معترضان قرقیزی شهردار جدید برای پایتخت معین کردند

به گزارش وبلاگ کلشی ها، بعد از آنکه نخست وزیر و رئیس مجلس قرقیزستان روز گذشته پس از ناآرامی های انتخابات مجلسی استعفا دادند، شرکت کنندگان در این اعتراضات امروز برای شهرداری بیشکک یک شهردار جدید انتخاب کردند.

معترضان قرقیزی شهردار جدید برای پایتخت معین کردند

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه روز چهارشنبه با اعلام این مطلب اضافه کرد: در حالی که اعتراضات مردمی در جمهوری قرقیزستان علیه نتیجه انتخابات مجلسی ادامه دارد و 30 تن از معترضان امروز به دفتر شهردار سابق حمله کرده و آنرا تصرف کردند، اما جوشبک کانعلییف نامزد حزب بازنده جمهوری به عنوان شهردار بیشکک اعلام شد تا او بتواند تا انتصاب شهردار جدید وظایف شهرداری را به عهده بگیرد.

این گزارش بدون اشاره به موقعیت شهردار اصلی پایتخت، به نقل از مشاور او نوشت که اگرچه ساختمان شهرداری توسط حدود 30 نماینده حزب مخالف تصرف شد ولی در آن زمان هیچگونه درخواستی مطرح نشده بود و قرار است این دسته از معترضان با کارمندان شهرداری جلسه ای تشکیل دهند.

به نقل از دویچه وله، با استعفای کبات بیک برونوف نخست وزیر قرقیزستان و داستان دژومابکوف رئیس مجلس این کشور، دیروز در این مجلس یک جلسه اضطراری تشکیل و سادیر ژاپاروف به عنوان نخست وزیر جدید قرقیزستان منصوب شد.

کمیسیون انتخابات کشور قرقیزستان در آسیای مرکزی دیروز (سه شنبه) درپی تظاهرات و ناآرامی های دوشنبه شب، نتیجه انتخابات مجلسی روز یکشنبه را باطل کرد.

گلناره جورابایفا یکی از اعضای کمیسیون مرکزی انتخابات با اشاره به اینکه این کمیسیون مساله انحلال را نیز بررسی کرده است، گفت: ما با این انتخابات اعتبار خود را از بین برده ایم و بهترین کار برای ما انحلال کمیسیون انتخابات است.

در ناآرامی های دوشنبه شب در بیشکک پایتخت قرقیزستان که بنا به گزارش ها یک کشته و 590 زخمی برجا گذاشته است، معترضان وارد ساختمان مجلس و برخی مراکز دولتی شدند و المازبیگ اتامبایف رئیس جمهوری سابق را که به اتهام فساد در زندان است، آزاد کردند.

کمیسیون مرکزی انتخابات قرقیزستان روز یکشنبه 4 اکتبر کار شمارش آرای ماخوذه در بیش از 97 درصد حوزه های رای گیری را به سرانجام رساند.

این کمیسیون میزان مشارکت مردمی در انتخابات را نزدیک به 2 میلیون نفر معادل 55.65 درصد از واجدان شرایط رای دادن اعلام کرده بود.

بر اساس نتایج پیشین، احزاب بیریمدیک Birimdik با کسب 24.54 درصد آراء معادل 46 کرسی، مکنیم قرقیزستان Mekenim K با کسب 23.9 درصد آراء معادل 45 کرسی، حزب قرقیزستان با کسب 8.74 درصد آراء معادل 16 کرسی و حزب بوتون قرقیزستان Butun K با کسب 7.09 درصد آراء معادل 13 کرسی پیروز به ورود به مجلس شده بودند.

بر اساس نتایج اعلام شده، سایر احزاب از 16 حزب قرقیزستان حاضر در انتخابات حد نصاب 7 درصد آراء برای ورود به این مجلس 120 کرسی را کسب نکرده بودند. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "معترضان قرقیزی شهردار جدید برای پایتخت معین کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معترضان قرقیزی شهردار جدید برای پایتخت معین کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید