این اختراع شگفت انگیز جهان را تکان خواهد داد

به گزارش وبلاگ کلشی ها، در سال های اخیر، مهندسان نقش تازه ای از توانایی های منحصر به فرد مولکول های DNA یافته اند و آن ها را به عنوان پایه ای برای کامپیوتر های بیولوژیکی به کار می برند. با گذشت سی سال از ارائه اولین نمونه های ابتدایی، بیشتر کامپیوتر های DNA برای پردازش چند الگوریتم ساده، به مشکل برمی خورند.

این اختراع شگفت انگیز جهان را تکان خواهد داد

به گزارش خبرآنلاین، حالا تیمی از محققان چینی به یک مدار مجتمع DNA (یعنی DIC) دست یافته اند که هدف کلی تری را دنبال می نماید. گیت های کامپیوتر مایع آن ها می تواند 100 میلیارد مدار را تشکیل دهد که این حکایت از یک تطبیق پذیری حیرت آور دارد که هر یک از این گیت ها قادرند تا برنامه خود را اجرا نمایند.

پتانسیل های پیش رو

محاسبات کامپیوتری DNA پتانسیل ایجاد ماشین هایی را دارد که جهش های حیرت انگیزی در زمینه سرعت و ظرفیت ارائه داده و مثل محاسبات کوانتومی، رویکرد های مختلفی برای اتخاذ پیش روی افراد قرار می دهد.

این بار دانشمندان در پی ساخت چیزی بودند که نسبت به کوشش های قبلی، سازگاری بیشتری داشته باشد و طیف گسترده تری از کاربرد های بالقوه را در بر گیرد. این محققان در مقاله منتشر شده شان نوشتند: قابلیت برنامه ریزی و مقیاس پذیری، دو فاکتور مهم و کلیدی در دستیابی به محاسبات همه منظوره هستند. قابلیت برنامه ریزی، این امکان را برای دستگاه فراهم می نماید تا الگوریتم های مختلف را انجام داده و مقیاس پذیری دستگاه را قادر می سازد تا با افزودن منابع به سیستم، امکان مدیریت حجم زیادی از کار را داشته باشد.

اعضای تیم برای حرکت در این مسیر، بر روی چیزی که آرایه های دروازه ای قابل برنامه ریزی مبتنی بر DNA (DPGA) نامیده می گردد، متمرکز شدند: بخش های کوتاهی از DNA که در کنار هم ثابت شده اند تا ساختار های بزرگتری را ایجاد نمایند و در نهایت می توان آن ها را در مدار های مجتمع از ترکیب های مختلف به کار گرفت.

این DPGA ها با ترکیب رشته های DNA با مایع بافر در لوله های آزمایش و با تکیه بر واکنش های شیمیایی برای ایجاد پیوست ها و ترکیب های مورد احتیاج برای ساخت DIC هایی که محققان در نظر داشتند، ساخته شدند.

در عین حال به بعضی مدل سازی های دقیق دیگر نیز احتیاج بود تا نحوه مدیریت سیگنال های ورودی و خروجی و اجرای توابع منطقی، دقیقا مثل یک کامپیوتر استاندارد معین شوند. به علاوه مدار های بزرگتری که برای یک DPGA بیش از حد بزرگ بودند، به اجزای سازنده ای برای ساخت تقسیم شدند.

کاربرد های مختلف این کامپیوتر

به عنوان مثال، دانشمندان در جریان آزمایش هایشان توانستند تا مدار هایی را برای حل معادلات درجه دوم و ریشه های مربع ایجاد نمایند. طبق گفته محققان در ادامه این مسیر، این سیستم ها را می توان در اهداف مختلف دیگری مثل تشخیص بیماری ها مورد استفاده قرار داد.

گفتنی است که سیستم های آزمایش، اندازه تضعیف سیگنال یا کاهش تدریجی قدرت سیگنال ها در حین حرکت را نشان ندادند. این یکی از بخش های کلیدی در توانایی ساخت رایانه های DNA است که توانایی مقیاس پذیری و سازگاری را دارا هستند.

البته هنوز مسیری طولانی در راستای تحقق توانایی های کامل محاسبات با DNA وجود دارد، ولی در سال های اخیر دانشمندان گام های مهم و بزرگی را در راستای اصلاح این سبک بیولوژیک ذخیره سازی برداشته اند تا از آن در راستای کار های محاسبات معمولی بهره ببرند.

محققان در این باره نوشتند: توانایی ادغام شبکه های DPGA در مقیاس های بزرگ و بدون آنکه سیگنال های آن ها ضعیف گردد، یک گام بزرگ به سمت محاسبات DNA همه منظوره خواهد بود.

منبع: فرارو

به "این اختراع شگفت انگیز جهان را تکان خواهد داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این اختراع شگفت انگیز جهان را تکان خواهد داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید