آنچه که باید درباره مصرف قرص زینک بدانید

به گزارش وبلاگ کلشی ها، قرص زینک (روی) به عنوان مکمل غذایی و با نام زینک پلاس در ایران مصرف می شود. مصرف خودسرانه و بیش از حد قرص زینک می تواند عوارض داشته باشد.

آنچه که باید درباره مصرف قرص زینک بدانید

از پروفایل ما kalarena دیدن نمایید.

سرویس سلامت - قرص زینک یا روی یکی از مکمل های پرطرفدار مخصوصا در بین خانم هاست. این محبوبیت شاید به دلیل تبلیغات گسترده ای است که درباره مصرف آن اجرا شده است. عنصر روی در بدن یکی از عناصر اساسی و موثر در سلامت و زیبایی پوست و مو است و همین امر موجب شده است که بسکمک افراد به صورت خودسرانه آن را تهیه و مصرف کنند. در ادامه این مقاله به موارد مصرف و همچنین عوارض قرص روی خواهیم پرداخت.

قرص زینک (روی) که نمونه رایج آن در ایران با نام زینک پلاس شناخته می گردد، یک مکمل غذایی است که حاوی عنصر روی و برخی از ویتامین ها از قبیل گروه ب و ث می باشد. این عنصر بعد از آهن فراوان ترین عنصر جزیی در بدن به شمار می رود. این عنصر در فعالیت بیش از 100 آنزیم مختلف به خصوص آنزیم هایی که در سوخت و ساز پروتئین ها و کربوهیدرات ها درگیر هستند دخالت دارد. میزان مناسب روی در عملکرد سیستم ایمنی، ترمیم زخم ها، تقویت قوه بویایی، بینایی، چشایی، تقسیم طبیعی سلول ها، رشد و تکامل در طول بارداری، کودکی و بلوغ نقش دارد. بطور کلی رشد تا قبل از اتمام سنین رشد به این ماده معدنی وابستگی زیادی دارد. روی به عنوان یکی از مهم ترین مواد معدنی در سلامت پوست، فرم دریافت و استحکام ناخن ها و تقویت ساختار مو نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

علایم کمبود روی در بدن چیست؟

بر طبق تحقیقات و گزارشات مختلف بیش از 75 درصد از مردم جهان دچار کمبود روی می باشند و یکی از دلایلی که امروزه بسکمک از افراد دچار ریزش مو، مسائل پوستی، ناخن ها و ... می باشند کمبود عنصر روی در بدن است. به طور کلی علایم و نشانه های زیر می تواند خبر از کمبود روی در بدن بدهد:
  • ضعف سیستم ایمنی
  • تاخیر در بهبود زخم ها
  • ابتلای مکرر به بیماری های عفونی و ویروسی
  • جوش و آکنه، خارش و آلرژی های پوستی
  • ناتوانی جنسی در مردان
  • از دست دادن اشتها، حس بویایی و چشایی
  • ضعف و کمبود انرژی
  • ریزش مو و نازک شدن تارهای مو
  • وجود لکه های سفید رنگ زیر ناخن ها
  • عدم کنترل استرس
  • تاخیر در رشد بچه ها و نوجوانان
قرص بیوتین یا داروی معجزه آسا؟

نقش روی در بدن چیست؟

بخش اعظمی از پوست از پروتئینی به نام کلاژن ساخته شده است. از آنجایی که روی برای تولید انواع پروتئین مورد استفاده قرار می گیرد وجود آن برای داشتن پوستی سالم و شاداب ضروری است. علاوه بر این دریافت روی توسط بدن به خصوص در سینن رشد فواید زیادی به همراه دارد. از مهم ترین فواید آن می توان به تقویت و جلوگیری از ریزش مو، فرم دریافت و سفتی ناخن ها، سلامت پوست، افزایش قد در سنین رشد، کمک به ترمیم زخم ها، تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت دستگاه تولید مثل اشاره کرد.

اشکال دارویی

این دارو در ایران به دو صورت شربت و قرص وجود دارد. شربت آن برای بچه ها که قورت دادن قرص برای آن ها مشکل است و قرص آن برای بزرگسالان مناسب است. زنان بالغ روزانه به 5 الی 8 میلی گرم، مردان بالغ 8 الی 11 میلی گرم و بچه ها 2 الی 5 میلی گرم روی نیاز دارند.

توجه: حاملگی، ورزش، استرس و بیماری های مزمن نیاز بدن به روی را افزایش می دهند.

عوارض مصرف قرص زینک

مصرف روی می تواند برای افرادی که این عنصر را بیش از حد مجاز وارد بدن می کنند عوارضی در پی داشته باشد. مصرف قرص زینک بدون نسخه پزشک، معضلاتی از جمله افزایش ریسک خونریزی در فرد و کاهش فعالیت سیستم ایمنی او را در بر خواهد داشت. همچنین مقدار بیش از حد این عنصر در بدن موجب کاهش چربی مفید خون و افزایش حساسیت به ویژه در افراد دارای بیماری های تنفسی می گردد. بنابراین دوز و مدت زمان مصرف مکمل های روی باید توسط پزشک مشخص گردد.

مواد غذایی طبیعی حاوی روی کدامند؟

بهترین منابع غذایی حاوی روی عبارتند از: گوشت گاو و گوساله، بادام زمینی، کنجد، غذاهای دریایی از قبیل میگو، ماهی و صدف، تخم کدو و به میزان کمتر روی در تخم مرغ، اسفناج، نخود فرنگی و قارچ یافت می گردد.

برگرفته از: webmd.com

منبع: setare.com

به "آنچه که باید درباره مصرف قرص زینک بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه که باید درباره مصرف قرص زینک بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید