کالاکمول احتمالا پرجمعیت ترین شهر تمدن مایا بوده است

به گزارش وبلاگ کلشی ها، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، کالاکمول احتمالا پرجمعیت ترین شهر تمدن مایا بوده است.

کالاکمول احتمالا پرجمعیت ترین شهر تمدن مایا بوده است

تحقیقات تازهی که با استفاده از انرژی لیزر روی کلان شهر باستانی کالاکمول (Calakmul) واقع در جنوب مکزیک اجرا شده، شواهد قابل توجهی را ارائه نموده است که نشان می دهد این شهر باستانی پرجمعیت ترین شهر اوج شکوفایی تمدن مایا در حدود یک هزار و 300 سال پیش بوده است.

این تحقیق به روش لیدار و به وسیله کارشناسان موسسه باستان شناسی مکزیک (INAH) برای آنالیز ویرانه های شهر باشکوه کالاکمول اجرا شده است. امروزه پوشش گیاهی ویرانه های این شهر باستانی را پوشانده است.

کالاکمول در فاصله بین 250 تا 900 میلادی در اوج شکوه قرار داشت و فضای داخل آن را اهرام بزرگ، کاخ و مجموعه معبدها پر نموده بود. در اوج دوره قدرت این شهر باستانی، حکمرانان خاندان رعب آور اسنیک بر آن حکومت می کردند.

کاترین ریس تیلور محقق دانشگاه کلگری و متخصص در تحقیقات به روش لیدار (LIDAR) شرح داد که نقشه های تازه این مکان تاریخی، ساختمانهایی را آشکار نموده که پیش از این شناخته نشده بودند و به همین علت میتوان نتیجه گرفت شهر کالاکمول حتی متراکم تر از تیکال کلان شهر باستانی مایا واقع در شمال گواتمالا است. پیش تر گمان می رفت شهر تیکال بزرگترین مرکز شهری این تمدن بوده است.

براساس تحقیقات پیشین، گمان می رفت کالاکمول حدود 50 هزار ساکن داشته باشد اما نتایج مطالاعات تازه این آمار را تغییر می دهد.

منبع: همگردی

به "کالاکمول احتمالا پرجمعیت ترین شهر تمدن مایا بوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کالاکمول احتمالا پرجمعیت ترین شهر تمدن مایا بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید