چند عامل مهم برای حفظ سلامت مغز همزمان با افزایش سن

به گزارش وبلاگ کلشی ها، مغز ما پیچیدگی های زیادی دارد که با افزایش سن عملکر آن کند می شود و حفظ سلامت آن باید به چند نکته اهمیت داد.

چند عامل مهم برای حفظ سلامت مغز همزمان با افزایش سن

شکی نیست که فکر انسان به طرز گیج کننده ای پیچیده است و نزدیک به 100 میلیارد نورون با هم کار می کنند تا انسان را در تفکر چابک و سریع نگه دارند.

اما درست مانند بقیه بدن، زمانی که فرد کمی بزرگتر می شود مغز ممکن است در بهترین حالت خود نباشد و فرد متوجه شود که باید چیز هایی را یادداشت کند، قرار ملاقات ها را فراموش کرده یا نمی تواند مصاحبه یا رویداد ها را بدون تأمل به یاد آورد.

با این وجود، یک مطالعه نو توضیح داده است که خوشبختانه می توان مغز را تمرین داد و عملکرد آن را بهبود بخشید.

3 عامل مهم برای سلامت مغز

پروفسور هرموندور زیگموندسون، استاد گروه روانشناسی در دانشگاه علم و فناوری نروژ NTNU می گوید: کلید های سیستم عصبی ما ماده خاکستری و سفید است که از نورون ها و دندریت ها تشکیل شده است، به گونه ای که ماده سفید اتصالات بین سلول ها (آکسون های نخاعی) را فراهم و به سرعت انتقال و توزیع سیگنال ها کمک می کند.

وی همچنین اضافه کرد: اگر فردی بخواهد فکر خود را در بهترین حالت نگه دارد، رعایت سه عامل ضروری است.

1. داشتن فعالیت بدنی

فعالیت و حرکت شاید بزرگترین چالش برای بسکمک از ما باشد. همانطور که اگر بیش از حد روی مبل بنشینید بدن شما تنبل می شود، متأسفانه در مورد مغز شما نیز صدق می کند.

پروفسور زیگموندسون و همکارانش دراین خصوص اظهار داشته اند: یک سبک زندگی فعال به توسعه سیستم عصبی مرکزی و مقابله با پیری مغز کمک می کند.

بنابراین مهم است که فرد برای مدت طولانی ننشیند، اگرچه دستیابی به این توصیه مستلزم تلاش است، زیرا هیچ روش دیگری وجود ندارد که بتواند جایگزین آن شود.

اگر فردی کارپشت میز یا شغلی دارد که نیاز به تحرک فیزیکی فعال ندارد، پس از انتها کار باید با ورزش یا حداقل پیاده روی، خود را از نظر بدنی فعال کند.

2. روابط اجتماعی

برخی از ما در تنهایی یا بودن در کنار افراد محدود راضی هستیم، اما از نظر علمی ثابت شده است که بهتر است فعالیت های اجتماعی خود را افزایش دهیم.

به گفته زیگموندسون، روابط با دیگران و تعامل با آن ها به تعدادی از عوامل بیولوژیکی پیچیده کمک می کند که می تواند از کند شدن مغز جلوگیری کند، به این معنی که بودن با افراد دیگر، برای مثال از طریق مکالمه یا تماس فیزیکی، از عملکرد خوب مغز پشتیبانی می کند.

3. عاطفی بودن

آخرین مؤلفه می تواند با ماهیت شخصی ارتباط داشته باشد، زیرا پایه و اساس لازم و تمایل به یادگیری با عاطفه و شوق یا داشتن علاقه شدید به چیزی مرتبط است؛ زیرا می تواند عامل انگیزشی مهمی باشد که منجر به یادگیری چیز های نو می شود.

در این زمینه، زیگموندسون توضیح داد که با گذشت زمان، تمایل یا اشتیاق به یادگیری چیز های نو بر توسعه و نگهداری شبکه های عصبی ما تاثیر می گذارد.

کنجکاوی، تسلیم نشدن وپرهیز از روزمرگی، از جمله مواردی است که باید برای حفظ سلامت مغز از آن ها مراقبت کنید. زیگموندسون خاطرنشان می کند که نیازی به تغییرات بزرگ و بزرگ نیست، بلکه فرد می تواند به سادگی به یادگیری نواختن یک آلت موسیقی نو روی بیارورد.

محققان در انتها مقاله خود با ذکر یک ضرب المثل در مورد مغز گفته اند: یا از آن استفاده کن یا آن را از دست بده. یعنی باید فکر را تمرین داد تا کم کم دچار تنبلی نشود، زیرا رشد مغز ارتباط نزدیکی با سبک زندگی دارد.

در این زمینه، ورزش و روابط فیزیکی و عاطفی نقش بسزایی برای رشد و حفظ ساختار های اساسی مغز ما با افزایش سن دارند.

منبع: العربیه

وبلاگ کلشی ها علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "چند عامل مهم برای حفظ سلامت مغز همزمان با افزایش سن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند عامل مهم برای حفظ سلامت مغز همزمان با افزایش سن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید