اسرار حیات وحش قله اورست کشف شد

به گزارش وبلاگ کلشی ها، گروهی از محققان با استفاده از شیوه آنالیز دی ان ای محیطی، گستره تنوع زیستی را در قله اورست ثبت کردند.

اسرار حیات وحش قله اورست کشف شد

از تارنمای سای تک دیلی، گروهی از دانشمندان به ریاست جامعه حفظ حیات وحش (سازمانی غیردولتی در نیویورک آمریکا) (WCS) و دانشگاه ایالتی آپالاچی (Appalachian) - در کارولینای شمالی - از دی ان ای محیطی (eDNA) برای ثبت گستره تنوع زیستی موجود در ارتفاعات بالا در بلندترین قله دنیا یعنی قله هشت هزار و 849 متری اورست استفاده نموده اند.

این پروژه مهم بخشی از طرحی است که در سال 2019 میلادی به وسیله نشنال جئوگرافیک و کاوش رولکس اورست (Rolex Perpetual Planet Everest Expedition) شروع شده است که بزرگ ترین کاوش علمی تاریخ در این منطقه است.

دانشمندان اقدام به جمع آوری دی ان ای محیطی از نمونه های آب در یک دوره زمانی چهار هفته ای نموده و نتایج تحقیقات خود را در نشریه iScience منتشر نموده اند. لوکیشن های این طرح در بردارنده مناطقی بالاتر از گیاهان و درختچه های شکوفه دار در کرانه بالایی حوزه زیستی است.

دانشمندان در حجم فقط 20 لیتر آب این منطقه 187 مورد از راسته های آرایه شناختی (taxonomic orders) کشف کردند که معادل 16.3 درصد یا یک ششم از کل راسته های شناخته شده در شجره نامه حیات و تنوع زیستی روی زمین است.

دی ان ای محیطی در جست و جوی مقادیری هر چند اندک مواد ژنتیکی بر جا مانده از ارگانیسم ها و حیات وحش است و رویکردی قابل دسترس تر، سریع تر و فراگیرتر برای ارزیابی تنوع زیستی در محیط های دریایی و زیست آبی ارائه می دهد. مواد ژنتیکی بعدا در آزمایشگاه با استفاده از متابارکدگذاری (metabarcoding) و سایر شیوه های زنجیره گذاری بررسی می شوند.

جامعه حفظ حیات وحش (WCS) از دی ان ای محیطی برای ردیابی گونه های نادر و در معرض خطر استفاده نموده است. هر چند مطالعه تحقیقی اورست بر شناسایی در سطح راسته ها تمرکز داشت، اما این تیم تحقیقاتی پیروز به شناسایی ارگانیسم های بسیاری در سطح جنس (genus) یا گونه (species) شد.

این محققان از یافتن گونه هایی مانند سگ و مرغ خانگی شگفت زده شدند که این نشان دهنده این است که چگونه فعالیت های انسان بر چهره طبیعت تاثیر می گذارد. آن ها بعلاوه درختان کاج را شناسایی کردند که تنها در مناطقی بسیار پایین تر از محل نمونه برداری یافت می شوند.

این ذخایر دی ان ای محیطی به کوشش های آینده برای نظارت بر تنوع زیستی در ارتفاعات کوه های هیمالیا یاری خواهد نمود.

وبلاگ کلشی ها علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اسرار حیات وحش قله اورست کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسرار حیات وحش قله اورست کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید