دشت هویج بدون هویج!

به گزارش وبلاگ کلشی ها، سفر به دشت هویجی که هویج ندارد یکی از بهترین تصمیمات شما در این تابستان است.

دشت هویج بدون هویج!

دشت هویج یکی از جاهای دیدنی تهران است. تصور نکنید با سفر به این منطقه قرار است وارد مزرعه هویج بشوید و هویج های نارنجی را نوش جان کنید. دشت هویج، دشتی بدون حتی یک عدد هویج است! با این حال یکی از محبوب ترین ییلاق ها و جاهای دیدنی تهران به شمار می رود. با مجله گردشگری وبلاگ کلشی ها همراه باشید تا با هم به دشت هویج سفر کنیم و زیبایی های آن را ببینیم.

دشت هویج کجاست؟

جایی در شمال تهران. بهترین راه رفتن به آنجا این است که به شمال شرق تهران بروید و از طریق جاده لواسان به دوراهی لشگرک برسید. سپس جاده را به سمت شرق ادامه دهید . به لواسان که رسیدید، باز هم به سمت شرق برانید. بعد از طی کردن حدود 10 کیلومتر به روستای اَفجه می رسید. پس از افجه یک دو راهی وجود دارد. متاسفانه باید راستا خاکی را ادامه دهید. البته نگران نباشید. مسافت کوتاهی است. ماشین تان را همان جا پارک کنید. شما به دشت هویج رسیده اید. بقیه راستا را باید پیاده طی کنید. البته از اتوبان ارتش در شمال تهران و جاده سوهانک هم می توانید به دشت هویج برسید.

چرا هویج؟

دشت هویج، هویج ندارد. دنبال هویج نباشید و سودای آب هویج تازه را از سرتان بیرون کنید. درباره اینکه چرا به این ییلاق، دشت هویج می گویند، چند دلیل آورده شده. بعضی ها می گویند مردم بومی منطقه از دیرباز تا همین چند ده سال قبل، سالیان درازی در آن حوالی هویج می کاشتند و از این طریق زندگی می کردند. با توجه به اینکه تقاضا برای خرید هویج آن هم در گذشته چندان زیاد نبوده، شاید این دلیل درستی برای نامیدن دشت هویج به این نام نیست.

چشم انداز زمستان

دلیل دیگر این است که پوشش گیاهی این منطقه در بهار به رنگ نارنجی در می آید. کل دشت پر می شود از گل های نارنجی رنگ خودرو. درست به رنگ هویج! برای همین منطقه را دشت هویج نام گذاری کرده اند. دلیلش هر چه که باشد و نام منطقه هر نامی که باشد، چندان مهم نیست. مهم این است که شما برای رفتن به آنجا برنامه ریزی کنید و با سفر به آن، یک روز خوب برای خودتان بسازید.

در دشت هویج چه خبر است؟

محلی ها به دشت هویج، دشت کرچال نیز می گویند. اطراف دشت هویج پر از باغ های گیلاس است با این حال چون این باغ ها شخصی هستند، زیاد به کارتان نمی آیند. در همان ابتدای راستا آبشاری به نام پسچوبک مشرف به دره وجود دارد که نباید دیدن آن را از دست بدهید. آبشار چرند و آبشار موآب نیز در دشت هویج قرار دارند. بازدید از آنها را به شما توصیه می کنیم. روستای افجه نزدیک دشت هویج قرار گرفته است. این روستا چندین جاذبه تاریخی دارد که مهمترین آن، حمام تاریخی روستااست که هنوز هم حمام است! یعنی می توانید بروید و دوش بگیرید و تر و تمیز به بقیه گردشگری تان بپردازید.

دشت هویج راستای برای پیاده روی در طبیعت است که ابتدای راستا صعود به قله های مرتفعی مثل پرسون و آتشکوه و ریزان به شمار می رود. اگر تجهیزات کوهنوردی دارید و این ورزش یکی از سرگرمی های مورد علاقه شمااست، بد نیست صعود را نیز امتحان کنید.

دشت هویج در زمستان

غار موزه دیده اید؟

از ارتفاعات دشت هویج، قله دماوند قابل مشاهده است. غار موزه شگفت انگیزی هم در همان حوالی وجود دارد. غار موزه طبیعی نیست. یعنی به دست یک انسان ساخته شده. بازدید از غار موزه تجربه منحصربه فردی است. باید بروید تا خودتان ببینید چرا باید از آن بازدید کنید. غار موزه در راستا روستای کندعلیا، بخشی از دیواره رشته کوه های البرز را به خود اختصاص داده است. هنگام بازدید از این موزه جالب، می توانید در فضای باز چای و نسکافه بخورید. همین طور از بالای خانه درختی که در محوطه حیاط غارموزه وجود دارد، منظره ای کوهستانی بی نظیری را ببینید.

این غارموزه نه به دست طبیعت که با دست های ناصر هوشمند وزیری، استاد مجسمه ساز ایجاد شده است. دهلیزهای این غار موزه از میان سنگ سخت گرانیت البرز، عشق به فرهنگ ایران را در دل خود جای داده است. او در شیب کوه، غارش را با دهلیزهایی 40 متری وسعت بخشیده است. درون غار موزه مجسمه های چوبی، گچی، سیمانی، سنگی و فلزی در معرض دید شما قرار می گیرند. همچین مجسمه هایی از شخصیت های بزرگ و اسطوره ای ایران و مجسمه های از حیوانات که به دست استادساخته شده در درون غار به چشم می خورد.

غارموزه دشت هویج

وزیری برای قلعه فلک الافلاک نزدیک به 50 مجسمه براساس فولکلور منطقه با لباس های محلی، برای موزه رختشورخانه زنجان، پارک جمشیدیه، پارک ملت، پارک ساعی، پارک براجین قزوین، پردیسان تهران، عسلویه، ماهشهر و موزه های تاریخ طبیعی، مجسمه های زیادی ساخته است و از تمام کارهایش دست کم نمونه ای کوچک در این مجموعه وجود دارد. بازدید از غارموزه احتمالا هیجان انگیزترین بخش سفرتان به ای دشت خواهد بود و از آن به عنوان شگفت انگیزترین جاهای دیدنی تهران نام خواهید برد.

نکات مهم برای افراد با نیازمندی های خاص

دشت هویج مکانی مناسب برای گردش سبک برای افرادی نیست که نیازمندی های خاص دارند. به کمک یک همراه، به راحتی می توانید با ویلچر و یا عصا در نواحی هموار این دشت به تفریح بپردازید. البته امکان صعود، آسان نیست. همچنین این محدوده برای تفریح و پیک نیک خانواده های دارای فرزند اوتیسم پیشنهاد می شود. بچه ها اوتیستیک می توانند در طبیعت دشت به راحتی تحرک کنند و درک شناختی خود را نسبت به محیط پیرامون افزایش دهند. این بچه ها در محدوده دشت می توانند به صورت غیر مستقیم آموزش های تجربی ببینند.

نکات مهم هنگام بازدید

دشت هویج طبیعت است. امکانات رفاهی ندارد. خرید ملزومات و مایحتاج خود را در روستای افجه انجام دهید. نکات ضروری برای کمپ در طبیعت را نیز بلد باشید. در فصل بهار، درختان شکوفه پوش زیادی را در راستا می بینید. همین درخت ها در تابستان میوه می دهند. مراقب باشید. به هوای چیدن میوه به درختان آسیب نزنید و باعث شکسته شدن شاخه آنها نشوید. راستا دشت هویج، چندین چشمه بزرگ و کوچک دارد. از صفای آنها استفاده کنید. طبیعت را به همه حواس پنج گانه حس و سعی کنید انرژی بگیرید.

منبع: پیام دلتا

به "دشت هویج بدون هویج!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دشت هویج بدون هویج!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید