ظرفیت های مالی ایران و اندونزی مکمل یکدیگرند

به گزارش وبلاگ کلشی ها، رئیس اتاق ایران و سفیر جمهوری اندونزی در تهران، به منظور آنالیز ظرفیت همکاری های مشترک میان دو کشور و به ویژه توسعه روابط مالی با خراسان رضوی، در اتاق مشهد ملاقات کردند.

ظرفیت های مالی ایران و اندونزی مکمل یکدیگرند

غلامحسین شافعی در این جلسه که با حضور جمعی از فعالان مالی دو کشور برگزار گردید، گفت: اندونزی به عنوان کشوری که بزرگ ترین جمعیت مسلمان دنیا را در خود جای داده و مالی پیشرفته و باثبات دارد؛ از جایگاهی مهم در مناسبات سیاسی و مالی دنیا بهره مند است. توأمان این کشور را جهت و فرصت ورود به بازار آ.س.آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) می دانیم.

او ادامه داد: خوشبختانه در بحث روابط سیاسی نیز دارای تعاملات ارزشمندی هستیم اما باور داریم که از ظرفیت های مالی دو کشور به شایستگی بهره گرفته نشده است.

شافعی پتانسیل های مالی این دو کشور را مکمل خواند و ظرفیت مذکور را فرصتی برای تعریف همکاری های مشترک برشمرد و متذکر شد: بسیاری از کالاهایی که در اندونزی فراوری می گردد، موردنیاز ایران بوده و متقابلاً شماری از کالاهای ایران نیز بازار خوبی در این کشور دارند. به طور تعیین از خراسان رضوی، دو محصول زعفران و سنگ های قیمتی می تواند مورد استقبال مصرف کنندگان اندونزی قرار بگیرد. همین حالا فیروزه ایران و خراسان، در بازار این کشور، متقاضیان خوبی دارد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به پتانسیل های مالی خراسان رضوی، توضیح داد: موقعیت استراتژیک این خطه، باعث شده تا بخش عمده صادرات و ترانزیت ایران به مقصد شرق، از خراسان رضوی عبور کند.

شافعی ادامه داد: شهر مشهد نیز به واسطه وجود مضجع شریف حضرت رضا (ع)، سالانه پذیرای 30 میلیون جهانگرد عمدتاً مذهبی است و زیرساخت های جهانگردی این شهر نیز پتانسیلی ارزشمندی برای جذب جهانگردان بین المللی از کشورهای مسلمان شرق آسیا به شمار می آید.

او بعلاوه با اشاره به زیرساخت های حمل ونقلی، مرزها و جهتهای بین المللی و توانمندی های فراوریی و مالی خراسان رضوی، ابراز امیدواری کرد: این سفر و این ملاقات مشترک؛ سرآغاز همکاری های مشترک بیشتری باشد و از اعضای اتاق بازرگانی اندونزی نیز برای سفر به ایران دعوت می کنیم.

شافعی بر نقش سفرا در تقویت روابط مالی تأکید کرد و گفت: علی رغم روابط مالی برجسته دو کشور، اطلاعات کافی از ظرفیت های مالی، در اختیار طرفین نیست و قطعاً تبادل هیات های مالی و برگزاری رویدادهای مشترک می تواند فعالان مالی ایران و اندونزی را به شناخت بیشتر و بهتر برساند.

در ادامه این جلسه، رونی پراستیو یولیانتورو سفیر جمهوری اندونزی در تهران نیز با تقدیر از میزبانی اتاق مشهد، بیان کرد: این نخستین سفر من به استان خراسان رضوی و شهر مشهد است و کوشش دارم تا با ظرفیت های این خطه، به نیت توسعه تعاملات مالی اندونزی و خراسان رضوی، بیشتر آشنا شوم.

او اضافه کرد: ما هم مشتاق توسعه روابط مالی هستیم و معتقدیم که پتانسیل های زیادی در بخش مالی دو کشور وجود دارد که باید برای بهبود تعاملات، مغتنم شمرده شوند.

سفیر جمهوری اندونزی در تهران، پیشنهاد برگزاری وبیناری مشترک میان اتاق های ایران و اندونزی را بیان کرد و گفت: در حوزه سرمایه گذاری های مشترک، مشتاق آن هستیم که ظرفیت های مطلوب را شناسایی کنیم و بستر مشارکت بخش خصوصی دو کشور را در این حوزه ها فراهم کنیم. عرصه های جهانگردی و یا به طور ویژه، محصولات حلال که کشور اندونزی، بزرگ ترین فراوریکننده آن است و صادرات گسترده ای نیز در این بخش دارد، نمونه از این پتانسیل های خوب به شمار می آید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "ظرفیت های مالی ایران و اندونزی مکمل یکدیگرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت های مالی ایران و اندونزی مکمل یکدیگرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید