کشف یک سرنخ بزرگ؛ دایناسور ها چطور به استرالیا رسیدند؟

به گزارش وبلاگ کلشی ها، دیرینه شناسان این گونه را در سال 2018 در کویینزلند در استرالیا کشف کردند و نام آن را آن گذاشتند. دی. ماتیلدا به مقدار یک زمین تنیس (23.77 متر) بود و وزنی در حدود 25 تن داشت که سه برابر وزنِ یک تیرانوسور رکس است. فسیل ها به طرز قابل توجهی شبیه به استخوان هایی هستند که در آرژانتین پیدا شده که محققان را واداشته که فکر نمایند ساروپاد ها به وسیلهِ قطب جنوب از آمریکای جنوبی به استرالیا سفر نموده اند.

کشف یک سرنخ بزرگ؛ دایناسور ها چطور به استرالیا رسیدند؟

فسیلِ تقریباً 100 میلیون ساله جمجمه یک ساروپاد که به طرزی استنثنائی سالم مانده و در استرالیا کشف شده است ممکن است نشان دهد که دایناسور ها برای سفر از آمریکای جنوبی به استرالیا خیلی سریع سراسر قطب جنوب را پیموده اند.

این جمجمه که تقریباً سالم مانده است به گونه ای با عنوان دیامانتیناسورس ماتیلدا (دی. ماتیلدا) تعلق دارد. ساروپاد ها به گردن های بی نهایت درازشان معروف اند، طوریکه گردنِ آن ها می توانند درازتر از طولِ یک اتوبوس مدرسه رشد کند. دی. ماتیلدا یک تایتانوسور هم بود؛ آن ها گروهی از دایناسور های ساروپاد بودند که درست تا سرانجامِ دوران کرتاسه (145 تا 66 میلیون سال قبل)، قبل از پرندگانِ فاقدِ تواناییِ پرواز منقرض شدند.

دیرینه شناسان این گونه را در سال 2018 در کویینزلند در استرالیا کشف کردند و نام آن را آن گذاشتند. دی. ماتیلدا به مقدار یک زمین تنیس (23.77 متر) بود و وزنی در حدود 25 تن داشت که سه برابر وزنِ یک تیرانوسور رکس است. فسیل ها به طرز قابل توجهی شبیه به استخوان هایی هستند که در آرژانتین پیدا شده که محققان را واداشته که فکر نمایند ساروپاد ها به وسیلهِ قطب جنوب از آمریکای جنوبی به استرالیا سفر نموده اند.

استفان پروپات، دیرینه شناس از دانشگاه کرتین در پرِث، استرالیا، می گوید: ما با بررسی بقایای دایناسور ها شباهت هایی را بینِ جمجمه آن و جمجمه یک تایتانوسور به نامِ سارمیِنتوسور موساکیویی پیدا کردیم که همان وقتی که دیامانتیناسور در کوییزلند زندگی می کرد، در آمریکای جنوبی زندگی می نموده است.

ما فکر می کنیم که ساروپاد ها در اواسط عصر کرتاسه به وسیلهِ قطب جنوب از استرالیا به آمریکای جنوبی سفر نموده اند. در دورانِ گرم خانه های عصر کرتاسه، قطب جنوب پوشیده از جنگل ها و منطقه ها سرسبز بود. بعد از پیدا شدنِ فسیلِ نخستین دایناسورِ گردن دراز در قطب جنوب در سال 2011، دانشمندان دیگر می دانستند که ساروپاد ها در مکانی که اکنون تبدیل به خشکی های سرد و یخ زده شده است، گشت وگذار می کردند. بعضی دانشمندان همان موقع این نظریه را مطرح نموده بودند که این جانورانِ غول پیکر از قطب جنوب به عنوان پلی بینِ قاره ای استفاده نموده اند. در آن موقع استرالیا، نیوزیلند، قطب جنوب و آمریکای جنوبی به هم پیوسته بودند و آخرین بقایایِ ابرقاره گوندوانا را شکل داده بودند.

حالا در مطالعه ای که نتایج آن در روز 12 آوریل منتشر شده است، محققان جمجمه ساروپادی که در برترین حالتِ ممکن تا به امروز در استرالیا پیدا شده است با سایر دایناسور ها در سراسر دنیا مقایسه کردند.

محققان با استفاده از تصویربرداریِ دقیق از بقایایِ آن، شباهت های قابل توجهی بینِ جمجمه او و جمجمه سارمینتوسور که در سال 2016 در استان چوبوت در آرژانتین پیدا و توصیف شد، کشف کردند. پروپات می گوید: این شباهت ها شاملِ جزئیاتِ محفظه مغز، استخوان هایی که پشتِ انتهای جمجمه در نزدیکی مفصل فک را قرار دارند و شکلِ دندان ها می گردد.

محققان قبل ازاین هم نسبت به شباهت این دو دایناسور حدس هایی نموده بودند و تا به امروز شواهدِ کافی برای حمایت از این نظریه نداشتند. پروپات می گوید: جمجمه این دو دایناسور در جزئیات و استخوان به استخوان به هم شبیه است.

برطبق این مطالعه، کشف جمجمه دایناسور پدیده به شدت نادری است. به جز چند دندان، جمجمه آن دومین جمجمه ساروپادی است که بعد از کشفِ بخشی از جمجمه ای که به دی. ماتیلدا تعلق داشت و در سال 2016 پیدا شد، در استرالیا کشف شده است. علتش آن است که ساروپاد ها سر های کوچکی نسبت به بدن شان داشتند که از استخوان های ظریف و کوچکی تشکیل شده بود که خیلی سریع تر از سایر اعضای بدن شان متلاشی و تجزیه می شد.

متیو لامانا، دیرینه شناس در موزه تاریخ طبیعیِ کارنگی که از نویسندگان مطالعه سال 2016 است، می گوید: شباهتِ بینِ جمجمه های دیامانتیسور و سارمینتوسور که هم زمان با او در آمریکای جنوبی زندگی می کرد، بسیار خیره نماینده است که پشتیبانی بیش تری از این نظریه می نماید که این تایتانوسور ها در اواسطِ کرتاسه، احتمالاً به وسیلهِ قاره قطب جنوب، بین استرالیا و آمریکای جنوبی تردد کردند.

منبع: راهنماتو

منبع: فرادید

به "کشف یک سرنخ بزرگ؛ دایناسور ها چطور به استرالیا رسیدند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک سرنخ بزرگ؛ دایناسور ها چطور به استرالیا رسیدند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید