عذرخواهی کادر درمان به خاطر مرگ پیروز ، توله یوز ایران 2 روز دیگر 10 ماهه می شد ، پیروز نباید دیالیز می شد؟

به گزارش وبلاگ کلشی ها، رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی گفت: باعث تاسف من و تمام همکاران است و از همه عذرخواهی می کنیم که نتوانستیم پیروز را نگه داریم.

عذرخواهی کادر درمان به خاطر مرگ پیروز ، توله یوز ایران 2 روز دیگر 10 ماهه می شد ، پیروز نباید دیالیز می شد؟

به گزارش وبلاگ کلشی ها، امیر مرادی رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی امروز سه شنبه نهم اسفند در ویدیوی از تلف شدن پیروز اظهار تاسف کرد و گفت: با از دست دادن پیروز و عدم اثربخشی تمام کوشش هایی که تیم درمان در چند روز گذشته برای نجات حیوان انجام داد همراه بود، باعث تاسف من و تمام همکاران است و از همه عذرخواهی می کنیم که نتوانستیم این حیوان را نگه داریم.

وقتی یوزپلنگ به ایرانی ها امید بخشید

10 اردیبهشت ماه سال جاری خبری منتشر شد که دوستداران محیط زیست را بسیار شاد کرد اینکه سه توله یوز از ایران یوزپلنگ ایرانی که در توران در اسارت بود به روش سزارین متولد شد، پدر این توله ها فیروز نام دارد که با هدف تکثیر در اسارت، از طبیعت زنده گیری شده بود و در نهایت سه توله یوز از فیروز و ایران به جهان آمد البته این شادی چندان طول نکشید چون خبر رسید که مادر توله ها را تحویل نمی گیرد. این اول ماجرا بود، مراحل شناساندن توله ها به مادر سه روزی طول کشید اما نتیجه نداد و به دلیل سرد بودن هوا توله ها دیگر از مادر جدا و در شرایط قرنطینه قرار گرفتند و غذا دهی دستی آغاز شد.

از آنجا که یوزپلنگ گونه ای حساس و منحصر به فرد است از این رو نگهداری از توله های آن هم کار دشواری است؛ با توجه به اینکه تجربه ای هم در این زمینه در کشور وجود نداشت، این شد که خبر رسید اولین توله یوز در 14 اردیبهشت یعنی سه روز پس از به جهان آمدن تلف شد، با این خبر نگرانی ها زیاد شد، اما دیری نپایید که دومین توله هم در 28 اردیبهشت ماه تلف شد بعد از آن حدس ها نسبت به اینکه امکان تلف شدن توله سوم هم وجود دارد آغاز شد که بعد از آن سازمان حفاظت محیط زیست یک دامپزشک متخصص یوزپلنگ ها از آفریقا را دعوت کرد، پیتر کالدول به ایران آمد و پنج روز شرایط توله سوم را زیر نظر گرفت، شیر و مکمل های مخصوصی را با خود آورد و تیمارگر توله آغاز به تغذیه کردن توله با این مواد کرد.

بعد از آن توله ای که فقط 300 گرم بود جان گرفت و آغاز کرد به رشد کردن، نامش را پیروز گذاشتند چون از دو برادر دیگر خود قوی تر بود و توانسته بود مسائل و بی مادری را پشت سر بگذارد، در نهایت پیروز از توران در سمنان به پردیسان در تهران منتقل شد بعد از آن یک تیمارگر به صورت شبانه روزی به مراقبت از پیروز پرداخت، اکنون 10 ماه است که این توله در پردیسان نگهداری می گردد؛ در این مدت فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرد اما از همه آنها جان سالم به در برد.

مشکل پیروز چه بود؟

چندی پیش تیمارگر حیات وحش که وظیفه حفاظت از این توله یوز را بر عهده دارد درباره دشواری های نگهداری از پیروز گفته بود، به گفته علیرضا شهرداری از همان ابتدا مسائل گوارشی در توله احساس می شد، زمانی که پیروز به پردیسان آمد داستان ما هم در تهران آغاز شد، توله ها در یک شرایط چندان مناسبی و با شیر مناسبی تغذیه نشده بودند و همین مشکل برای پیروز هم بود؛ روزهای اول شرایط بدی بود، در این مدت شیری رسیده بود که حامیان خارج از کشور فرستاده بودند البته وقتی پیتر کالدول به ایران آمد آن شیر را هم رد کرد و شیر جدیدی با خود آورد ما هم از این شیر استفاده کردیم، با این وجود کالدول گفت که هیچ شیری در جهان مناسب یوزپلنگ نیست.

وی اضافه کرد: به هر حال با همه سختی ها کار را آغاز کردیم، گاهی توله شرایط خوبی داشت ناگهان از پا می افتاد؛ حتی یک بار به دلیل انجام عمل تنقیح تا 12 ساعت سرش را تکان نداد، آن موقع 800 گرم بود و قدرت تحمل این فشار را نداشت، تا چند ساعت حتی یک قطره آب هم نخورد اما به مرور قطره قطره شیر خورد و جان گرفت اما بعد از مدتی دوباره تب کرد و تبش به 40 درجه رسید دوباره درمان آغاز شد و با پشتکاری که این توله داشت آن را هم پشت سر گذاشت.

با وجود تمام این سختی ها پیروز به 10 ماهگی رسید در تمام این مدت گویی تمام ایران همدل با تیمارگرش نگران شرایط این توله بودند و مدام سلامتی حیوان را دنبال می کردند، اما هفته گذشته خبر رسید که شرایط پیروز خوب نیست و به بیمارستان منتقل شده است، البته از همان ابتدا کارشناسان معتقد بودند که چون از شیر مادر تغذیه نکرده است بنابراین سیستم ایمنی بدنش آنطور که باید قوی نمی گردد و در برابر بیماری ها شکننده و ضعیف خواهد بود، اکنون این گفته به حقیقت پیوست و پیروز در دامپزشکی مرکزی بستری شد.

انسداد روده یا نارسایی کلیوی؟

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نمود: در پی یبوست مزمن و مسائل گوارشی پیروز توله یوز نر بوستان پردیسان، با مشورت کارشناسان داخلی و خارجی، این توله یوز شامگاه آدینه (پنجم اسفند) به بیمارستان دامپزشکی مرکزی انتقال یافت.

غلامرضا ابدالی اضافه کرد: با توجه به رادیولوژی، سونوگرافی و آزمایش هایی که انجام شد، موضوع انسداد روده ها که قبلا مطرح شده بود، منتفی شد اما مشکل دفع در سیستم گوارش وجود دارد، پارامترهای خونی و دفع حیوان نیز در آزمایشات لازم آنالیز شد و اشکالاتی در کلیه و پارامترهای خونی مشاهده شد که موضوع به وسیله تیم دامپزشکی آنالیز و اقدامات لازم در حال اجرا است.

وی گفت: با توجه به توصیه های دامپزشکان معالج، تصمیم گرفته شد تا این حیوان همچنان تحت نظر در بیمارستان دامپزشکی باقی بماند که امیدواریم با اقدامات درمانی شرایط به حالت عادی برگردد.

پیروز نباید دیالیز می شد؟

روز گذشته نیز بیمارستان دامپزشکی مرکزی که پیروز در آن بستری است با انتشار ویدویی اعلام نمود که یکشنبه 7 اسفندماه شرایط پیروز در مقایسه با روزهای قبل اندکی بهتر شده اما هنوز به ثبات نرسیده است، تفاوت پیروز امروز نسبت به روزهای قبل این است که خودش توانست مقداری آب بخورد ، بر این اساس شب گذشته تصمیم بر دیالیر پیروز گرفته شد که رییس بیمارستان دامپزشکی مرکزی دراین باره در ویدیویی درباره شرایط پیروز شرح داده بود که دیالیز پیروز توله یوز پردیسان آغاز شده و در حال اجرا است.

امیر مرادی گفت: بعد از اینکه پیروز به بیمارستان منتقل شد، با اقدامات صورت گرفته سعی کردیم علایم بالینی و فیزیولوژیک حیوان را ثابت نگه داریم، شرایط خوب نبود بلافاصله اقدامات درمانی را آغاز کردیم و در پنج روز گذشته سعی شد شرایط آنزیم کلیوی و عوارض ناشی از بالا رفتن آن کنترل گردد که آن را مدیریت کردیم.

وی ادامه داد: در ابتدا مساله دیالیز از اینجا آغاز شد که از من پرسیدند آیا گزینه ای وجود دارد که بگردد انجام داد؟ شرحی که دادم این بود که در ارتباط با حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در این شرایط یکی از گزینه ها بحث دیالیز است اما در خصوص پیروز به رغم اینکه اکنون مرکزی این کار را انجام نمی دهد اما همه امکانات از جمله دستگاه دیالیز در دسترس است اما اینکه حیوان شرایط انجام این کار را دارد باید سنجیده گردد.

مرادی گفت: البته انجام این کار الزاما به معنای این نیست که با انجام دیالیز می توانیم مشکل کلیوی پیروز را برطرف کنیم، هر پیش فرضی متعاقب این اقدام برای ما محفوظ است حتی ممکن است حیوان را که اکنون شرایط مناسبی ندارد حین انجام دیالیز از دست بدهیم، اما همه کوشش خود را می کنیم که ریسک را به حداقل برسانیم و بتوانیم با اقدامات صورت گرفته، آنزیم های کلیوی را به حد استاندارد نزدیک کنیم تا درمان خاصی که تمرکزشان بر راه اندازی مجدد کلیه و تنظیم آنزیم ها است فرصت عمل کردن داشته باشند.

اما گویا پسر ایران نتوانست دوام بیاورد و خبر رسید که پیروز تلف شد. پیروز دو روز دیگر 10 ماهه می شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "عذرخواهی کادر درمان به خاطر مرگ پیروز ، توله یوز ایران 2 روز دیگر 10 ماهه می شد ، پیروز نباید دیالیز می شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عذرخواهی کادر درمان به خاطر مرگ پیروز ، توله یوز ایران 2 روز دیگر 10 ماهه می شد ، پیروز نباید دیالیز می شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید