غارها نماد زندگی انسان در دامان طبیعت هستند

به گزارش وبلاگ کلشی ها، تهران (پانا) - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت دوم مهر، روز ملی غار پاک گفت غارها نماد دیرین زندگی انسان در دامان طبیعت و ارتباط ناگسستنی این دو هستند.

غارها نماد زندگی انسان در دامان طبیعت هستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، کیومرث کلانتری در پیامی به این مناسبت اضافه نمود: این زیستگاه های منحصر به فرد اگرچه نخستین سکونتگاه و مأمن انسان ها در طول تاریخ بشری بوده اما در طول تاریخ حیات پیوسته میزبان تنوع شگفت انگیزی از زیستمندان کره زمین بوده و هستند و ارزش طبیعی آنها به علت شکل گیری ساختارهای متنوع زمین شناسی در میلیون ها سال کم نیست.

وی گفت: همین ویژگی های منحصر به فرد است که غارها را از لحاظ تاریخی، فرهنگی، گردشگری و زیست شناسی و زمین شناسی، در نگاه بشر همانند آزمایشگاهی مجذوب نماینده از رشته های به هم تنیده علوم مختلف می نماید و چه بسا افراد ناآگاهی که با ورود بی رویه و دست درازی به حریمش آن را مورد تخریب و آسیب قرار می دهند.

کلانتری اضافه نمود: زیستمندان غار، اگرچه خود ارزشمند و حائز اهمیت هستند، اما ارتباط آن ها با بیرون از غار و خدماتی که به زیست بوم ارائه می نمایند، فراوان ومثال زدنی است.

وی گفت: همه این مسائل ما را به یک اصل حیاتی در زمینه غارها رهنمون ساخته و آن اهمیت اصولی بودن مراحل اکتشاف، شناخت و حفاظت از غارهاست که در قالب شعار سال جهانی غار نمود پیدا نموده است. از همین روست که اتحادیه بین المللی غارها 2021 را به اسم سال جهانی کارست و غار معرفی نموده است تا توجه همگان را به حفاظت موثر از این بخش پنهان و تاثیر گذار کره مسکونی معطوف دارد.

وی گفت: غارها به همان میزان که با اهمیت هستند، زیستگاه هایی حساس و شنماینده محسوب می شوند که با کمترین تغییرات دچار آسیب ها و مخاطرات جدی می شوند. رفتار مسئولانه ما در قبال این شگفتی های خلقت و طبیعت، علاوه برحساسیت و کوشش نهادهای مسئول، در فعالیت های خودانگیخته ای نظیر گردشگری، غارپیمایی و غارنوردی، باید در راستای حفاظت حریم غار و زیستگاه شنماینده آن باشد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "غارها نماد زندگی انسان در دامان طبیعت هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غارها نماد زندگی انسان در دامان طبیعت هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید