ممنوعیت واردات این کالاها ادامه دارد ، اعلام لیست تازه کالاهای ممنوعه ؛ به زودی

به گزارش وبلاگ کلشی ها، معاون صنایع عمومی وزیر صمت گفت که به زودی لیست تازه کالاهای دارای ممنوعیت واردات اعلام می گردد.

ممنوعیت واردات این کالاها ادامه دارد ، اعلام لیست تازه کالاهای ممنوعه ؛ به زودی

به گزارش وبلاگ کلشی ها، محمد مهدی برادران در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به کالاهای گروه 4 که مطلقا واردات آن ها ممنوع است و بعلاوه ممنوعیت واردات بخش دیگری از کالاها که جزو گروه 27 هستند (گروه 27 دارای اولویت ارزی غیرفعال است)، گفت: به زودی لیست تازه کالاهای دارای ممنوعیت واردات اعلام می گردد.

به گفته وی بر اساس قانون حمایت از فراوری داخل، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) مکلف است ثبت سفارش کالاهای مصرفی یا مصرفی با دوام و خارجی دارای مشابه کالای داخلی با شرط اینکه دارای کیفیت مناسب و اندازه کافی فراوری باشند را تا انتها مدت قانون پنج ساله ششم ممنوع اعلام کند.

برادران درباره لیست کالاهای دارای ممنوعیت واردات گفت: کتاب منتشر شده و اطلاعات کامل تقدیم می گردد، اما بحث اصلی، بحث ارز بری و رقابت در منطقه مربوط می گردد؛ چراکه می توان با صرفه جویی منابع ارزی به جای اختصاص دادن آن به کالاهایی که مشابه داخلی دارد، در ساخت کارخانه آن کالا که باعث تعمیق فراوری خواهد شد، استفاده کرد.

معاون وزیر صمت در ادامه با بیان اینکه قانون کلیات کار را معین می نماید و در قالب ستاد هماهنگی، چهارچوب دقیق تر می گردد، اظهار کرد: وزارت صمت موارد را کنترل می نماید و قانونگذار این اختیار را به وزارت صمت داده که به عنوان مجری قانون برای تنظیم نوسانات و ارتقای کیفیت موجودی کالا در کشور به سمت آزاد سازی برویم یا ممکن است واردات کالایی به کشور آزاد باشد و به این نتیجه برسیم فراوری کالایی در کشور به اندازه کافی و کیفیت و قیمت مناسب انجام می گردد و به سمت محدودسازی برویم.

وی اضافه کرد: یکی از بندهای دیگر ماده 4 تکلیف نموده بود وزارت صمت موظف است از محل اعتبارات داخلی وابسته به سامانه موجود، سامانه متمرکزی را جهت لیست توانمندی محصولات داخلی ساماندهی کند. این سایت تحت عنوان توان ایران معرفی گردید که یک سمت احتیاجمند کالا و یک سمت کسی است که در داخل این کالا را فراوری نموده است و بین این دو گروه ارتباط برقرار می گردد.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه 318 کالا در کارتابل فنی وجود دارد، اظهار کرد: کارتابل فنی یعنی واردات کالا ممنوع نیست، اما محدود است. معاونان وزارتخانه آمادگی دارند که هر کالایی که به فراوری مطلوب رسیده و وزارت صمت از آن آگاه نیست را به سامانه توان ایران اعلام نمایند تا دفاتر تخصصی آن ها را جزو کالاهای ممنوعه قرار دهند. ممکن است این کالاها حداقل در کارتابل فنی قرار گیرد یا کلا به گروه 27 که به هیچ وجه وارد نمی گردد منتقل گردد.

برادران از صرفه جویی ارزی بالغ بر 4 میلیارد و 700 میلیون دلار در سامانه توان ایران اطلاع داد و گفت: تا جایی که فراورینماینده داخلی، احتیاج کشور را تامین کند و قیمت براساس عرف بازار باشد، ممنوعیت واردات کالاهایی که در داخل فراوری می گردد ادامه خواهد داشت.

لازم به ذکر است از سال 1397 به علت محدودیت های ارزی واردات بیش از 2000 قلم کالا به کشور ممنوع شده که از جمله مهم ترین آن ها می توان به خودرو، لوازم خانگی، پوشاک، کفش، اسباب بازی و غیره اشاره نمود. البته اخیرا واردات خودرو با شرایط خاص آزاد شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "ممنوعیت واردات این کالاها ادامه دارد ، اعلام لیست تازه کالاهای ممنوعه ؛ به زودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممنوعیت واردات این کالاها ادامه دارد ، اعلام لیست تازه کالاهای ممنوعه ؛ به زودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید