هر چند وقت یک بار باید مو ها را شست؟

به گزارش وبلاگ کلشی ها، اینکه چقدر باید موهای تان را تمیز کنید به عوامل متعددی از جمله نوع و مدل مو، اندازه چربی پوست سر و اندازه فعالیت شما بستگی دارد.

هر چند وقت یک بار باید مو ها را شست؟

اگر به طور منظم بر اثر ورزش عرق می کنید احتیاجی نیست هر بار مو های خود را شامپو کنید مگر این که رشد بیش از حد باکتری وجود داشته باشد یا مو یا پوست سر شما بوی بدی ایجاد کند. در صورت تمایل می توانید آن را با آب بشویید.

انتشار گزارشی تازه در خصوص شناسایی یک ماده شیمایی سرطان زا در برخی از شامپو های خشک (محصولی است که بدون احتیاج به شست و شو چربی و آلودگی مو ها را از بین می برد) ممکن است باعث گردد که در روال مراقبت از مو خود تجدید نظر کنید. با این وجود، متخصصان می گویند که یک پاسخ یکسان برای این که چند وقت یکبار باید مو های خود را بشویید یا اینکه برای حفظ آن در روز های تعطیل چه کاری می توانید انجام دهید وجود ندارد.

دکتر آنتونی روسی دستیار متخصص پوست در مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ در شهر نیویورک و یکی از اعضای انجمن آموزشگاه پوست آمریکا می گوید: برخی از افراد تنها فکر می نمایند که باید مو های خود را هر روز بشویند وگرنه موهایشان بسیار چرب خواهد شد.

این در حالیست که اگر به خود فرصت بدهند ممکن است ببینند که در واقع آن پوست سر یا مو های چرب را ندارند. از طرف دیگر، آنان ممکن است نتوانند طولانی شدن فواصل بین دوره های شست و شوی موهای شان را تحمل نمایند، زیرا احساس می نمایند که پوست سرشان بسیار چرب می گردد.

اینکه چقدر باید موهای تان را تمیز کنید به عوامل متعددی از جمله نوع و مدل مو، اندازه چربی پوست سر و اندازه فعالیت شما بستگی دارد. روسی می گوید: شستشوی زیاد مو ها را خشک و کدر می نماید در حالی که تجمع چربی ناشی از عدم شستشوی کافی نیز می تواند منجر به ایجاد بوی بد و پوسته پوسته شدن مو ها گردد.

در ادامه نحوه تشخیص این که چه چیزی برای شما مفید است ذکر می گردد:

زمان شستشو

دکتر روسی به طور کلی به بیماران اش می گوید که باید مو های خود را یک یا دو بار در هفته بشویند. او می گوید: با این وجود، اگر درمان های شیمیایی داشته اید که می تواند مو های شما را خشک تر کند مانند استفاده از سفیدنماینده، خشک نماینده یا نرم نماینده ممکن است بخواهید موهای تان را کم تر از یک بار در هفته بشوئید تا از شکستن یا شنماینده شدن مو ها یا موخوره شدن مو ها (دوشاخه شدن انتهای مو) جلوگیری کنید.

بر اساس داده های وب سایت انجمن پوست امریکا اگر پوست سر شما بسیار چرب است ممکن است لازم باشد آن را یک بار در روز بشویید. سن شما نیز می تواند عاملی مشخص نماینده در این باره باشد.

در دوران بلوغ ما افزایش هورمون را تجربه می کنیم و بنابراین، غدد چربی می توانند بزرگ شوند. روسی می گوید: بدین خاطر است که افراد در دوران نوجوانی دچار آکنه می شوند. او می افزاید بچه ها ممکن است در سنین بلوغ پوست سر چرب تری را تجربه نمایند بنابراین شستن موهای شان بیش تر می تواند مفید باشد.

طبق گفته انجمن پوست امریکا پوست سر ما با افزایش سن چربی کمتری فراوری می نماید. انجمن پوست امریکا اشاره می نماید اگر مو هایی مجعد یا فرفری داشته باشید ممکن است بیش تر در معرض خشک شدن یا شکستن مو قرار داشته باشید.

شستن بیش از حد چنین مویی می توانند این امر را تشدید کند. بنابراین، مو های ضخیم و مجعد معمولا احتیاجی به شستن روزانه یا حتی هفتگی ندارند. با این وجود، برای سالم و تمیز ماندن پوست سر و موهای تان باید دست کم دو تا سه هفته آن را بشویید.

در بین شستشو ها چه باید کرد؟

مراقبت از مو و پوست سر تنها در حمام انجام نمی گردد. در بین شستشو ها می توانید کار های خاصی را برای حفظ تمیزی و ظاهر آن انجام دهید و از آن در برابر آسیب محافظت کنید.

رعایت بهداشت پوست سر مهم است. درست مانند بهداشت ریش که شما می خواهید از پوست زیر آن مراقبت کنید. به آن رسیدگی کنید و مو های خود را شانه کنید چرا که باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست می گردد.

هم چنین، ماساژ دادن پوست سر واقعا به شل شدن مواد زائد نیز یاری می نماید؛ بنابراین لزوما لازم نیست پوست سر را با شامپو بشویید، اما تمیز نگه داشتن آن بسیار مفید است. هم چنین، شما می توانید از موادی مانند نرم نماینده یا روغن های پوست سر بهره ببرید که به تغذیه و مرطوب کردن پوست سر یاری می نمایند.

روسی می افزاید: اگر به طور منظم بر اثر ورزش عرق می کنید احتیاجی نیست هر بار مو های خود را شامپو کنید مگر این که رشد بیش از حد باکتری وجود داشته باشد یا مو یا پوست سر شما بوی بدی ایجاد کند. در صورت تمایل می توانید آن را با آب بشویید.

روسی می گوید که بیشتر شامپو های خشک برای مو بی خطر در نظر گرفته شده اند، اما اغلب به این استدلال اعتماد نکنید. او می افزاید: اگر موهای تان فوق العاده چرب است استفاده از شامپو های خشک در حد کم مسئله ای ندارد.

او می افزاید: اگر متوجه چربی اضافی در اطراف خط موی خود شدید می توانید آن را با کاغذ های لکه دار آرایشی پاک کنید.

اگر در استخر شنا کنید و مو های خود را در معرض آب قرار دهید کلر می تواند آن را خشک و شنماینده کند. انجمن پوست آمریکا توصیه می نماید که با خیس کردن و نرم کردن مو های خود پیش از شنا کردن و با پوشیدن کلاه شنای نرم و بلافاصله پس از آن و جایگزینی هرگونه رطوبت از دست رفته با استفاده از شامپو و نرم نماینده عمیق که مخصوص شناگران است می توانید از موهای تان محافظت کنید.

روسی می گوید: اگر مسائل دائمی با پوست سر یا مو های خود مانند شوره سر، ریزش مو یا مو های شنماینده را تجربه می کنید باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید چرا که تخصص او درمان این موارد است.

منبع: فرادید

به "هر چند وقت یک بار باید مو ها را شست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر چند وقت یک بار باید مو ها را شست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید