4 راه چاره برای انرژی داشتن بدون کافئین

به گزارش وبلاگ کلشی ها، خبرنگاران : بدون مصرف کافئین می توانید با روش های ساده ای انرژی خود را زیاد کنید.

4 راه چاره برای انرژی داشتن بدون کافئین

مصرف کافئین در تامین انرژی شما تاثیرگذار است اما تنها راه چاره انرژی بخشیدن به شما مصرف نوشیدنی های دارای کافئین نیست.

به گزارش وبلاگ کلشی ها، براساس آمارهایی که نهادهای معتبر اعلام نموده اند، بخش قابل توجهی از مردم دنیا (ازجمله 84 درصد از مردم آمریکا) حداقل یک روز در هفته را با احساس خواب آلودگی سپری می نمایند.

بخشی از این مشکل به نداشتن خواب شبانه باکیفیت برمی گردد، درحالی که باید سبک زندگی پُراسترس و شتابزده را هم در کنار الگوهای تغذیه ای غیرسالم در نظر گرفت

بیشتر افراد برای مقابله با احساس خواب آلودگی در طول روز سریعا از قهوه، چای یا دیگر محصولات حاوی کافئین یاری می گیرند، اما راه چارههای جایگزین، علمی و اثربخش دیگر را نادیده می گیرند که به ترتیب عبارتند از:

1. استفاده از کیوی

براساس مطالعه ای که Advances in Nutrition منتشر نموده است، خوردن دو عدد کیوی در ساعات منتهی به خواب شبانه می تواند کیفیت خواب را ارتقا دهد و حتی حدود 35 دقیقه به مدت زمان خواب باکیفیت اضافه کند. این اثربخشی جالب توجه به تراکم بالای سروتونین در کیوی مرتبط است که درواقع به عنوان ترکیب پیش ساز برای هورمون ملاتونین عمل می نماید؛ یعنی همان هورمونی که چرخه خواب و بیداری را کنترل می نماید.

2. نوشیدن آب ساده

امروزه ثابت شده است که دریافت آب ساده کافی در طول روز، انرژی بدن را افزایش می دهد. طبق گزارشی که Nutrition Reviews منتشر نموده، کم آبی بدن مستقیما با تضعیف خلق وخو، احساس خستگی و کاهش سطح هوشیاری مرتبط است. بنابراین اگر آب مورد احتیاج بدن را تامین نکنید، بدن مجبور است که برای جبران کمبودهای مختلف با شدت بیشتری فعالیت کند، درحالی که همین فرایند می تواند سطح انرژی بدن را کاهش دهد. توجه داشته باشید که اگر رنگ ادرار شما همواره نسبتا شفاف به نظر برسد، یعنی آب مورد احتیاج بدن را به خوبی تامین می کنید.

3. تنفس هوای تازه

وقتی که احساس خستگی و بی حالی می کنید، همواره نباید سراغ قهوه بروید. مطالعه منتشرشده در Journal of Environmental Psychology نشان می دهد که فقط 20 دقیقه راه رفتن آرام در فضای آزاد مستقیما احساس سرزندگی و سطح انرژی را افزایش می دهد. به گفته متخصصان، حضور در فضای آزاد و تماشای چشم انداز های سرسبز به ترمیم فکر و بدن یاری می نماید. اگر شرایط شغلی و زندگی شما به گونه ای است که نمی توانید به راحتی در فضای آزاد و آرام قرار بگیرید، حداقل برای تغییر محیط کار، اتاق کار یا محیط زندگی خودتان کوشش کنید. اگر محل زندگی یا محل کار شما نورگیر باشد، از نظر احساس شادابی و انرژی در شرایط بهتری قرار خواهید گرفت.

4. دریافت آهن

احتمالا خودتان هم می دانید که کم خونی می تواند باعث احساس خستگی گردد، اما یکی از آنالیز های جامع که در British Journal of Nutrition منتشر شده است، نشان می دهد که پایین بودن نسبی سطح آهن در بدن نیز می تواند احساس خستگی و فرسودگی زیادی به وجود بیاورد. پس اگر به مقدار کافی می خوابید ولی همواره خسته هستید، حتما برای آنالیز سطح آهن خون از پزشکان یاری بگیرید. برخی افراد برای جبران این مشکل به استفاده از مکمل احتیاج دارند، اما برخی افراد هم با مصرف منابع طبیعی سرشار از آهن می توانند شرایط خودشان را بهتر نمایند.

منبع: رکنا

به "4 راه چاره برای انرژی داشتن بدون کافئین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 راه چاره برای انرژی داشتن بدون کافئین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید