یک مقام کا. گ. ب حادثه چرنوبیل را تروریستی خواند

به گزارش وبلاگ کلشی ها، ژنرال آناتولی تکاچوک فرمانده سابق نیروهای عملیاتی کا. گ. ب (سازمان امنیت اتحاد جماهیر شوروی) در منطقه چرنوبیل، حادثه نیروگاه اتمی چرنوبیل را یک حادثه تروریستی خواند.

یک مقام کا. گ. ب حادثه چرنوبیل را تروریستی خواند

تکاچوک که ژنرال بازنشسته سازمان امنیت روسیه (ف. اس. ب) است، روز دوشنبه گفت: حادثه چرنوبیل در آن زمان بطور بسیار جدی بررسی شد و تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام گرفت.

وی با بیان اینکه امکان نقض موارد ایمنی در هنگام احداث ساختمان نیروگاه هسته ای چرنوبیل نیز بررسی شد، اضافه کرد: زیرا این احتمال وجود داشت که حادثه بر اثر فرو ریختن دیواری رخ داده باشد.

حادثه اتمی چرنوبیل روز 26 آوریل 1986میلادی(6 اردیبهشت1365) بر اثر وقوع دو انفجار در رآکتور این نیروگاه رخ داد که در اثر آن حدود 28 نفر در دم جان باختند.

امروز به این مناسبت طی مراسم هایی در اوکراین و نیز روسیه، یاد قربانیان این حادثه هسته ای گرامی داشته می شود.

تکاچوک که فرماندهی نیروهای عملیاتی کا. گ. ب شوروی در منطقه چرنوبیل را برعهده داشت، می گوید سازمان های اطلاعاتی خارجی بارها تلاش کردند تا از طریق عوامل اجیر شده به هرگونه اطلاعات درباره نیروگاه هسته ای چرنوبیل دست بیابند.

وی می گوید نیروهای امنیتی شوروی با این گونه تلاش ها مقابله می کردند تا از نشت اطلاعات در مورد نیروگاه هسته ای چرنوبیل جلوگیری کنند.

تکاچوک در مورد اسناد محرمانه کا. گ. ب درباره حادثه چرنوبیل که چندی پیش از حالت سری خارج و منتشر شد گفت: در نهایت پس از تکمیل تحقیقات درباره حادثه چرنوبیل گفته شد که اشتباهات صورت گرفته توسط پرسنل نیروگاه منجر به وضعیتی شد که در دو راکتور نیروگاه انفجار رخ داد.

شهر 50 هزار نفری چرنوبیل در 120 کیلومتری شهر کی یف پایتخت اوکراین و محل واقع شدن نیروگاه هسته ای به همین نام اکنون به منطقه ای متروکه و خالی از سکنه تبدیل شده است.

دولت شوروی سابق که از انفجار نیروگاه چرنوبیل غافلگیر شده بود، سه روز پس از حادثه، خبر آن را گفت و بیش از 200 هزار نفر نیز برای اقدامات امدادی و رفع پیامدهای آن از مناطق و جمهوری های مختلف شوروی وقت به محل اعزام شدند. بر اثر این سانحه، 17 کشور اروپایی دچار آلودگی شدند، 23 درصد قلمرو بلاروس، 10 درصد خاک اوکراین و حدود 2 درصد قلمرو روسیه به تشعشعات رادیواکتیو آلوده شد.

حادثه چرنوبیل ضربه سختی به شوروی وارد کرد و به همراه عوامل دیگری از جمله مناقشه قره باغ که در سال 1988 آغاز شده بود و نیز بحران اقتصاد فراگیر در شوروی، در ماه دسامبر سال 1991 منجر به فروپاشی این ابرقدرت شد.

پس از فروپاشی شوروی، آمریکا که نابودی تنها رقیب خود سرمست شده و خود را طرف پیروز جنگ سرد می دانست سالهای طولانی در جهان جولان داده و یکه تازی می کرد. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "یک مقام کا. گ. ب حادثه چرنوبیل را تروریستی خواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک مقام کا. گ. ب حادثه چرنوبیل را تروریستی خواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید