فهمیدیم یک غریبه در شبکه وای فای ما است؛ حالا باید چه کار کنیم؟

به گزارش وبلاگ کلشی ها، بیشتر اوقات فقط درباره دسترسی یک فرد غریبه به اینترنت و وای فای خودمان صحبت می کنیم و کمتر درباره اقدامات پس از نوشته شده است.

فهمیدیم یک غریبه در شبکه وای فای ما است؛ حالا باید چه کار کنیم؟

بسکمک از مردم وقتی احساس می کنند سرعت وای فای آن ها پایین است یا حجم اینترنت آن ها سریعا در حال مصرف است؛ شک می کنند شاید فردی یا افرادی به صورت ناشناس به وای فای آن ها وصل می شوند.

در حقیقت، تصور می کنند وای فای آن ها هک شده یا رمزعبور وای فای آن ها به دست دیگران افتاده است.

اپلیکیشن ها و روش های زیادی برای فهمیدن این موضوع وجود دارد. ما در سایت شبکه چی، ابزارهایی برای یافتن افراد غریبه در شبکه وای فای معرفی کردیم که برای نمونه می توان به اپلیکیشن Fing و همین طور اپلیکیشن های WiFi Device Scanner و کی به وای فای وصله اشاره کرد.

روش های دیگری هم برای جست وجو در شبکه وای فای و پیدا کردن اطلاعات افراد یا دستگاه های غریبه وجود دارد. ورود به پنل مدیریتی مودم یا روتر، استفاده از اپلیکیشن اختصاصی خود مودم و روتر برای مشاهده دستگاه های متصل به شبکه، مشاهده لاگین های مدیر سیستم و چندین روش دیگر هم داریم.

حالا فهمیدیم یک نفر هر روز برای چند ساعت به اینترنت و وای فای ما وصل می شود. شماره آدرس مک یک دستگاه ناشناس را پیدا کردیم؛ پس چه باید بکنیم؟

اقدامات امن سازی وای فای پس از یافتن غریبه

وقتش رسیده که کمی به شرایط امنیت شبکه وای فای خود برسید و چندین کار را انجام دهید تا دوباره وای فای خودتان را پس بگیرید:

1- اگر شبکه وای فای شما هیچ گونه رمزعبوری ندارد؛ سریعا برای آن یک رمزعبور (پسورد) تعریف کنید.

2- اگر وای فای شما یک رمزعبور داشته است؛ سریعا رمزعبور وای فای را عوض کنید و البته گام سوم را قطعا انجام دهید.

3- رمزعبور ورود به پنل مدیریتی روتر یا مودم خود را عوض کنید. اگر هنوز روی رمزعبور پیش فرض است که بسیار خطرناک و ناامن بوده؛ حتما رمزعبور جدید بگذارید.

4- نام شبکه وای فای خود یا همان SSID را عوض کنید. مثلا، اگر تا به امروز نام وای فای شما Ali-Wifi بوده است؛ نام دیگری برای آن انتخاب کنید.

5- پروتکل رمزنگاری وای فای خود را بررسی کنید. اگر از پروتکل یا متد WEP استفاده می کنید که به راحتی هک می شود؛ باید به پروتکل WPA2 یا WPA3 تغییر دهید. در حال حاضر، قوی ترین پروتکل WPA3 است که البته در مودم روترهای جدید در دسترس است ولی WPA2 هم قوی و امن است.

6- حتما رمزعبور بسیار قوی انتخاب کنید. هرگز شماره تلفن خانه، شماره موبایل، شماره شناسنامه، نام خودتان یا مواردی نظیر این ها را رمزعبور قرار ندهید.

7- فریم ویر روتر یا مودم خود را به روزرسانی کنید تا اگر باگ امنیتی دارد؛ برطرف شود.

8- یک روش امن سازی وای فای، تغییر فرکانس رادیویی است. یعنی اگر تا حالا از فرکانس 2.4 گیگاهرتز استفاده کردید؛ از این پس روی فرکانس 5 گیگاهرتز بروید که دستگاه های کمتری بدان وصل می شوند.

9- اگر کار با پنل مدیریتی مودم یا روتر را بلد هستید؛ وارد آن شده و آدرس مک فرد غریبه را بلوکه کنید. یعنی دیگر اجازه ندهید این دستگاه به وای فای شما وصل شود. در بخش Filter پنل مدیریتی می توانید وارد تنظیمات فیلتر آدرس mac شده و آن را بلوکه کنید.

اگر کارهای فوق برای شما سخت است یا زیاد وارد به کار نیستید؛ از دیگران کمک بگیرید یا از شرکت های خدماتی کامپیوتر بخواهید برای چند دقیقه بیایند و این اقدامات را انجام دهند.

اولین گام برای امن سازی وای فای و جلوگیری از هک آن توسط هکرها یا افرادی که در اطراف شما هستند؛ انتخاب یک رمزعبور بسیار قوی و…

وارد فصل تابستان شدیم. حتما برای خودتان برنامه یک سفر را چیدید و می خواهید امسال تابستان به مسافرت بروید. هنگامی که از خانه دور می شویم؛…

دیروز در اخبار خواندم رئیس اداره پیشگیری مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در اطلاعیه ای از هموطنان درخواست کرده حتما مودم وای فای…

ما همبشه درباره افزایش امنیت وای فای صحبت می کنیم و از کاربران می خواهیم برای شبکه وای فای خود رمزهای سخت و پیچیده قرار دهند یا اینکه الگوریتم های…

محبوب ترین اپلیکیشن جست وجوی هات اسپات در اندروید، بیش از 2 میلیون گذرواژه وای فای را به طور عمومی نشان می دهد. اپلیکیشن WiFi Finder اجازه می دهد کاربران هات اسپات های…

هنوز 15 ماه از انتشار استاندارد جدید امنیتی WPA3 برای رمزنگاری و بهبود امنیت شبکه های وای فای و روترهای بی سیم نگذشته است که اولین آسیب پذیری خطرناک…

معمولا بنا ندارم مطالب منتشر شده در سایت ها و منابع فارسی را روی شبکه چی بازنشر کنم. اما گاهی اوقات یک مطلب برای خوانندگان عزیز این…

تا کنون چندین ابزار سخت افزاری محافظت از شبکه و اینترنت در سایت شبکه چی معرفی کردیم. در سال های اخیر، شرکت های نوگام و استارتاپی متعددی اقدام به…

منبع: شبکه چی

به "فهمیدیم یک غریبه در شبکه وای فای ما است؛ حالا باید چه کار کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فهمیدیم یک غریبه در شبکه وای فای ما است؛ حالا باید چه کار کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید