هر رنگ چه تاثیری بر روی اشتها دارد؟

به گزارش وبلاگ کلشی ها، وب سایت دکتر کرمانی: بسیاری از ما باور داریم که به سادگی فریب نمی خوریم، اما حس چشایی مان خیلی ساده توسط حس بینایی فریب می خورد. دلیلش این است که انسان ها انتظار های خاصی از چگونگی ظاهر غذا دارند. وقتی رنگ غذا بد باشد یا با آنچه انتظار داریم فرق داشته باشد مغزمان می گوید حتما طعمش نیز متفاوت است. نتایج پژوهش ها نشان دادند که انسان از سرنخ های دیداری رنگ ها برای شناسایی و قضاوت کیفیت و مزه آنچه می خورد استفاده می کند.

هر رنگ چه تاثیری بر روی اشتها دارد؟

غدد چشایی نقش مهمی در تعیین کردن چهار گروه اصلی مزه ها (شیرین، نمکی، ترش و تلخ) ایفا می کنند. وقتی غدد چشایی با غذا ارتباط برقرار می کنند سیگنال هایی به مغز ارسال می کنند تا طعم را تفسیر کنند. از آنجایی که قبل از خوردن غذا آن را می بینیم چشم ها پیش از غدد چشایی به مغز پیام می فرستند. در نتیجه این اتفاق روی طعم و مزه غذا اثر می گذارد. تاثیر رنگ ها بر روی اشتها تاثیر رنگ ها بر روی اشتها معمولا رنگ اولین عنصریست که در ظاهر غذا مورد توجه قرار می گیرد. انسان ها از ابتدا برخی رنگ ها را با انواع مختلفی از غذا ها همراه می بینند.

در نتیجه رنگ غذا ها را برابر با طعم هایی خاص می دانند. مثلا از پودینگ زرد انتظار داریم طعمی موزی یا لیمویی داشته باشد و یا ژله قرمز را برابر با طعم آلبالو، انار یا هندوانه می دانیم. در غذا های تازه مانند میوه ها و سبزیجات از رنگ ها کمک می گیریم تا سطح رسیدگی و تازه بودنشان را بسنجیم. امروزه برخی رنگ ها را به عنوان زبانی بین المللی می شناسند و از آن استفاده های زیادی می کنند. مثلا اگر نگاهی به رنگ فست فود ها و رستوران ها بیندازید، بیشتر آن ها دارای رنگ زرد و قرمز هستند.

دلیلش هم این است که این رنگه ا اشتها را افزایش می دهند. هنگام دیدن این رنگ ها نورون ها در بخشی از مغز به هیپوتالاموس که مسئول تنظیم اشتهاست خبر می دهد. اگر رنگ مدنظر مغز باشد تولید بزاق دهان افزایش می یابد تا برای غذا خوردن آماده شود. کسانی که سعی در کاهش یا افزایش وزن دارند با افزایش آگاهی خود از تاثیر رنگ ها روی اشتها می توانند در کنار دیگر تلاش های خود از این ترفند نیز استفاده کنند. در ادامه می خواهیم درباره رنگ های اشتها آور و ضد اشتها صحبت کنیم.

تاثیر رنگ ها بر روی اشتها؛ رنگ های افزایش دهنده اشتها

1. سفید دکوراتور ها می گویند اگر فضای اطرافتان الگو های بسکمک دارد و ذهنتان خسته می شود دور خود را با رنگ سفید پر کنید تا ذهنتان تازه شود. اما این چه ربطی به غذا دارد؟ غذا های سفید رنگ را به سادگی برمی داریم و فراموش می کنیم که کالری دارند.

به همین دلیل است که در خوردن میان وعده هایی مانند نان سفید و پاپ کورن زیاده روی می کنیم. البته این رنگ می تواند برای کسانی که دچار کمبود وزن هستند بسیار کارساز باشد.

2. سبز زیبایی طبیعت حاصل رنگ سبز است. سبز رنگ آرامش و آسودگی است. این رنگ با تازگی، خنکی، تمیزی و رشد در ارتباط است. سبز در مغز، بدن و روح هارمونی ایجاد می کند و ما را به یاد بهار و شروع مجدد می اندازد. وقتی غذایی سبز باشد آن را سالم می دانیم از این رو مغز با دیدن این رنگ اشتها را افزایش می دهد. خوردن غذا هایی که رنگشان سبز است باعث می شود فرد بدون داشتن احساس گناه مقدار زیادی غذا بخورد؛ بنابراین سبز نیز از رنگ های اشتها آور به حساب می آید.

3. قرمز شدت و قدرت این رنگ نه تنها باعث بالا رفتن فشار خون می شود بلکه سطح اشتها را نیز افزایش می دهد. بیشتر محیط رستوران ها و … رنگ قرمز را دارند، چون سبب تحریک مردم به غذا خوردن می شود. با این حال امیدتان به رنگ قرمز را از دست ندهید می توانید از افزایش انرژی که رنگ قرمز ایجاد می کند در ورزش استفاده کنید. این یعنی هنگام انجام فعالیت های فیزیکی لباس قرمز رنگ استفاده کنید.

برخی باشگاه های ورزشی نیز دیوار های خود را به این رنگ در می آورند تا از آن به عنوان یک عامل برانگیزاننده برای ورزش بیشتر استفاده کنند.

تاثیر رنگ ها بر روی اشتها تاثیر رنگ ها بر روی اشتها؛ رنگ های کاهش دهنده اشتها

1. آبی رنگ آبی طبیعتی آرامش بخش دارد. پژوهشگران معتقدند این رنگ تغییرات شیمیایی در بدن ایجاد می کند که آرامش بخش هستند و سوخت و ساز را کاهش می دهند. همچنین بررسی ثابت کردند آبی رنگی ضد اشتهاست. محققان می گویند رنگ آبی به این دلیل ضد اشتهاست که در طبیعت به ندرت یافت می شود (گوشت ها و گیاهان). برخی از متخصصان کاهش وزن توصیه می کنند افراد از بشقاب ها و ظروف غذاخوری آبی رنگ استفاده کنند.

حتی می توانید نوری آبی رنگ روی یخچال بدهید تا شب ها از دستبرد های شبانه به یخچال جلوگیری کند. افرادی هم که سعی دارند وزن خود را افزایش دهند تا جای ممکن نباید از ظروف آبی استفاده کنند و یا در فضا هایی غذا بخورند که به این رنگ هستند.

2. قهوه ای، خاکستری و مشکی همه این رنگ ها با کاهش اشتها در ارتباط هستند. به دلیل اینکه خاکستری و مشکی تصور کپک زدگی و خرابی را در ذهن فرد به وجود می آورند و قهوه ای نیز ذهن را به سمت سوختگی می برد. همه این موارد می توانند روی کاهش اشتها کمک کنند. حتما بخوانید: چطور برای ورزش و کاهش وزن به خودتون انگیزه بدید؟

تاثیر رنگ ها بر روی اشتها تاثیر رنگ ها بر روی اشتها؛ رنگ هایی که می توانند به همه کمک کنند

1.

نارنجی

بسکمک از آموزش های جامع و جایگزین پزشکی از نارنجی به عنوان تقویت کننده انرژی استفاده می کنند. نارنجی رنگی مناسب برای انگیزه بخشی برای ورزش است. هنگام خواب لباس نارنجی بپوشید تا صبح ها هنگام دیدنش انرژی تان زیاد شود.

2.

بنفش

این طیف رنگ برای افرادی که دچار مشکل اختلال خواب هستند بسیار مناسب است. رنگ آمیزی دیوار های اتاق خواب به رنگ بنفش موجب تشویق فرد به خواب و آرامش دریافت می شود. دفعه بعد که خواستید رخت خواب خریداری کنید رنگ بنفش را در نظر بگیرید. از قلم نیاندازید کمبود خواب موجب می شود بیشتر هوس غذا های شیرین و کربوهیدرات کنید.

منبع: برترین ها

به "هر رنگ چه تاثیری بر روی اشتها دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر رنگ چه تاثیری بر روی اشتها دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید