19 خوراکی و میوه مفید برای رفع کم آبی بدن در تابستان

به گزارش وبلاگ کلشی ها، بهترین میوه ها برای درمان کم آبی بدن کدام هستند؟ حتما می دانید که اگر به اندازه کافی، آب ننوشید، بدنتان به کم آبی دچار شود. کم آب شدن بدن می تواند باعث خستگی، سردرد، مسائل پوستی، گرفتگی عضلات، فشار خون پایین و ضربان قلب سریع شود. علاوه بر این، کم آبی طولانی مدت عوارض جدی مانند نارسایی اندام را در پی دارد. متخصصان به طور کلی نوشیدن چندین لیوان آب در روز را برای رفع نیازهای هیدراتاسیون توصیه می کنند. البته این در حالی است که می توانید آب بدن خود را از غذاها هم دریافت کنید. بسکمک از غذاهای سالم وجود دارند که می توانند اندازه زیادی آب به رژیم غذایی شما اضافه کنند. در این مقاله از سرویس در به معرفی 19 مدل از بهترین سبزیجات و میوه ها برای رفع کم آبی بدن می پردازیم که خوردن آنها به شما کمک می کند، بدنتان را هیدراته نگه دارید.

19 خوراکی و میوه مفید برای رفع کم آبی بدن در تابستان

بهترین میوه ها و سبزیجات برای رفع کم آبی بدن

1- هندوانه

محتوای آب: 92%

از جمله این است که به عنوان یکی از بهترین میوه ها برای رفع کم آبی بدن به خصوص در فصل تابستان بسیار مفید است. هندوانه جزو آبرسان ترین مواد غذایی است که می توانید بخورید. یک وعده معادل 1 فنجان (154 گرم) هندوانه حاوی بیش از نیم فنجان (118 میلی لیتر) آب است. این میوه علاوه بر فیبر، چندین ماده مغذی مهم از جمله ویتامین C، ویتامین A و منیزیم را در خود دارد. همچنین این میوه کالری بسیار کمی دارد و هر فنجان حاوی تنها 46 کالری است.

علاوه بر این، هندوانه سرشار از آنتی اکسیدان های قوی از جمله لیکوپن است. این ترکیب به کاهش آسیب اکسیداتیو به سلول ها کمک کرده و از بروز بیماری هایی مثل مسائل قلبی و دیابت پیشگیری می کند. می توانید هندوانه را به عنوان میان وعده یا در تهیه به کار ببرید.

2. توت فرنگی

محتوای آب: 91%

حدود 91 درصد وزن توت فرنگی را آب تشکیل داده است. علاوه بر این، توت فرنگی به عنوان یکی از بهترین میوه ها برای رفع کم آبی بدن، حاوی میزان زیادی فیبر، آنتی اکسیدان های مهاجم در برابر بیماری ها و ویتامین ها و مواد معدنی، از جمله ویتامین C، فولات و منگنز است.

در کنار این ها، بر اساس تحقیقات، از جمله این است که به طور منظم التهاب بدن را کاهش می دهد و می تواند به محافظت در برابر بیماری های قلبی، دیابت، آلزایمر و انواع مختلف سرطان کمک کند. شما به راحتی می توانید توت فرنگی را در طرز تهیه یا در سالاد استفاده کنید.

3. طالبی

محتوای آب: 90 درصد

طالبی از بهترین میوه ها برای رفع کم آبی و بسیار مغذی است که به شکل های مختلف به سلامت شما کمک می کند. یک فنجان (177 گرم) طالبی از حدود 90٪ آب تشکیل شده است و بیش از نیم فنجان (118 میلی لیتر) آب به بدن می رساند. این میزان طالبی همچنین حاوی 2 گرم فیبر است. از جمله این است که باعث احساس سیری و کاهش اشتها می شود.

4. هلو

محتوای آب: 89 درصد

نزدیک به 90 درصد وزن هلو، آب است. از جمله این است که چندین ویتامین و مواد معدنی مهم مثل ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B و پتاسیم را در خود دارد. محتوای آب و فیبر موجود در هلو، دلیل سیر کننده و کم کالری بودن هلو است. یک هلوی میانه، تنها 60 کالری انرژی دارد. علاوه بر این، خوردن هلو با پوست مفیدتر است.

5. پرتقال

محتوای آب: 88 درصد

پرتقال جزو میوه های فوق العاده مفید برای سلامت بدن و از بهترین میوه ها برای رفع کم آبی بدن است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. از جمله این است که تقریباً نصف فنجان (118 میلی لیتر) آب پرتقال حاوی فیبر و چندین ماده مغذی از جمله ویتامین C و پتاسیم است و عملکرد سیستم ایمنی و سلامت قلب را تقویت می کند.

پرتقال همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که از کاهش التهاب و آسیب سلولی جلوگیری می کند. آب و فیبر موجود در پرتقال احساس سیری را القا می کند و همین موضوع برای کنترل اشتها مفید است.

6. شیر بدون چربی

محتوای آب: 91%

حجم زیادی از شیر را آب تشکیل داده است و میزان قابل توجهی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین A، کلسیم، ریبوفلاوین، ویتامین B12، فسفر و پتاسیم را در خود دارد. شیر نه تنها به هیدراته کردن بدن کمک می کند، بلکه خوردن آن پس از ورزش شدید، می تواند آب از دست رفته بدن را جبران کند.

بر اساس نتایج چندین مطالعه، شیر کم چرب در مقایسه با نوشیدنی های ورزشی یا آب ساده به فرد کمک می کند بعد از تمرین و فعالیت، بدن خود را هیدراته نگه دارد.

7. خیار

محتوای آب: 95 درصد

خیار یکی دیگر از بهترین میوه ها برای رفع کم آبی بدن است که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید. تقریبا تمام خیار از آب تشکیل شده است و میزان کمی از برخی مواد مغذی مانند ویتامین K، پتاسیم و منیزیم را در خود دارد.

در مقایسه با سایر سبزیجات سرشار از آب، خیار یکی از کم کالری ترین هاست. نصف فنجان خیار (52 گرم) تنها 8 کالری دارد و محتوای آب آن باعث طراوت آن می شود.

8. کاهو

محتوای آب: 96٪

کاهو دارای چندین خاصیت تقویت کننده سلامتی است. یک فنجان (72 گرم) کاهو بیش از یک چهارم فنجان (59 میلی لیتر) آب به اضافه 1 گرم فیبر دارد. همچنین 5 درصد از نیاز روزانه بدن به فولات را تامین می کند. فولات یکی از مغذی ترین مواد برای زنان باردار است و می تواند به جلوگیری از نقص مادرزادی لوله عصبی جنین کمک کند.

علاوه بر این، کاهو سرشار از ویتامین های K و A است که نقش پررنگی در حفظ استخوان ها و سیستم ایمنی بدن دارند. در ضمنً ترکیب آب و فیبر موجود در کاهو، از آن یک سبزی کم کالری آبدار می سازد. در یک فنجان (72 گرم) کاهو تنها 10 کالری وجود دارد.

9. آبگوشت و سوپ

محتوای آب: 92%

و معمولاً بر پایه آب هستند و پتانسیل آن را دارند که بسیار آبرسان و مغذی باشند. برای مثال 1 فنجان (240 گرم) آب مرغ، تقریبا نیاز روزانه بدن شما به آب را تامین می کند. همچنین مصرف منظم غذاهای سرشار از آب، مثل آبگوشت و سوپ به دلیل محتوای کم کالری آنها باعث کاهش وزن می شود.

بسکمک از مطالعات نشان داده اند کسانی که سوپ را قبل از وعده های غذایی اصلی مصرف می کنند، کالری کمتری می خورند و در نتیجه کالری کمتری دریافت می کنند.

10. کدو سبز

محتوای آب: 94 درصد

یک پیمانه (124 گرم) کدو سبز خرد شده حاوی بیش از 90 درصد آب است و 1 گرم فیبر دارد. هر دوی این عناصر برای سیر نگه داشتن شما عالی هستند. بد نیست بدانید که هر چند کدو سبز آب زیادی دارد ولی از نظر حجمی نسبتاً کم کالری است و تنها 20 کالری در 1 فنجان (124 گرم) دارد.

خوردن کدو سبز همچنین مواد مغذی متعددی به ویژه ویتامین C را به بدن می رساند، چون 1 فنجان (124 گرم) از آن 35٪ نیاز روزانه بدن به آب را فراهم می کند.

11. کرفس

محتوای آب: 95 درصد

کرفس 16 کالری در هر فنجان دارد و مثل سایر سبزیجات سرشار از آب، برای کاهش وزن بسیار مفید است. علاوه بر این، از جمله این است که حاوی میزانی فیبر و بسکمک از مواد مغذی مهم به خصوص ویتامین K و پتاسیم است و از بیماری قلبی، انواع خاصی از سرطان و بیماری های مرتبط با استخوان مانند محافظت کند.

گنجاندن کرفس در رژیم غذایی بسیار ساده است. شما می توانید آن را به صورت خام یا پخته مصرف کنید. همچنین می توانید آن را به سوپ و سالاد اضافه کنید. از خوردن تکه های کرفس همراه با غذاهایی مثل یا با هم می توانید لذت ببرید.

12. ماست ساده

محتوای آب: 88 درصد

یک پیمانه (245 گرم) ماست ساده از بیش از 75 درصد آب تشکیل شده است. همچنین چندین ویتامین و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و پتاسیم را دارد که همه آنها به تقویت سلامت استخوان ها کمک می کنند.

ماست منبع عالی پروتئین است و بیش از 8 گرم و حدود 17 درصد از نیاز روزانه شما را در یک فنجان (245 گرم) تامین می کند. بر اساس تحقیقات، خوردن ماست به طور منظم باعث کاهش وزن می شود که معمولا دلیل کاهش اشتها، محتوای بالای آب و پروتئین آن است.

13. گوجه فرنگی

محتوای آب: 94 درصد

گوجه فرنگی از بهترین مواد غذایی برای رفع کم آبی بدن است. یک گوجه فرنگی میانه به تنهایی حدود نصف فنجان (118 میلی لیتر) آب را در خود جای می دهد. همچنین میزان قابل توجهی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین های تقویت کننده سیستم ایمنی A و C را فراهم می کند.

میزان بالای آب در گوجه فرنگی همراه با محتوای کالری کم آن ، به کاهش وزن کمک می کند. تا جایی که یک فنجان (149 گرم) گوجه فرنگی، تنها 32 کالری انرژی دارد. علاوه بر این، گوجه فرنگی سرشار از فیبر و برخی آنتی اکسیدان های مبارزه کننده با بیماری ها از جمله آنتی اکسیدان لیکوپن است. بارها نقش لیکوپن در کاهش خطر بیماری قلبی مورد مطالعه قرار گرفته و نتایج چنین بوده که این ماده مغذی ممکن است به جلوگیری از پیشرفت کمک کند.

14. فلفل دلمه ای

محتوای آب: 92%

فلفل دلمه ای یکی دیگر از سبزیجات فوق العاده سالم با فواید بیشمار برای سلامتی است. بیش از 90 درصد وزن فلفل دلمه ای از آب است. فلفل دلمه ای ها سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین B و پتاسیم هستند. این سبزی همچنین حاوی آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی است که خطر ابتلا به برخی سرطان ها و بیماری های چشمی را کاهش می دهد.

علاوه بر این، فلفل دلمه ای حاوی بالاترین میزان ویتامین C در مقایسه با سایر میوه ها و سبزیجات است. یعنی 317 درصد از نیاز روزانه شما به آب تنها با خوردن یک فنجان (149 گرم) فلفل دلمه ای تامین می شود.

ویتامین C نه تنها به سیستم ایمنی، بلکه در کل، به بدن شما کمک می کند تا آهن را به طور موثرتری جذب کند، سلامت استخوان ها را ارتقا می دهد و از سلول های بدن در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد محافظت می کند. فلفل دلمه ای در کنار محتوای بالای آب، کالری بسیار کمی دارد. این یعنی هر فنجان (149 گرم) فلفل دلمه ای، 46 کالری دارد.

15. گل کلم

محتوای آب: 92%

گل کلم یک سبزی بسیار مغذی و آبرسان برای گنجاندن در رژیم غذایی است. یک فنجان (100 گرم) گل کلم بیش از یک چهارم فنجان (59 میلی لیتر) آب و همچنین 3 گرم فیبر بدن را تامین می کند که همین موضوع کاهش اشتها و هیدراته شدن بدن را در پی دارد.

علاوه بر این، گل کلم حاوی بیش از 15 ویتامین و مواد معدنی مختلف از جمله کولین است که در بسکمک از غذاها وجود ندارد. کولین یک ماده مغذی ضروری برای حمایت از سلامت مغز و متابولیسم است.

16. کلم

محتوای آب: 92%

کلم یک سبزی چلیپایی آبدار و بسیار مغذی است. این سبزی کالری بسیار کم اما فیبر و مواد مغذی زیادی دارد. همچنین سرشار از ویتامین C، ویتامین K، فولات و چندین ماده معدنی کمیاب است که اثرات متنوعی بر ارتقای سلامتی دارد. علاوه بر این، کلم حاوی گلوکوزینولات -از جمله آنتی اکسیدان های مهم برای محافظت از بدن در برابر انواع خاصی از سرطان مانند سرطان ریه - است.

17-گریپ فروت

محتوای آب: 88 درصد

گریپ فروت یکی از بهترین میوه ها برای رفع کم آبی بدن است. در نصف گریپ فروت (123 گرم)، نزدیک به نصف فنجان (118 گرم) آب وجود دارد که میزان مناسبی از آب مورد نیاز بدن برای هیدراتاسیون روزانه بدن را فراهم می کند.

علاوه بر این، گریپ فروت سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان ها و چندین ویتامین و مواد معدنی از جمله ویتامین A، پتاسیم و فولات است. به خصوص این میوه آبدار، سرشار از ویتامین C تقویت کننده سیستم ایمنی است و 120 درصد نیاز روزانه بدن با خوردن نصف گریپ فروت (123 گرم) تامین می شود.

نتایج چندین مطالعه نشان داده اند که استفاده از در رژیم غذایی می تواند به کاهش وزن و همچنین کاهش کلسترول، فشار خون و سطح قند خون کمک کند.

18. آب نارگیل

محتوای آب: 95 درصد

آب نارگیل یک نوشیدنی خوشمزه برای رفع کم آبی بدن است. آب نارگیل نه تنها محتوای آب بسیار بالایی دارد، بلکه سرشار از الکترولیت ها از جمله پتاسیم، سدیم و کلرید است. مطالعات نشان داده اند که آب نارگیل برای آبرسانی مجدد مفید است و تصور می شود که به دلیل محتوای الکترولیت بالا، برای ریکاوری ورزشی مفید باشد.

نوشیدن آب نارگیل بعد از ورزش گزینه بسیار سالم تری نسبت به نوشیدنی های ورزشی دیگر است، چون بسکمک از نوشیدنی های ورزشی مملو از شکر اضافه شده و سایر مواد ناسالم هستند. برای مثال، یک پیمانه (237 میلی لیتر) گیتورید 13 گرم شکر دارد که 50 درصد بیشتر از همان میزان آب نارگیل است.

19. پنیر کاتیج

محتوای آب: 80%

پنیر کاتیج یکی از و از جمله محصولات لبنی سالم و مغذی با خاصیت آبرسانی است. حدود 80 درصد وزن این پنیر از آب تشکیل شده است. همچنین این پنیر حاوی 25 گرم پروتئین در هر 1 فنجان (225 گرم) است که 50 درصد نیاز روزانه بدن به پروتئین را رفع می کند. محتوای بالای آب و پروتئین، دلیل اصلی سیر کننده بودن این ماده غذایی آبرسان هستند. این پنیر همچنین به کاهش اشتهای شما کمک می کنند.

علاوه بر این، پنیر کاتیج دارای مشخصات تغذیه ای قابل توجهی است که خوردن 1 فنجان (225 گرم) از آن، 36 درصد از نیاز روزانه بدن به فسفر، 19 درصد به کلسیم و 31 درصد به سلنیوم را تامین می کند.

علاوه بر این، پنیر کاتیج یک منبع عالی از ویتامین های B، از جمله ریبوفلاوین و ویتامین B12 است که برای سلامت مغز، متابولیسم و حفظ سلامت استخوان ها ضروری هستند. در ضمنً به راحتی می توانید پنیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید. می توانید آن را با میوه مخلوط کنید یا آن را روی سالاد یا رنده کنید.

سوالات متداول

بهترین میوه ها برای کمبود آب بدن چیست؟

برای رفع کم آبی بدن می توانید از هلو، پرتقال، گریپ فروت و سایر میوه های آبدار فصل استفاده کنید.

برای کم آبی بدن چه بخوریم؟

برای رفع کم آبی بدن می توان میوه های آبدار، لبنیاتی مثل شیر و پنیر کاتیج، سبزیجاتی مثل کاهو، کرفس، گوجه فرنگی، خیار و … را می توانید در رژیم غذایی خود جای دهید

منبع: healthline

منبع: افق کوروش

به "19 خوراکی و میوه مفید برای رفع کم آبی بدن در تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "19 خوراکی و میوه مفید برای رفع کم آبی بدن در تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید