اجاره کاتالیست برای معاینه فنی

به گزارش وبلاگ کلشی ها، دست کم 7سال از آغاز معضل کاتالیست های اجاره ای در تهران می گذرد اما هنوز بازار سودجویی در این زمینه مشتریان خود را دارد و کسی برای مقابله با این معضل آستین بالا نمی زند.

اجاره کاتالیست برای معاینه فنی

به گزارش وبلاگ کلشی ها، نزدیک به 3میلیون دستگاه از 4.7میلیون دستگاه خودروی مرکز بالای 4سال سن دارند و هرساله باید معاینه فنی دریافت کنند اما میزان مراجعان تنها 1.7میلیون در سال است. البته بخشی از آنها به مراکز شهرهای دیگر مراجعه می کنند اما موقع پاس کردن تست آلایندگی به قطعه ای نیاز است که قیمت آن بسیار بالاست و این قیمت بالا موجب می شود برخی راه دورزدن قانون را انتخاب کنند.

شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در این باره به وبلاگ کلشی ها می گوید: زمانی که خودرو برای دریافت معاینه فنی به مراکز مجاز مراجعه می کند مشخص نمی شود که کاتالیستی که روی خودرو بسته شده اجاره ای است یا نه؟ در تست آلایندگی میزان گازهای خروجی خودرو سنجیده می شود و به تناسب سطح آلایندگی می تواند سطوح عادی یا برتر را پاس کند. حتی کاتالیست هایی که روی خودروها بسته می شوند، شماره سریال ندارند که بشود چک کرد قبلا در چه تاریخی معاینه فنی گرفته اند و آیا کاتالیست ها موقت بسته شده اند یا دائم هستند. این هم بحثی است که اتحادیه های مربوطه باید آن را بررسی کنند و اگر مکانی برای تخلف باز و بسته کردن کاتالیست اجاره ای وجود داشته باشد، بی شک تعمیرگاه های سطح شهر است و باید از طریق اتحادیه نظارت صورت گیرد. به گفته مالکی، همه 56خط مراکز معاینه فنی به دوربین نیز مجهز هستند تا هر نوع تخلف در این زمینه ثبت و کنترل شود. پس عملا نمی تواند هیچ نوع تخلفی در زمینه کاتالیست های اجاره ای در مراکز معاینه فنی رخ دهد اما در تعمیرگاه ها این تخلف امکان پذیر است. از طرفی طی هفته های اخیر گشت های کنترل معاینه فنی با همکاری پلیس راه اندازی شده که اگر خودرویی معاینه فنی داشته باشد، آلایندگی آن چک می شود و این می تواند خودروهای دارای معاینه فنی را که پیش از این کاتالیست اجاره ای داشته اند مشخص کند.

تعهدی که در کار نیست

در حال حاضر بازار کاتالیست های اجاره ای در برخی تعمیرگاه های نزدیک مراکز معاینه فنی همچنان رونق دارد.

این در شرایطی است که یک کاتالیست 8تا14برابر قیمت اجاره ای آن هزینه روی دست راننده می گذارد و از نظر مالی هیچ توجیهی برای رعایت این اصل محیط زیستی نزد شهروندان وجود ندارد.

این در حالی است که در بیشتر کشورهای دارای صنایع تولید خودرو، خودروها در فواصل 8تا10سال به کل از رده خارج می شوند و اگر خودرویی کیفیت لازم را برای بیشتر از 10سال داشته باشد، تعویض کاتالیست آن برعهده خودروساز است اما در ایران همه هزینه های صفر تا صد تعویض کاتالیست با شهروندان است.

مقصر کیست؟

پیگیری های وبلاگ کلشی ها برای مصاحبه با مسئولان اتحادیه تعمیرکاران خودرو تا به امروز به نتیجه نرسیده است اما این موضوع به زودی از دیگر مبادی، تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد. در عین حال، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران می گوید: کاتالیست خودرو مشروط بر مصرف سوخت با استاندارد یورو5 عمرمفید 80 هزار کیلومتری دارد، اما با توجه به کیفیت سوخت یورو4 و یورو3 توزیعی در کشور این قطعه دچار تقلیل عمر مفید به 30هزار کیلومتر می شود. کاتالیست به عنوان قطعه گران در خودرو بوده که حدود 10میلیون تومان و بیشتر براساس تکنولوژی خودروها قیمت دارد، متأسفانه به دلیل شرایط مالی فعلی و عدم فرهنگسازی، مالکان پس از پایان عمر این قطعه، حاضر به تعویض آن نبوده و در زمان دریافت معاینه فنی برخی، از کاتالیست اجاره ای استفاده می کنند.

فلزات گرانبها

از سویی در سایت ها و پلتفرم های اینترنتی آگهی های متعدد فروش کاتالیست وجود دارد که گفته می شود کاتالیست شما را پرمی کنند یا مشکل کاتالیست را رفع می کنند. در یک کاتالیست خودرویی، فلزات مختلف شامل مس، نیکل، سریم، آهن، منگنز، پلاتین، پالادیوم و رودیوم وجود دارد و برخی سودجویان با تخلیه این فلزات در تعمیرگاه ها اگرچه مشکل لحظه ای خودرو را رفع می کنند اما شخص در مراجعه به مرکز معاینه فنی متوجه می شود کاتالیست خالی، فاقد فلزات تصفیه کننده است و برخی مراجعه کننده ها نیز به این خاطر به اجاره این قطعه مهم رو می آورند. به هر رو باید جلوی این سودجویی گرفته شود و شرایط برای همه گیری استفاده از این قطعه مهم فراهم شود.

منبع: همشهری آنلاین

به "اجاره کاتالیست برای معاینه فنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجاره کاتالیست برای معاینه فنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید