نگرانی های کشاورزان مرکزی ، فصل، فصل عروسی دلال هاست

به گزارش وبلاگ کلشی ها، سایه ویروس کرونا افزون بر دو ماه است که بر سر مردم سنگینی می کند و علاوه بر تبعاتی که در حوزه سلامت مردم داشته است بر روی حوزه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی نیز تاثیرگذار بوده است، تا جایی که بخش کشاورزی نیز از تیغ این مهمان ناخوانده در امان نبوده است و آثار منفی آن، نگرانی و استرس کشاورزان و رونق بازار دلال ها را فراهم کرده است.

نگرانی های کشاورزان مرکزی ، فصل، فصل عروسی دلال هاست

به گزارش وبلاگ کلشی ها آنلاین به نقل از ایسنا، این روزها کشاورزان در عین حال که سخت مشغول انجام امور کشاورزی فصل بهاره بوده و انجام اموری همچون کاشت یا داشت سرشان را حسابی شلوغ کرده و از برداشت محصولاتی نظیر چغاله بادام، گوجه سبز و ... لذت می برند، نگران روزهایی هستند که نتوانند محصول تولیدی شان را به فروش برسانند و از عواید آن معیشت خود و خانواده را تامین کنند، چرا که کرونا صدمات اقتصادی جبران ناپذیری را به حوزه های مختلف تولیدی وارد کرده و در حوزه عرضه و فروش محصول کابوس آفریده است.

یک کشاورز روستای قردین بخش مرکزی ساوه به رعایت پروتکل های بهداشتی در انجام عملیات کشاورزی اشاره کرد و افزود: با همه تلاشی که در راستای تولید محصول انجام می دهیم، اما نگران هستیم که نتوانیم محصول تولیدی را با قیمت مناسب به مردم عرضه کنیم.

حسن عباسی افزود: به دلیل شیوع بیماری کرونا و کاهش تقاضای مردم در بازار، برخی محصولات و تولیدات کشاورزی و دامی به فروش نمی رسد و خسارت جدی را به تولیدکنندگان وارد کرده و آنها را از ادامه کار مایوس و ناامید کرده است. چنانچه ادامه فرایند تاثیرکرونا بر اقتصاد و کشاورزی ایران مدیریت نشود و راه حلهای برون رفت از این معضل اندیشیده نشود قطعا اختلال جدی در زنجیره تولید به وجود خواهد آمد.

وی بیان نمود: محدودیت های اعمال شده در محورهای مواصلاتی و جلوگیری از تردد خودروها زمینه ساز بروز مسائلی در حوزه کشاورزی شد، از طرفی شعار در خانه ماندن ها برای پیشگیری از شیوع کرونا، گرچه یک ضرورت بود، اما موجب شد که نیروی انسانی مورد نیاز برای فعالیت در این حوزه در ماه های اسفند 98 و فروردین 99 تامین نشود و عملا بسیاری از عملیات کشاورزی متوقف شد.

سبقت کرونا از موانع پیش روی کشاورزی

یک باغدار روستای نورعلیبیک ساوه نیز گفت: همه ساله به دلایل مختلف کام کشاورزان و باغداران تلخ می شود و رقابت تنگاتنگ موانع برای قرار دریافت پیش روی تولید و کشاورزی موجب می شود که تولیدکنندگان این عرصه با چالش های متعددی روبرو شوند و سال جاری کرونا به خوبی از دیگر موانع در این امر جلو زد.

ابوالفضل عسکری افزود: علاوه بر مقابله کشاورز با موانع تولیدات کشاورزی نظیر آفت، حوادث غیرمترقبه و هزینه بالا و درآمد کمتر؛ افت نرخ محصولات کشاورزی و جولان دلال ها نیز دردسرساز است.

دلالانی که به بهانه کرونا و فضاسازی در بازار اجازه عرضه محصول با قیمت واقعی را نمی دهند و این کشاورز است که مظلومانه از ترس فروش نرفتن محصول مجبور است دو دستی آن را به قیمتی کمتر به دلال بفروشد تا متضرر نشود.

وی ممنوعیت صادرات به خارج از کشور در شرایط کرونایی به لحاظ مسدود شدن مرزها را بلای جان اقتصاد کشاورزی دانست و افزود: اگر مشکل صادرات محصولات کشاورزی برطرف نشود معیشت و اقتصاد کشاورزان خسارات جبران ناپذیری را متحمل خواهد شد.

تغییرات اقلیمی دوباره کار خودش را کرد

یک کشاورز بخش نوبران ساوه نیز گفت: سیلاب و تغییرات اقلیمی به عنوان یکی از موانع تولید محصولات کشاورزی است. تغییرات اقلیمی در فصل بهار بهمراه بارش برف و تگرک کشاورزی این منطقه را نابود کرد.

رستمعلی نظری افزود: بالغ بر 100 هکتار از محصول جو و دو هکتار از باغ بادام به دلیل بارش برف و تگرک از بین رفت و با توجه به شیوع کرونا امکان تولید سایر محصولات نظیر انواع صیفی سبزی به دلیل عدم تمایل مردم برای خرید این محصولات وجود ندارد و عملا معیشت خانواده ام در سال جاری با چالش و تنگنا روبرو خواهد شد.

در همین رابطه معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه افزود: یکی از مسائلی که کشاورزان در شرایط کرونایی و غیرکرونایی با آن روبرو هستند موضوع قیمت و عرضه محصولات کشاورزی در حوزه باغی و زراعی است.

صادرات دوای درد کشاورزان

محمودرضا خلیلی گفت:، مدیریت در صادرات محصولات کشاورزی عاملی برای بهبود قیمت تمام شده این تولیدات استراتژیک است و تقویت صادرات محصولات کشاورزی میزان درآمدزایی کشاورزان را بهبود می بخشد.

وی افزود: محدودیت در صادرات محصولات کشاورزی در شرایط کرونایی به دلیل مسدود شدن مرزها آسیب بزرگی به اقتصاد کشاورزی ایران وارد کرده زیرا وقتی بازارهای خارجی تمایلی به خرید محصولات کشاورزی ایران به دلیل احتمال آلوده بودن محصول به ویروس کرونا نداشته باشند قطعا صادرات با چالش جدی روبرو شده و به تولیدکنندگان محصول باغی و زراعی آسیب درآمدی و اقتصادی تحمیل خواهد شد.

خلیلی ادامه داد: تولید و صادرات محصولات گلخانه ای عاملی برای ترغیب تولیدکنندگان کشاورزی برای تولید این محصولات در خارج از فصل است و اخیرا برنامه ریزی های لازم برای صادرات محصول گوجه فرنگی، فلفل رنگی گلخانه ای برای کشورهای حاشیه دریای خزر انجام شده بود، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا متاسفانه صادرات این محصولات با محدودیت و چالش روبرو شده و بالاجبار باید به مصرف داخل برسد و چون از نیاز مصرف داخل فراتر است بالتبع با قیمتی کمتر عرضه می شود که برای تولیدکننده زیانبار است.

وی گفت: محصولات کشاورزی و گلخانه ای دارای تنوع است، حدود 5 هکتار سطح زیر کشت تولید گل و گیاه زینتی در محیط های گلخانه ای ساوه وجود دارد و از آنجاکه بازار گل و گیاه به دلیل شیوع بیماری کرونا با رکود روبرو شد لذا تولیدکنندگان نه تنها به تولید اقدام نمی کنند بلکه تولیدات فعلی نیز به دلیل شیوع بیماری به فروش نرسیده و دورریز و معدوم می شود.

گیاهان دارویی از تیغ کرونا جان سالم به در بردند

خلیلی افزود: از آنجاکه گیاهان دارویی پس از برداشت فرآوری می شود لذا با چالشی روبرو نشدند و تولید این محصولات کماکان ادامه دارد.

معاون جهادکشاورزی ساوه اظهار کرد: کشت انواع سبزی و صیفی نیز با مشکل عرضه روبرو هستند چرا که مصرف سبزی به صورت تازه خوری است و چون ضدعفونی و رعایت پروتکل های بهداشتی برای بیشتر مردم سخت است لذا خیلی استقبالی برای خرید این محصولات با وجود مزایایی که در استفاده از آن وجود دارد، نمی شود.

خطر بیکاری و تعدیل نیروی انسانی پیش روی اقتصاد کشاورزی

وی بیان نمود: آسیب دیدن اقتصاد کشاورزی موجب بیکاری و تعدیل نیروی انسانی در این بخش خواهد شد و هرچند موقت و گذرا باشد باز هم زیانبار است. از این رو به کشاورزان و افراد بیکار توصیه می شود با توجه به بارش های مطلوب و منابع آبی مناسب در دو سال اخیر نسبت به کشت محصولات زراعی در فصل بهار اقدام کنند و چون فصل برداشت کشت بهاره در تابستان است قطعا با بهبود شرایط بیماری کرونا میزان تقاضای مردم در فصل گرما افزایش خواهد یافت و جبران خسارت وارده می شود.

خلیلی بر رعایت الگوی کشت و تجهیز مزارع و باغ ها به سیستم آبیاری نوین تاکید کرد و افزود: رعایت الگوی کشت در فرایند تولیدات کشاورزی موجب خواهد شد تا علاوه بر تامین نیازهای غذایی حداقل بهره برداری از منابع آبی صورت گیرد و بر حفظ ذخایر آبی تاکید شود.

وی افزود: نیروی کار در شرایط کرونایی در حوزه فعالیت کشاورزی با کاهش همراه بوده و کاهش نیروی کار هزینه پرداخت حقوق و دستمزد را افزایش می دهد و طبیعتا موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی خواهد شد و افزایش قیمت نوبرانه چغاله بادام و گوجه سبز در سال جاری نیز با افزایش قیمت تمام شده بی ارتباط نیست.

کاهش قیمت شیر و مرغ و تبعات آن

این مقام مسئول در جهادکشاورزی ساوه افزود: چالش هایی پیش روی حوزه دامپروری وجود دارد. کاهش قیمت شیر تا حد نصف قیمت قبل از کرونا آسیبی اقتصادی برای دامداران بوده و بسیاری از دامداران تولید شیر را کاهش داده اند و بعضا عملیات شیردوشی را انجام نمی دهند که تبعات آن در آینده بر جای خواهد ماند.

خلیلی افزود: کاهش قیمت مرغ موجب عدم رغبت برای جوجه ریزی شده و در آینده محدودیت ها و چالش هایی را روبرو مرغداران خواهد کرد.

به نظر می رسد حضور موثر و حمایت تشکل های بخش کشاورزی یک ظرفیت مناسب برای حل مسائل بهوجود آمده ناشی از شیوع ویروس کروناست و باید این تشکل های مردمی وارد میدان شوند و برای رونق بازار فروش محصولات کشاورزی به بخش دولتی راه حل ارائه داده و بازوی حمایتی و کمکی دولت باشند.

اختصاص یارانه ای ویژه، غیر از یارانه مصرفی، برای کشاورزان در شرایط کرونایی، تامین نهاده های دامی، کود و سموم شیمیایی به سهولت، به مقدار مورد نیاز و با نرخ مناسب، نیز ضرورت دارد تا هم تولید سامان بگیرد و هم سلامتی و معیشت کشاورز حفظ شود.

از طرفی احتمال بروز موانع و مسائل در تولیدات کشاورزی وجود دارد که اگر سازوکار مناسبی در این زمینه اتخاذ نشود، تغذیه خانوارها با مشکل روبرو می شود. دولت باید برای این موضوع نیز چاره اندیشی کند تا اقتصاد پساکرونا نیز با چالش روبرو نشود، به ویژه اینکه استان مرکزی محصولات ویژه ای در حوزه کشاورزی دارد که از کرونا آسیب دیده اند و نمونه آن را در حوزه از دست رفتن گل های زینتی محلات شاهد بودیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "نگرانی های کشاورزان مرکزی ، فصل، فصل عروسی دلال هاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی های کشاورزان مرکزی ، فصل، فصل عروسی دلال هاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید