کارت های RX 6&amptimes50 XT ماه آینده عرضه می شوند

به گزارش وبلاگ کلشی ها، اینطور که به نظر می رسد، AMD میخواهد یک ماه دیگر یعنی 10 مه 2022 (20 اردیبهشت) کارت های سری رادئون RX 6×50 XT خود را رسما راهی بازار کند.

کارت های RX 6&amptimes50 XT ماه آینده عرضه می شوند

AMD یکی از پیروز ترین شرکت های فعال در زمینه فراوری کارت گرافیک به شمار میرود که طی چند سال اخیر با فراوری نمونه های قدرتمند و باکیفیت اما با قیمت مناسب توانسته حسابی انویدیا را به عنوان اصلی ترین و در واقع تنهاترین رقیب خود در این بازار به چالش بکشاند. اینطور هم که به نظر می رسد، ماه آینده قرار است از میان رده های جدیدی هم رونمایی گردد که طبق معینات فنی، واقعا قدرتمند به حساب می آیند.

RX 6650 XT ،RX 6750 XT و RX 6950 XT سه کارت مبتنی بر لیتوگرافی پیشرفته 7 نانومتری هستند که با فناوری Navi 21XTXH طراحی شده اند که توان عملیاتی 18 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می دهند. تصویری هم که از این کارت ها لو رفته نشان می دهد AMD آن ها را کاملا با رنگ مشکی فراوری نموده و اینکه ضعیف ترین مدل از این سری با دو فن خنک کننده در دسترس قرار خواهد گرفت. این در حالی است که دو مدل دیگر از سه فن بهره می برند و فقط مقدار کلی آن هاست که از هم متمایزشان می نماید.

RX 6650 XT به عنوان کارت مدل پایه از این سری از 2048 واحد پردازشی استریم بهره می برد در حالی که این تعداد برای مدل 6750 و 6950 به ترتیب به 2560 و 5120 واحد می رسد. بعلاوه مقدار حافظه داخلی و رابط حافظه هر یک از آن ها نیز به ترتیب 8 گیگابایت / 128 بیت، 12 گیگابایت 192 بیت و 16 گیگابایت / 256 بیت است. بدین ترتیب می توان مدل آخر را یک پرچم دار و دو مدل دیگر را یک میان رده در نظر گرفت. خصوصا مدل 6650 که اگر بگوییم مالی است هم درست گفته ایم چون مقدار حافظه آن 8 گیگابایتی است و این یعنی در حد و مقدار های یک گرافیک کاملا معمولی ظاهر خواهد شد.

مقدار مصرف انرژی در این کارت ها هنوز اعلام نشده اما برای مدل 6950 XT می دانیم که 350 وات است. مقداری که با توجه به معینات خیلی زیاد به نظر نمی رسد. هرچند طبق تصویر، باید برای رساندن این مقدار انرژی به کارت قدرتمند AMD از دو کابل 8 پین بهره ببرید. برای مدل میانی یعنی 6750 XT یک کابل 8 و یک کابل 6 پین برای برق رسانی کافی به نظر می رسد در حالی که مدل آخر یعنی 6650 XT با یک کابل 8 پین هم برق مورد نیازش را دریافت می نماید. طبق این اطلاعات، می توان حدس زد توان مصرفی 6750 کمی کمتر از 250 وات باشد و اندکی هم بالاتر از 230 وات؛ یعنی حدود 235 وات و برای مدل آخر هم احتمالا 165 یا 170 وات کفایت خواهد نمود.

طبق این تصویر، کارت گرافیک RX 6400 XT قرار است با 4 گیگابایت حافظه رم و رابط 64 بیتی، احتمالا در تاریخ 20 اردیبهشت رونمایی گردد. اما نکته جالب اینجاست که از همین حالا در کشورهای چین و آرژانتین به نحوی برای فروش در دسترس قرار گرفته است. البته قیمت اصلی این محصول 250 دلار اعلام شده است اما در کشورهای یادشده، با مبلغ 450 دلار قادر به خرید آن ها خواهید بود چرا که دلالان دستی در این موضوع دارند. هرچند این مدل های اولیه همواره گران قیمت هستند و طبیعی است که چنین قیمت های داشته باشند. اگر این کارت ها در بازار کشور ما هم در دسترس قرار گرفتند (قبل از تاریخ معین شده و بعلاوه اوایل عرضه) بهتر است اندکی منتظر بمانیم تا قیمت آن ها کاهش پیدا کند.

از آن جایی که RX 6400 یک گرافیک مقرون به صرفه قیمت به شمار میرود و احتمالا فروش بالایی هم خواهد داشت، ذکر این نکته اهمیت دارد که سرعت حافظه آن طبق تست های اجرا شده، 14 گیگابیت بر ثانیه است و نه 16 گیگابیت که این می تواند یک اشتباه از سوی AMD در ذکر معینات فنی بوده باشد.

متأسفانه از بابت قیمت این کارت ها هنوز اطلاع دقیقی در اختیار نداریم و باید منتظر بمانیم ببینیم طی روزها یا هفته های آینده آیا چیزی در این رابطه منتشر می گردد یا خیر. اما بعید به نظر می رسد قیمت این کارت ها خیلی بالا باشد.

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "کارت های RX 6&amptimes50 XT ماه آینده عرضه می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارت های RX 6&amptimes50 XT ماه آینده عرضه می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید