پیشگیری و درمان عفونت تاتو

به گزارش وبلاگ کلشی ها، شاید محبوبیت خالکوبی باعث گردد فکر کنید زدن تتو چندان خطرناک نیست. اما خالکوبی کردن با برخی خطرات همراه است: با وارد کردن سوزن آغشته به جوهر به پوست، احتمال ورود مواد بیگانه یا عفونت به بدن بالا می رود.

پیشگیری و درمان عفونت تاتو

عفونت تتو

عفونت تاتو یک بخش ناخوشایند انجام خالکوبی است که در بیشتر اوقات عفونت قابل درمان است اما در برخی موارد نادر عفونت شدید و نیازمند درمان طولانی مدت است. استریل بودن وسایل و رعایت کردن مسائل بهداشتی حین انجام خالکوبی و مراقبتهای پس از آن موجب پیشگیری از عفونت می گردد.

تاتو یا خالکوبی اخیرا به شدت مورد توجه افراد جامعه به خصوص جوانها قرار گرفته است. به طوری که تقریبا به یک مساله کاملا عادی در جامعه تبدیل شده است و بسیاری از افراد با طرز فکرهای گوناگون از تاتو استفاده می نمایند. محبوبیت تاتو ممکن است این طرز فکر را بوجود بیاورد که تاتو خطر ندارد. اما در واقع زدن تاتو روی پوست چندین خطر را ایجاد می نماید: وارد کردن یک سوزن رنگی درون پوست خطر بالقوه ورود ماده ای خارجی یا عفونت را به درون بدن دارد.

انجام تاتو به وسیله شخص یا مرکزی که ابزارش را تمیز نمی نماید یا تنها دستورالعملهایی برای تمیز نگه داشتن تاتوی تازه به شما می دهد ممکن است منجر به مسائل پوستی، عفونت ها یا سایر مسائل بهداشتی گردد.1

علائم عفونت تاتو

بارزترین علائم عفونت تاتو خارش یا قرمزی و تورم پوست اطراف محل تاتو است. در برخی موارد پوست شما ممکن است فقط به خاطر سوزن تحریک شده باشد به خصوص اگر پوست حساسی داشته باشید. اگر شما اینطور باشید علائم شما پس از چند روز از بین خواهد رفت. اما اگر این علائم برای یک هفته یا بیشتر ادامه پیدا کردند باید به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که یک یا چند تا از عوامل زیر را تجربه می کنید به پزشک مراجعه کنید:

تب

احساس موجی گرما و سرما

لرز غیر طبیعی

تورم ناحیه خال کوبی شده

خارج شدن چرک از ناحیه تاتو زده

ضایعات قرمز در اطراف ناحیه تاتو زده

قسمتهای سفت، بافت بالا آمده.2

روش درمان عفونت ناشی از تتو

معمولا می توان جوش های کوچک و خفیف را در خانه با پماد ضد باکتری، شستشوی مناسب و استراحت درمان کرد.

درمان عفونت به دلیل بروز آن بستگی دارد. ممکن است پزشک از بافت نمونه برداری کند تا باکتری یا ویروسی را که باعث بروز عفونت شده تشخیص دهد.

در بیشتر موارد، پزشکان متخصص بیماری های عفونی برای رفع شدن عفونت آنتی بیوتیک تجویز می نماید. اگر عفونت شدید باشد، درمان به وسیله آنتی بیوتیک چند هفته یا چند ماه طول می کشد.

اگر دلیل بروز عفونت باکتری MRSA باشد، آنتی بیوتیک موثر نخواهد بود. اگر این باکتری باعث بروز دمل گردد، پزشک به جای تجویز آنتی بیوتیک دمل را تخلیه می نماید.

در موارد نادر، ضروری است برای ترمیم پوست جراحی انجام گردد. اگر بافت در اثر عفونت دچار مردگی (نکروز) گردد، به یاری جراحی بافت عفونی کاملا برداشته می گردد.

برآمدگی های مداوم و دردناک روی خالکوبی که گاهی می خارد می تواند نشانه نوعی عفونت غیر عادی میکوباکتری باشد. در این صورت باید در بلند مدت مصرف آنتی بیوتیک را ادامه دهید.3

عوارض تاتو

1- بروز عفونت
ایجاد عفونت پوستی در تاتو معمولا شایع نیست و عفونت گرچه مکرر رخ می دهد، ولی به ندرت جدی و خطرناک است. سیفیلیس و سل نیز در اثر سوزن تاتو قابل تلقیح کردن و انتشار است. از طرفی هپاتیت در افرادی که تاتو انجام می دهند به سرعت قابل انتقال است. بروز زگیل نیز در محل تاتو در اثر آلودگی سوزن مشاهده می گردد.
2- واکنش حساسیتی
مهم ترین اتفاقی که پس از تاتو امکان رخ دادن دارد، بروز واکنش آلرژیک به یکی از مواد موجود در تاتو است. در بیشتر موارد، رنگدانه تاتو یا مشتقات آن که بر روی پوست می ماند، باعث بروز واکنش می گردد. بروز ناگهانی تحریک، ورم و قرمزی قسمتی که تاتو روی آن صورت گرفته است، در عرض چند هفته یا حتی چند سال پس از انجام تاتو دیده می گردد.2

پیشگیری از عفونت تاتو

قبل از انجام تاتو، معین کنید که آلرژی دارید و چه نوعی. حواستان باشد از تاتوئیست بپرسید چه مواد تشکیل دهنده ای در رنگها وجود دارد. اگر شما به هر کدام از مواد تشکیل دهنده حساسیت دارید از وی بخواهید که یک رنگ دیگر را جایگزین کند یا کلا از تاتو اجتناب کنید. البته بخاطر داشته باشید که ممکن است سخت باشد که بدانید دقیقا چه موادی در مرکب وجود دارد چون هیچ روش معینی ندارد.

حواستان باشد که همه اقلامی که با پوست شما تماس پیدا می نمایند، بطور مناسبی استریل شده باشند. از بابت پرسیدن در خصوص اینکه وسایل رو چطور استریل کردند و یا اینکه استانداردهای ایمنی را رعایت نموده اند یا نه اصلا خجالت نکشید. سلامت شما از همه چیز مهم تر است.

مسلما هر کسی بعد از انجام تاتو یا همان خالکوبی باید تا مدتی از پوست تاتو شده خود، مراقبت کند تا نتیجه دلخواه را بدست آورد. در این زمینه، نکته های ابتدایی وجود دارد که هر آرایشگری، آنها را به وسیله یک بروشور یا جزوه و یا هر چیز دیگری، به مشتری خود ابلاغ می نماید و برخی ها هم فقط به همان گفتن بسنده می نمایند. مثلا هر کسی می داند که بعد از انجام تاتو باید تا یکی، دو ساعت بانداژها را روی قسمت تاتو شده، نگه دارد و بعد از آن، پوست تاتو شده را به آرامی با آب سرد یا آب ولرم شستشو دهد و برای این کار از یک صابون آنتی باکتریال ملایم نیز استفاده کند.

فرد آرایشگر حتما به مشتری خود توصیه می نماید که با آرامش پوست خود را بعد از شست وشو خشک کند و اصلا سعی نکند که حوله را روی سطح پوستش بکشد و حرکت دهد. بعد از این مرحله، پوست تاتو شده باید به وسیله لایه ای از پماد ضدعفونی نماینده پوشانده گردد.

البته میزان پماد باید در حدی باشد که به وسیله پوست جذب گردد و پوست چرب بماند اما پماد زیادی هم، می تواند باعث خارج شدن رنگ از تاتو گردد و تمام زحمات شما و آرایشگرتان به باد فنا برود! بهتر است از پمادی مثل D و A بهره ببرید، چون پمادهای آنتی بیوتیک دار، باعث حساسیت در پوست می شوند.

یکی دیگر از نکاتی که در خصوص تاتو باید به خاطر بسپارید این است که هنگام دوش گرفتن، آب به صورت مستقیم روی پوست نریزد و یا پوست، زیادی در آب نماند. همینطور تا زمانیکه زخم تاتویتان، خوب نشده، باید از تابش نور آفتاب به طور مستقیم، رفتن به دریا (به خاطر شوری آبش) یا شنا در استخر (به خاطر کلردار بودن آب آن) پرهیز کنید.

البته رفتن به سونا و اتاق های بخار، به همان میزان، برای تاتوی شما مضر است. هرگز سعی نکنید که زخم روی تاتویتان را بکنید چون این زخم ها بین 1 تا 3 هفته بعد از تاتو از بین می فرایند.

فقط در صورت مشاهده تورم و یا قرمز شدگی در محل تاتو از تکه های یخ یاری بگیرید تا این حالات رفع شوند. اما در صورتیکه کوچک ترین نشانه ای از عفونت در محل تاتو شده پیدا کردید، بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید. چون بسیاری از تاتوها با اینکه با رعایت بهداشت انجام می گردد، اما بعد از انتها کار، فرد از پوست خود مراقبت های لازم را به عمل نمی آورد و عفونت هایی در زخم تاتو ایجاد می گردد.1

پینوشتها

1.www.redmag.ir

2.www.delgarm.com

3.www.darmankade.com

منبع: راسخون

به "پیشگیری و درمان عفونت تاتو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشگیری و درمان عفونت تاتو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید