افزایش مجدد قیمت خودرو توسط شورای رقابت؛ بازار به کدام سو می رود؟

به گزارش وبلاگ کلشی ها، رضا شیوا رئیس شورای رقابت در اولین اظهار نظر رسمی خود در سال جدید خبر از گران شدن خودرو در سه ماه آینده داد. وی گفت: قطعا در سه ماه اول سال 1400 افزایش قیمت خودرو را خواهیم داشت.

افزایش مجدد قیمت خودرو توسط شورای رقابت؛ بازار به کدام سو می رود؟

به گزارش وبلاگ کلشی ها، رئیس شورای رقابت اضافه نمود: سه ماه پایانی سال 99 که مجوز افزایش قیمت ندادیم، نه اینکه تورم نداشتیم بلکه حدود 14 درصد تورم داشتیم، اما به دلیل اینکه سه ماه قبل افزایش 30 درصدی داشتیم، تورم 14 درصد سه ماه پایانی سال را اعمال نکردیم.

شیوا همچنین درباره قیمت خودرو تارا گفت: هنوز مشخصاتی از تارا به دست ما نرسیده و باید اطلاعات آن به دست ما برسد و بعد آن اطلاعات را به کلینیک خودرو می فرستیم. قیمت خودرو های جدید توسط متخصصان حرفه ای مشخص می گردد که در نهایت نظرشان را به شورا می فرستند و شورا آن را تایید می نماید.

او گفت: اکنون برای تصمیم گیری قیمت خودرو در سه ماه اول سال 1400، منتظر تورم بخشی هستیم تا بانک مرکزی آن را مشخص کند.

تاثیر افزایش قیمت بر روی بازار خودرو

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در مصاحبه با وبلاگ کلشی ها با اشاره به اینکه افزایش قیمت کارخانه خودرو توسط شورای رقابت زیاد نمی تواند روی بازار تاثیر بگذارد، گفت: اینکه قیمت کارخانه افزایش پیدا کند از اهمیت بالایی برخوردار نیست، زیرا که بیشتر مردم نمی توانند در پیش فروش و قرعه کشی خودرو ثبت نام نمایند، بنابراین مردم نمی توانند پژو 206 را 100 میلیون تومان خریداری نمایند بلکه بیشتر آن ها باید به بازار آزاد مراجعه نموده و خودرو را با قیمت 190 میلیون تومانی بخرند.

وی اضافه نمود: اینکه آقای شیوا رئیس شورای رقابت بگوید قیمت خودرو باید گران گردد، بازار به این موضوع زیاد نگاه نمی نماید آنچه که بازار را تکان می دهد شرایط انتظارات تورمی است هرچند که طی شش ماه گذشته نرخ دلار با ثبات نسبی روبرو بوده، اما همچنان تورم سنگینی وجود دارد و آن کاهش نیافته، در چنین شرایطی انتظار اینکه بازار خودرو ساماندهی گردد، عملی نخواهد بود و قیمت ها نیز با افزایش روبرو خواهد شد.

زاوه با اشاره به اینکه زیاد بودن فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد تنها به ایجاد رانت و فساد منجر می گردد یادآور شد: شاید تنها فایده افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت این باشد که فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد کاهش پیدا می نماید و از این طریق رانتی که در این وسط وجود دارد کم می گردد، این در حالیست که افزایش قیمت خودرو هایی مانند ساینا اس و کوییک باعث می گردد که قیمت کارخانه آن ها از بازار بیشتر شده و با توجه به موضوع کسی دیگر از کارخانه خودرو را خریداری نخواهد کرد، زیرا که محدودیت های فروش را نخواهد پذیرفت.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: قیمت خودرو باید در حاشیه بازار و بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا مشخص گردد، در زمانی که شما برای مشخص بهای کالایی قیمت گذاری دستوری را انجام دهید این موضوع جواب عکس می دهد و باعث ایجاد رانت و به وجود آمدن مسائل بسیار زیادی می گردد، چنین شرایطی را ما الان در بازار خودرو شاهد هستیم و به رغم اینکه گفته می گردد خودرو توسط شورای رقابت قیمت گذاری می شوند، اما بسیاری از مردم خودروی مورد احتیاج خود را با قیمت بسیار بیشتری به نسبت درب کارخانه که شورای رقابت اعلام می نماید خریداری می نماید.

زاوه یادآور شد: بنابراین مشخص است که چنین چارچوبی نیز از اساس غلط است و ضرر آن بیشتر از نفعش است، بنابراین باید گفت باید بساط این موضوع را برچینند، درغیر این صورت همچنان این شرایط ایجاد رانت و فساد پابرجا بوده و سود این کار تنها به جیب دلال و افراد سودجو خواهد رفت.

شورای رقایت باید به وظیفه اصلی خود بپردازد

امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو در مصاحبه با وبلاگ کلشی ها با اشاره به اینکه شورای رقابت به هیچ عنوان به وظیفه اصلی خود در قبال صنعت خودرو عمل نمی نماید، گفت: در صورتی که ماهیت شکل گیری شورای رقابت بر این اساس راسخ است که باید اتحصار زدایی کند و باعث رقابت پذیر شدن صنعت خودرو گردد، اما در عمل چنین چیزی را شاهد نیستیم، اما در مقابل این نهاد تنها به قیمت گذاری خودرو مشغول است.

وی اضافه نمود: اینکه قیمت خودرو مدام افزایش پیدا کند، بدون این که کیفیت و تنوع محصولات خودروسازان ارتقا یابد، بدون شک در این بین تنها مصرف نمایندگان متضرر خواهند شد، قدرمسلم خودروسازان از افزایش قیمت محصولاتشان استقبال خواهند کرد هر چند که آن ها معتقدند قیمت گذاری خودرو باید آزاد گردد.

امینی یادآور شد: این در حالی است که آن ها برای اصلاح شرایط خود هیچگونه تلاشی نمی نمایند، سالهاست که بهره وری صنعت خودرو در شرایط بسیار بدی واقع شده است و هزینه فراوری نیز به هیچ عنوان مالی نیست، در صورتی که باید این شرایط اصلاح گردد در غیر این صورت صنعت و بازار خودرو با شرایط فعلی راه به جایی نخواهند برد.

این استاد دانشگاه اضافه نمود: انحصاری بودن صنعت خودرو بدون شک بزرگترین معضل فعلی این صنعت است و تا زمانی که صنعت خودرو رقابت پذیر نگردد نمی توان انتظار بهبود در هر هیچ جنبه ای از صنعت خودرو را داشت، بنابراین بهتر است که در این رابطه شورای رقابت به وظیفه اصلی خود در قبال صنعت خودرو اقدام کند.

منبع: فرارو

به "افزایش مجدد قیمت خودرو توسط شورای رقابت؛ بازار به کدام سو می رود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش مجدد قیمت خودرو توسط شورای رقابت؛ بازار به کدام سو می رود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید