ماسک های مناسب اومیکرون

به گزارش وبلاگ کلشی ها، توسعه سریع سویه امیکرون بدان معنی است که بسیاری از متخصصان پزشکی و بهداشت عمومی از شهروندان می خواهند پروتکل های پوشش بهتری را برای محافظت از خود و دیگران در برابر توسعه کووید -19 اتخاذ نمایند.

ماسک های مناسب اومیکرون

به گزارش وبلاگ کلشی ها به نقل از وکس، برترین شیوه های ماسک زدن از ابتدای شیوع کرونا تغییر نموده و هنوز سردرگمی در خصوص ماسک زدن و شرایط آن وجود دارد.

با این وجود، متخصصان پزشکی بر سر یک موضوع اجماع نظر دارند. ماسک ها جزء مهمی در جلوگیری از انتشار تمام انواع و سویه های کووید -19 هستند و ماسک N 95 که مورد تایید موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی امریکا (NIOSH) است هنوز موثرترین ماسک موجود در بازار محسوب می گردد. اگرچه استفاده از یک ماسک پارچه ای ساده بهتر ازعدم پوشش ماسک صورت است گزینه های برتر اکنون به طور گسترده ای در دسترس هستند بسیار بیش از مارس 2020 میلادی زمانی که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها هدایت را حتی در این باره ارائه می دادند که آیا ماسک زدن برای پیشگیری از کووید -19 لازم است یا خیر.

از آنجایی که به نظر می رسد سویه امیکرون بسیار بیش از سویه های قبلی قابلیت انتقال دارد ماسک زدن ابزاری حیاتی برای یاری به جلوگیری از توسعه آن سویه است به ویژه در مناطقی که موارد کووید -19 در آن زیاد است.

نحوه تغییر در استفاده از ماسک برای مقابله با امیکرون

دستورالعمل استفاده از ماسک در طول شیوع کرونا با تغییر همراه بوده است و ظهور سویه امیکرون تغییرات بیش تری را الزامی می سازد و هم چنین باعث ایجاد سردرگمی بیش تر می گردد. کارشناسان می گویند به علت قابلیت انتقال بالای امیکرون پوشش ماسک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تخمین زده می گردد که امیکرون در بین افراد واکسن زده بین 2.7 تا 3.7 برابر بیش تر از سویه دلتا که در تابستان گذشته به سویه غالب دنیا تبدیل شد قابلیت ایجاد عفونت را داشته باشد. در حالی که بسیاری از افراد موارد خفیف تری از علائم را با امیکرون تجربه می نمایند موارد ابتلا به آن حتی در نواحی با واکسیناسیون بالا نیز به سرعت در حال افزایش است. توانایی امیکرون در فرار از آنتی بادی ایجاد شده به وسیله واکسن های موجود کووید -19 بدان معناست که اقدامات پیشگیرانه اضافی مانند ماسک زدن را اکنون در کانون توجه قرار می دهد.

در آنالیز ای که در دانشگاه استنفورد در ماه دسامبر صورت گرفت معین شد ماسک های پارچه ای نمی توانند ذراتی را که به وسیله آن ویروس منتشر می گردد فیلتر نمایند. در این میان، ماسک های N 95 به علت ساختار فیلتر و بار الکترواستاتیکی که ذرات ریز هواپخش را جذب نموده و به دام می اندازد در مسدود کردن این ذرات بسیار بهتر از ماسک های ساده پارچه ای عمل می نمایند.

در این میان، توجه به این نکته بسیار لازم است که قرار گرفتن فیلتر ماسک روی دهان و بینی فرد استفاده نماینده به مراتب بهتر از یک ماسک پارچه ای ساده است و می تواند شکاف های بزرگی را در طرفین ایجاد نموده و به ذرات عفونی فرصت زیادی برای مانور دهد.

اکنون ماسک N 95 که از نظر استاندارد برترین ماسک از زمان شیوع کرونا بوده و بیش ترین محافظت را در برابر کووید -19 از جمله سویه امیکرون ایجاد می نماید با کمبود روبرو نیست و برترین گزینه برای استفاده روزمره محسوب می گردد.

تار های پیچیده و نامنظم N95 امکان فیلتراسیون عالی را فراهم می نماید که 95 درصد ذرات هواپخش را به دام می اندازد. ماسک N 95 زمانی که در یک محیط پزشکی استفاده می گردد عموما یک بار مصرف است، اما برای افراد معمولی در محیط های کم خطر می توان از آن چندین بار (البته با دفعات محدود) استفاده کرد. با این وجود، هزینه هنوز یک مانع بالقوه برای افزایش استفاده از این نوع ماسک چرا که از ماسک های پارچه ای گران تر تمام می گردد. ماسک های جراحی به مقدار ماسک های تنفسی N 95 موثر نیستند، اما از سازوکار فیلتراسیون مشابه استفاده می نمایند.

منبع: وُکس

ترجمه: وبلاگ کلشی ها

منبع: فرارو

به "ماسک های مناسب اومیکرون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماسک های مناسب اومیکرون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید