چرا دیر غذا خوردن باعث چاقی می گردد؟

به گزارش وبلاگ کلشی ها، با توجه به اینکه چاقی مفرط اکنون صد ها میلیون نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است، نتایج مطالعه تازه می تواند به افراد یاری کند تا تنها با صرف وعده های غذایی خود در چند ساعت زودتر، خطر چاق شدن را کاهش دهند.

چرا دیر غذا خوردن باعث چاقی می گردد؟

فرانک شیر، عصب شناس در بیمارستان بریگهام بوستون و از نویسندگان این مطالعه، گفت: تحقیقات قبلی به وسیله ما و دیگران نشان داده بود که دیر غذا خوردن با بالا رفتن خطر چاقی، افزایش چربی بدن و موفقیت کمتر در کاهش وزن مرتبط است. ما می خواستیم علت آن را بفهمیم و دریابیم چرا دیرهنگام غذا خوردن، خطر چاقی را افزایش می دهد.

متخصصان در این آزمایش، شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند. به یک گروه برنامه ای دقیق با سه وعده غذایی در روز در زمان های عادی شامل صبحانه در ساعت 9 صبح، ناهار در ساعت 13 و شام در حدود ساعت 18 بعد از ظهر داده شد، اما برای گروه دیگر ساعات وعده های غذایی تغییر کرد از جمله صرف اولین وعده حدود ساعت 13 و آخرین حدود ساعت 21 شب (به عبارت دیگر ناهار، شام و وعده تکمیلی).

متخصصان به وسیله نمونه های خون، سؤالات نظرسنجی و سایر مقدار گیری ها دریافتند هنگامی که دیرتر غذا صرف می گردد، سطح هورمون لپتین (که به ما می گوید چه زمانی سیر هستیم) در طول 24 ساعت شبانه روز پایین تر می آید. امری که باعث می گردد افراد احساس گرسنگی بیشتری داشته باشند و همینطور کالری ها نیز با سرعت کمتری سوزانده شوند.

آزمایش ها بعلاوه نشان دادند تغییر ساعات صرف غذا (به سبک گروه دوم) سبب شد تا ژن بافت چربی که بر نحوه ذخیره چربی بدن تأثیر می گذارد، فرآیند چربی زایی را افزایش دهد و از سوی دیگر از شدت فرآیند تجزیه چربی بکاهد.

محققان می گویند چاقی می تواند منجر به سایر مسائل سلامتی از جمله دیابت و سرطان گردد، بنابراین در وهله اول یافتن راه هایی برای جلوگیری از پیشرفت آن تفاوت بزرگی در سلامت جمعیت دنیا ایجاد می نماید.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرارو

به "چرا دیر غذا خوردن باعث چاقی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا دیر غذا خوردن باعث چاقی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید