انتشار تصویری حیرت انگیز از بزرگ ترین کهکشان مارپیچی

به گزارش وبلاگ کلشی ها، از ترکیب داده های سه تلسکوپ متفاوت، تصویر جذابی ساخته شده است که بزرگ ترین کهکشان مارپیچی دنیا را نشان می دهد.

انتشار تصویری حیرت انگیز از بزرگ ترین کهکشان مارپیچی

تصویری که به تازگی با ترکیب داده های چند تلسکوپ تهیه شده است، کهکشان مارپیچی NGC 6872 را به نحوی خیره کننده نشان می دهد. این کهکشان که بزرگ ترین کهکشان مارپیچی شناخته شده در دنیا محسوب می گردد، تقریباً پنج برابر کهکشان راه شیری است.

پروژه مشترکی میان اروپا و آمریکا منجر به فراوری این تصویر حیرت انگیزی شده است که کهکشان غول پیکر NGC 6872 را نشان می دهد. این تصویر با ترکیب تصاویر نور مرئی از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا، داده های فرابنفش کاوشگر تکامل کهکشان ناسا و داده های فروسرخ تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا به دست آمده است.

کهکشان NGC 6872 در فاصله 212 میلیون سال نوری از زمین واقع شده است و گفته می گردد که کشیدگی شکل آن به خاطر تعاملات گرانشی با کهکشان قرصی شکل IC4970 است. IC4970 که در نزدیکی این کهکشان واقع شده است، احتمالاً جرمی به مقدار یک پنجم همسایه بزرگ خود را دربرگرفته است.

این تعاملات گرانشی اغلب به ادغام کهکشان ها منجر می گردد، اما در این مورد خاص، تحلیل ها نشان می دهد که احتمالاً باید منتظر به وجودآمدن یک کهکشان تازه باشیم. الی دوئک، اخترفیزیکدان مرکز پرواز های فضایی گودارد ناسا، در سال 2013 درباره NGC 6872 گفته بود: درک ساختار و دینامیک سامانه های تعامل دار مثل این کهکشان ها که کنار هم قرار دارند، ما را یک گام جلوتر می برند تا این رویداد ها را در بافت کیهانی مناسبشان قرار دهیم و راه را برای رمزگشایی از آن چه در سامانه های جوان تر و دوردست تر پیدا می کنیم، هموارتر نماییم.

دانشمندان می گویند NGC 6872 آن قدر بزرگ است که 522 هزار سال طول می کشد تا نور از یک سر آن به سر دیگرش برسد. این کهکشان مارپیچی اولین بار در سال 1835 به وسیله جان هرشل، اخترشناس انگلیسی کشف شد. حالا باید دید که تلسکوپ فضایی جیمز وب چه زمانی به سراغ رصد NGC 6872 خواهد رفت و چه نکات تازهی را از مشاهدات خود در اختیار علاقه مندان و دانشمندان قرار خواهد داد.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید

به "انتشار تصویری حیرت انگیز از بزرگ ترین کهکشان مارپیچی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار تصویری حیرت انگیز از بزرگ ترین کهکشان مارپیچی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید