گران ترین جایزه ادبی استرالیا به وقت چای رسید

به گزارش وبلاگ کلشی ها به نقل از گاردین، چاندران، وکیل اهل تامیل و ساکن سیدنی، جایزه معتبر 60000 دلاری فرانکلین- گران ترین جایزه ادبی استرالیا- را دریافت کرد. داوران، دیالوگ ها و کنش های شخصیت های سومین رمان چاندران را که در مرکز مراقبت از سالمندانی در غرب سیدنی و در دوران جنگ داخلی وحشیانه سریلانکا اتفاق می افتد، تمجید کردند.

گران ترین جایزه ادبی استرالیا به وقت چای رسید

با این حال چاندران می گوید از نوشتن این کتاب ناامید شده بود، چه رسد به انتشارش. او اضافه نمود که چون فروش کتاب دومش به نام حصار بسیار کم بود، بیشتر ناشران دست نوشته بعدی او را رد نموده بودند.

او گفت: این احساس را داشتم که وقت چای در باغ دارچین هرگز در استرالیا منتشر نخواهد شد، به همین علت به روشی که می خواستم و با صداقت کامل آن را نوشتم. احساس می کردم فرصت مناسبی است تا به آنالیز مسائل نژادی و هویتی در استرالیا بپردازم.

پدر و مادر چاندران که هر دو پزشک بودند، وقتی سریلانکا در لبه پرتگاه جنگ داخلی بود، از آنجا گریختند، ابتدا به بریتانیا رفتند که شانکاری آنجا به دنیا آمد، سپس به استرالیا نقل مکان کردند و او تابعیت استرالیایی گرفت.

چاندران گفت: پیچیدگی و تنوع شخصیت من و تاریخچه خانوادگی، تاریخ فرهنگی، اعمال مذهبی و معنوی من، حتی رنگ پوستم، همواره در اینجا پذیرفته نمی گردد. من هرگز به میزان کافی راحت و شجاع نبودم که این موضوع را آشکارا از راه ادبیات بیان کنم. این موضوعی بود که ممکن بود با خودم در موردش صحبت کنم یا در فضایی بسیار امن با سایر تامیل های سریلانکا درباره اش سخن بگویم اما قرار نیست در استرالیا درباره آن صحبت گردد.

جایزه مایلز فرانکلین به عنوان معتبرترین جایزه ادبی استرالیا، هر سال به آثاری تعلق می گیرد که جنبه های مختلف زندگی در این کشور را مورد توجه قرار می دهند. این جایزه به نام مایلز فرانکلین، نویسنده استرالیایی کتاب عملکرد درخشان من نام گذاری شده و در سال 1954 با هدف تقدیر از نویسندگانی که زندگی مردمان استرالیا را روایت می نمایند، بنیان گذاری شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "گران ترین جایزه ادبی استرالیا به وقت چای رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گران ترین جایزه ادبی استرالیا به وقت چای رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید