شتاب مرگ های کرونایی در کشور، یک فوتی در هر سه تا پنج دقیقه

به گزارش وبلاگ کلشی ها، خبرنگاران : فرایند مرگ و میرهای کرونایی در موج چهارم کرونا، به شکلی است که مرز بین سه تا پنج دقیقه یک فوتی کرونا در کشور رقم خورده است.

شتاب مرگ های کرونایی در کشور، یک فوتی در هر سه تا پنج دقیقه

به گزارش وبلاگ کلشی ها به نقل از مهر، شرایط کرونایی کشور وخیم تر از آن چیزی است که تصورش را در موج چهارم می کردیم. به طوری که شاهد رکوردشکنی مرگ و میرها و بستری های بیماران در یک ماهه اخیر هستیم.

بر اساس آنچه تا به امروز در آمارهای روزانه وزارت بهداشت به چشم می خورد، میزان مرگ و میرها در نوسان است و هر سه دقیقه تا پنج دقیقه یک فوتی را شاهد هستیم.

در اول اردیبهشت 1400، آمار فوتی ها 453 نفر اعلام شد و این بیشترین آمار مرگ و میر تا کنون در سال جدید بوده است. زیرا، قبل از این، رکورد 486 مرگ در 26 آبان 1399 ثبت شده بود.

بر همین اساس، آنالیز ها نشان می دهد که در حال حاضر و در سال 1400، شاهد نوسان مرگ و میر در هر سه تا پنج دقیقه هستیم. اما، اینکه چرا این فرایند همچنان در حال شتاب است، سوالی است که متخصصین حوزه پزشکی به آن پاسخ می دهند.

شرایط واقعاً بحرانی است

حمید عمادی رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی، با عنوان این مطلب که تعداد مراجعان کرونایی به بیمارستان ها بسیار بالا بوده و شرایط واقعاً بحرانی است، گفت: ما افرادی را که تا قبل از عید بد حال نبودند ولی بستری می کردیم، دیگر بستری نمی کنیم و با دادن داروهای لازم و در صورت امکان تهیه اکسیژن به منزل می فرستیم تا بار شدید بر بیمارستان ها کم گردد.

وی یا تاکید بر رعایت دستورات بهداشتی و دوری از حضور در تجمعات و میهمانی ها، اضافه نمود: ما افرادی را داشتیم که برای بار دوم و سوم هم دچار کرونا شدند، اما دفعات بعد با شدت کمتری بوده است.

کمبود تخت های بیمارستانی

در همین حال، سید فرشاد علامه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، با عنوان این مطلب که در پیک چهارم کرونا و کمبود تخت های بیمارستانی احتیاج به تغییر شرایط داریم، گفت: در مراکز 16 ساعته شبکه بهداشت و درمانگاه های سرپایی در صورت احتیاج ضروری است در مورد داروهای تجویزی در زمینه آنتی وایرال ها، ضدالتهابی ها و کورتیکو استروئیدها تصمیم گیری گردد.

علیرضا دلاوری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به فعالیت 21 مرکز 16 ساعته در محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: پزشکان به طور متوسط روزانه 100 بیمار را از طیف خفیف تا شدید ویزیت می نمایند.

رفتار ویروس قابل پیش بینی نبود

کیوان گوهری مقدم رئیس بخش ریه و ICU داخلی بیمارستان شریعتی گفت: در موج چهارم رفتار غیرقابل پیش بینی و متفاوتی را از بیماری شاهد بودیم و تنها با یک معیار پاراکلینیک نمی توان بیماری را مدیریت کرد.

تداوم افزایش مرگ و میرها تا دو ماه آینده

در همین حال، پیغام طبرسی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به پیغامدهای منفی عدم جلوگیری از مسافرت های نوروزی و عدم اعمال محدودیت ها در شیوع بیماری، گفت: اگر در دو هفته تعطیلات نوروز محدودیت ایجاد می شد مطمئناً شرایط ما بهتر از شرایط کنونی بود.

وی با بیان اینکه از اول فروردین 1400 شاهد هجوم بیماران به اورژانس بیمارستان ها بودیم، اضافه نمود: اگر در حال حاضر نیز محدودیت ها را اعمال کنیم اتفاق خاصی در این موج نخواهد افتاد و این موج دو ماه طول خواهد کشید، زیرا تجربه نشان داده است زمانی که یک موج آغاز می گردد دو ماه طول می کشد، تنها می توان با انجام بعضی اقدامات ارتفاع موج را تا حدی کم کرد اما در خود موج نمی توان تغییری ایجاد کرد.

طبرسی با بیان اینکه حداقل تا دو ماه آینده آی سی یو ها و بیمارستان ها پر خواهد بود و متأسفانه مرگ و میرها بیشتر خواهد شد، پیش بینی کرد که شاهد افزایش میزان مرگ و میرها خواهیم بود.

وی با عنوان این مطلب که هر روز با علائم جدیدی از بیماری کرونا در دنیا روبرو می شویم، گفت: سکته های مغزی و قلبی برای جوانانی که هیچ زمینه بیماری و سابقه ای ندارند را می توان بخشی از آثار و علائم نو ظهور بیماری کرونا مطرح کرد.

فرایند بیماری همچنان صعودی است

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله در گزارشی که روز شنبه چهارم اردیبهشت 1400 و در سرانجام جلسه ستاد ملی کرونا، ارائه داد، شرایط بیماری را همچنان صعودی دانست و گفت: در 7 استان تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، لرستان و همدان فرایند شیوع بیماری به شدت صعودی است و در مجموع 25 استان شرایط خوبی ندارند.

وی اضافه نمود: در تعدادی از استان ها به اوج کرونا رسیده ایم و در استان هایی مانند مازندران، خوزستان، قزوین، فارس، اردبیل، یزد و کردستان فرایند نسبتاً ملایمی طی می گردد و تعدادی از استان ها نیز فرایند نزولی کرونا آغاز شده است.

شتاب مرگ های کرونایی ادامه دارد

با توجه به گزارش سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و اینکه میزان رعایت پروتکل ها آن طور که باید در سطح مطلوبی نیست، به نظر می رسد باید همچنان منتظر سیر صعودی مرگ های کرونایی در کشور باشیم. به طوری که گفته می گردد از تعداد بیماران بد حال که در بخش های آی سی یو بیمارستان ها بستری هستند، می توان حدس زد که از 5107 بیمار بد حال، مرگ های کرونایی چگونه خواهد بود.

قطعاً ادامه این شرایط و سهل انگاری در رعایت پروتکل ها، حداقل تا زمانی که دسترسی همگان به واکسن امکان پذیر نیست، می تواند بر شدت مرگ و میرها بیافزاید.

منبع: اقتصادنیوز

به "شتاب مرگ های کرونایی در کشور، یک فوتی در هر سه تا پنج دقیقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شتاب مرگ های کرونایی در کشور، یک فوتی در هر سه تا پنج دقیقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید