، به کار می گیرید؟ پیشنهاد می کنیم با گوگل بیزینس نیز در انگیزه بیشتر آشنا شوید و در صورت تمایل از این ابزار برای کسب و کار خود استفاده کنید.

منبع: مجله انگیزه

به "دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی در توسعه کسب و کار دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی در توسعه کسب و کار دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید