مهلت یک ماهه برای بازدید از کتاب دعای لویی دوازدهم

به گزارش وبلاگ کلشی ها، موزه نیاوران در ادامه طرح نمایشگاه های دوره ای و رونمایی آثار خود، یک مورد کتاب دعای لویی دوازدهم را برای نخستین بار از چهارم دی به مدت یک ماه به نمایش عموم می گذارد. این خبر در بخش نمایش کتاب دعای لویی دوازدهم قرار گرفته است.

مهلت یک ماهه برای بازدید از کتاب دعای لویی دوازدهم

به گزارش ایرنا از روابط عمومی موزه نیاوران، این کتاب دعای خطی منسوب به لویی دوازدهم پادشاه قرن شانزدهم فرانسه بوده که از کاغذ پوستی تهیه شده و شامل 11 نقاشی مینیاتور با عناوین و مضامین مذهبی است.

تصاویر این کتاب به وسیله ژان کلمب مینیاتوریست و نقاش برجسته فرانسوی قرن پانزدهم میلادی و تصویرگر نسخ خطی به تصویر کشیده شده است.

طبق اظهارات ژان پرشه مدیر ارشد بخش نسخ خطی کتابخانه ملی پاریس، بعد از مرگ لوئی دوازدهم این کتاب به فرانسوای اول و سپس هانری دوم از دیگر پادشاهان فرانسه می رسد ولی پس از آن اطلاعاتی از کسانی که این کتاب به آن ها رسیده در دست نیست.

این نسخه خطی ارزشمند در قرن 18 میلادی مجدد در پاریس صحافی شد و روی جلد آن مزین به نوارهای باریک و عطف آن مزین به گل از جنس طلا شد. بعلاوه حاشیه این کتاب سفید بوده که با صحافی مجدد از بین نرفته است.

این کتاب شامل مجموعه ای از دعاهای روزانه، گفت و گو و مناجات های مخصوص فرقه کاتولیک است که در ساعات مختلفی از روز یا زمانی که شخصی از خانواده ای از دست می رود، خوانده می گردد.

علاقمندان جهت بازدید از این اثر ارزشمند، می توانند از تاریخ چهارم دی به مدت یک ماه از ساعت 8 تا 16 به موزه کتابخانه اختصاصی موزه نیاوران در میدان شهید باهنر مراجعه نمایند.

مجموعه کتب چاپی موجود در این کتابخانه اختصاصی بیش از 23 هزار جلد و حدود 16 هزار عنوان است که مشتمل بر آثار فارسی؛ تالیفات فرهنگی، ادبی، اجتماعی، گزارشات و آمار و آثار خارجی شامل؛ دایره المعارف ها، دوره های تخصصی هنر، باستان شناسی و منابع تمدن و هنر ملل است.

در این میان سه رشته کتاب های مربوط به تاریخ ایران، ادبیات فرانسه، و هنر نقاشی از غنای بیشتری برخوردار است. چاپ های اول بسیاری از سفرنامه های بنام و معتبر خارجیان به آسیا و ایران در این کتابخانه موجود است.

مجموعه نسبتا کامل انتشارات دانشگاه تهران و بنیاد فرهنگ ایران با صحافی به رنگ آبی سلطنتی، آثار بسیار معتبر از نقاشان معروف جهان به ویژه نقاشان قرن 20 میلادی با چاپ، کاغذ و صحافی نفیس در میان مجموعه به چشم می خورد.

وجود مجموعه های کاملی از آثار تعدادی از نویسندگان فرانسوی قرن 18 و 19 میلادی که در زمان حیات خود آن ها به چاپ رسیده، بر ارزش های مجموعه افزوده است.

منبع: همگردی

به "مهلت یک ماهه برای بازدید از کتاب دعای لویی دوازدهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهلت یک ماهه برای بازدید از کتاب دعای لویی دوازدهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید