بزرگ تر شدن مقدار جایگاه ها، رویای مسافران هواپیماها

به گزارش وبلاگ کلشی ها، کنگره (کشور امریکا) در حال آنالیز توقف فرایند کوچک شدن جایگاه های کلاس مالی (اکونومی) صنعت هوایی است. حرکتی بی سابقه که می تواند باعث راحت تر و انسانی تر شدن تجربه پرواز با هواپیما گردد. اصلاحیه پیشنهادی برای تصویب مجدد لایحه اداره اف.ای.ای (FAA، Federal Aviation Administratio) این اداره را برای اولین بار در تاریخ صنایع هوایی وادار به مشخص میزان حداقلی استاندارد برای جایگاه ها می نماید.

بزرگ تر شدن مقدار جایگاه ها، رویای مسافران هواپیماها

امروزه میانگین فاصله بین ردیف های کلاس اکونومی از 35 اینچ (89 سانتیمتر) در دهه 70 میلادی (قبل از برچیده شدن نظارت دولتی) به 31 اینچ (79 سانتیمتر) رسیده است. میانگین عرض جایگاه ها نیز از 18 اینچ (46 سانتیمتر) به 16.5 اینچ (42 سانتیمتر) کاهش یافته است.

استیو کوهن (Steve Cohen) نماینده دموکرات استان تنسی (Tennessee) که طرح راه خروجی بین جایگاه ها در سفرهای هوایی (SEAT) را ارائه کرد، می گوید:

کاهش مقدار جایگاه ها، نگرانی ها در خصوص سلامتی و ایمنی را افزایش می دهد. چند روز قبل، کوهن که عضو کمیته حمل و نقل و زیرساخت کنگره نیز هست، بیان کرد اصلاحیه ای برای لایحه اف.ای.ای (FAA) در نظر دارد. یک سخنرانی برای روز در آینده نزدیک برنامه ریزی شده است تا اصلاح لایحه مورد آنالیز قرار بگیرد. هرچند صنایع هوایی اعلام نموده اند با این طرح مقابله خواهند کرد.

جین مدینا (Jean Medina) سخنگوی شرکت ای فور ای (A4A) که یک گروه تجاری خطوط هوایی است، می گوید:

ما اعتقاد داریم نقش دولت در تعیین مقدار جایگاه های ماشین، اتوبوس، قطار و هواپیما، به این محدود می گردد که تعیین کند چه چیزی امن است؛ اما تصمیم های اف.ای.ای این موضوع را تعیین نموده است. به عنوان ایمن ترین شکل حمل و نقل، ایمنی همواره بیشترین اولویت را برای ما داشته است.

صنایع هوایی نمی خواهند دولت مقدار جایگاه ها را کنترل کند. مدینا بعلاوه می گوید:

به جای آن نیروهای بازار که تصمیم های مصرف کنندگان را بازتاب می دهند و بعلاوه رقابت بازار باید آنچه را عرضه می گردد، تعیین کند. نوع عرضه یکی از عواملی است که رقابت و تفاوت محصولات در هواپیمایی ها را رقم می زند و با اعلام تعیینات کالا و خدمات، مشتریان هر روز با کیف پول شان به آن ها رأی می دهند.

مدینا به این نکته هم اشاره نمود که کمیته مشورتی بخش حمل و نقل برای حمایت از حقوق مصرف کننده حمل و نقل هوایی سال قبل تصمیم گرفت که توصیه ای در خصوص مقدار جایگاه ها انجام ندهد.

چارلی لئوچا (Charlie Leocha) رئیس تراولرز یونایتد (Travelers United) که نماینده مصرف کنندگان در کمیته است، گفت:

این مسئله پیچیده تر از آن است که در سطح کمیته آنالیز گردد و از اف.ای.ای خواست که آزمایش های بیشتری در خصوص مقدار فعلی جایگاه ها انجام دهند.

اما کوهن می گوید:

اف.ای.ای هیچ تصمیمی در خصوص مقدار جایگاه ها نگرفته و حالا وقت آن رسیده است که این کار را بکند. او می گوید: اف.ای.ای باید توانایی تخلیه سریع در زمان اضطراری را داشته باشد. آن ها هنوز آزمایش های خروج اضطراری روی جایگاه های کوچک نو را انجام نداده اند. در پرواز با جایگاه های کوچک تر ریسک به خطر افتادن سلامتی وجود دارد. متخصصان پزشکی اخطار می دهند که بیماری با نام ترومبوز (Thrombosis) شدید، رگ ها را دچار آسیب می نماید و مسافرینی که در پروازهای طولانی هستند، نمی توانند پاهایشان را تکان دهند. مصرف کنندگان از تحت فشار بودن فیزیکی و اقتصادی به وسیله هواپیمایی ها خسته شده اند.

گروه های مصرف کنندگان از طرح پیشنهادی استقبال کردند. سالی گرینبرگ (Sally Greenberg) مدیر اجرایی اتحادیه ملی مصرف کنندگان (National Consumers League) این اصلاحیه را کاملاً همسو با حقوق مصرف کنندگان خواند. او در این باره می گوید:

زمانی که هواپیمایی ها به دلیل سوخت مقرون به صرفه و قیمت های بالا از سودهای بی سابقه بهره مند می شوند، ظالمانه است که می خواهند مصرف کنندگان را حتی بیش از این تحت فشار قرار دهند. ما فکر می کنیم برای امنیت پرواز عموم بسیار مهم است که آقای کوهن موضوع تخلیه اضطراری را مطرح نموده است. فاجعه بار است اگر بعد از سانحه هوایی بعدی متوجه شویم که فشردن مسافران در جایگاه ها مثل کنسرو ساردین امنیت مسافران را در معرض خطر قرار داده است.

اخیراً اعتراضات برای تعیین مقدار حداقلی جایگاه ها بیشتر شده اند. با وجود این که سود شرکت های هواپیمایی افزایش یافته، اندازه فضای شخصی که به مسافران داده می گردد به تدریج کم شده است.

لایحه پیشنهادی سیت (SEAT) وزیر حمل و نقل را به سمت مقرراتی راهنمایی می نماید که ابعاد حداقلی (شامل عرض، طول و فاصله جایگاه ها) را برای جایگاه مسافران هوایی هر هواپیمای بین استانی تعیین می نماید. با وجود این که هنوز هیچ کس رسماً اشاره ای به مقدار ها ننموده اما ابعادی که عموماً موردقبول است 34 اینچ (86.5 سانتیمتر) فاصله بین ردیف جایگاه ها (فاصله بین نقطه ای از جایگاه تا همان نقطه از جایگاه جلویی یا عقبی) و 18 اینچ (46 سانتیمتر) عرض است.

در اصلاحیه پیشنهادی این اعداد بعد از یک فرایند طولانی قانون گذاری در بخش حمل و نقل با نام اختصاری دات (DOT) تعیین خواهند شد. تمام این ها به این معنی است که در برترین حالت مسافران از سال 2018 جایگاه های بزرگ تری خواهند داشت البته به شرط اینکه لایحه اف.ای.ای دوباره تمدید نگردد. محور اصلی این لایحه تلاشی برای خصوصی سازی کنترل ترافیک هوایی است، موضوعی بحث برانگیز که می تواند باعث سخت شدن تصویب این لایحه مصوب، حداقل به شکل کنونی اش گردد.

منبع: Washington Post

منبع: کجارو

به "بزرگ تر شدن مقدار جایگاه ها، رویای مسافران هواپیماها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگ تر شدن مقدار جایگاه ها، رویای مسافران هواپیماها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید