سلمان، 1400 به ایران می آید

به گزارش وبلاگ کلشی ها، با نگاهی به کارنامه رسانه ملی، متوجه تولید پروژه های عظیم تاریخی می شویم که هر کدام از آنها بخشی از تاریخ ایران و اسلام را روایت کرده است.

سلمان، 1400 به ایران می آید

سازمان صدا و سیما نشان داده که پرداخت به تاریخ اسلام جزو دغدغه هایش بوده و علاقه مند است از این طریق مخاطبان را با ابعاد مختلف شخصیت های تاریخ اسلام آشنا کند. مگر می شود مردم سریال های امام علی (ع)، ولایت عشق، مختارنامه، تنهاترین سردار، معصومیت از دست رفته، مردان آنجلس، یوسف پیامبر (ع)، فرستاده و... را فراموش کرده باشند. کارگردانان هر یک از این آثار نه تنها سال ها برای تولید چنین پروژه های عظیمی عمر و انرژی شان را گذاشتند، بلکه تصویرگر بخشی از تاریخ بودند، بدون آن که تحریفی داشته باشند. همین فاکتور باعث شد تا این آثار مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد و با اقبال زیاد مردم رو به رو شود.

البته محبوبیت این آثار تاریخی فقط محدود به سرزمین ایران نیست و پخش و عرضه این آثار، در دیگر کشورها هم با استقبال گسترده ای رو به رو و حتی در قالب دی وی دی در فروشگاه های عظیم فرودگاه های کشورهای عربی عرضه شد. حال رسانه ملی از آذر سال گذشته پروژه عظیم سلمان فارسی را راه اندازی کرده که داوود میرباقری، کارگردانی این اثر و حسین طاهری، تهیه کنندگی آن را به عهده دارند. این روزها گروه سازنده بنا به برنامه ریزی اجرا شده در شهرک نور و شاهرود، مشغول ضبط اثر هستند. همچنین 16 بهمن حمید شاه آبادی، معاون سیما به همراه دیگر مدیران، از پشت صحنه سریال سلمان فارسی بازدید کردند تا در جریان فرایند تولید این سریال باشند. به همین دلیل ما هم سعی کردیم در قالب صحبت با تهیه کننده سریال به جزئیات تازه ای از این اثر تاریخی بپردازیم.

گروه کجا هستند؟

شاید برای مخاطبان جالب باشد که این روزها گروه سازنده سریال سلمان فارسی در کجا مستقر بوده و مشغول ضبط این سریال هستند. در حال حاضر گروه با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند، برنامه ریزی را بر اساس شرایط جوی قرار داده اند. به همین دلیل همزمان دو لوکیشن شهرک نور و حومه شاهرود را برای کار در نظر گرفته اند و با توجه به شرایط هوا در این دو لوکیشن، ضبط را انجام می دهند. همان طور که از قبل اعلام شده این سریال تاریخی در سه مقطع ایران دوره ساسانی، بیزانس و حجاز صدر اسلام به زندگی سلمان فارسی، یار ایرانی پیامبر اسلام می پردازد. فیلمبرداری این سریال از زمستان پارسال در کویر شهداد کرمان و جزیره قشم شروع شده بود که شیوع ویروس کرونا، چهار ماه، فیلمبرداری را متوقف کرد. نهایتا فیلمبرداری این سریال از دهم مرداد امسال با رعایت تمام شیوه نامه های بهداشتی در شاهرود و شهرک سینمایی نور ازسر گرفته شده و همچنان هم ادامه دارد.

4 سال دیگر؛ خط پایان

برخی این سوال برای شان شکل گرفته که این سریال چه زمانی به خط پایان می رسد و مردم می توانند بیننده این سریال تاریخی باشند؟ پیش بینی گروه این است که چهار سال آینده این سریال به خط پایان می رسد و این فصل از سریال تمام می شود. البته گروه سازنده تلاش دارند تا دکورهایی که برای این سریال ساخته می شود، محلی برای گردشگری گردشگران باشد. به همین دلیل قرار نیست در آینده مثل دکورهای سریال مختارنامه که در احمدآباد مستوفی ساخته شده بود، تخریب شوند؛ بلکه مردم و گردشگران خارجی در آینده می توانند از دکورهای این سریال بازدید کنند.

چه خبر از دوره بیزانس؟

طبق اسناد تاریخی، سلمان فارسی 70 سال از عمرش را در دوره بیزانس زندگی می کرده است. او در طول این مدت مرتب به دیرها و کلیساها متفاوت رفته که همین باعث شده تا گروه سازنده سریال سلمان فارسی هم برای ضبط بخش های بیزانس تنوع لوکیشن داشته باشند. بنابراین نقطه عطف سریال در بخش بیزانس، نه تنها در قصه که تعدد لوکیشن ها هم آب و رنگ خاصی به کار داده است. به گفته سازندگان این سریال، گرچه فراهم کردن لوکیشن های متنوع، کار گروه را با دشواری بیشتری همراه کرده اما گروه این سختی را به جان خریده تا این بخش از فضای سریال، به لحاظ جذابیت های بصری برای مخاطبان هم جذاب باشد و ضمن این که از تماشای سریال لذت می برند، به اطلاعات شان هم اضافه شود.

سلمان؛ اثری بین الادیانی

حمید شاه آبادی، معاون سیما که به همراه جواد رمضان نژاد، رئیس مرکز سیمافیلم و جمعی از مدیران سیما برای بازدید از پشت صحنه سریال سلمان فارسی به شهرک سینمایی نور رفته بود، با قدردانی از زحمات یک ساله داوود میرباقری و عوامل سریال تاکید کرد: انصافا سریال سلمان فارسی، اثری عظیم، بین المللی و بین الادیانی است و باید به مردم ایران بشارت داد که باردیگر، اثری ارزشمند از آقای داوود میرباقری خواهند دید. اثری که مقاطع مهمی از تاریخ کشورمان از جمله تاریخ ورود اسلام به ایران را روایت می کند. وی در ادامه این بازدید با اشاره به تنوع نماها، ایفای نقش بیش از 700 بازیگر اصلی، نقش آفرینی تعداد زیادی بازیگر خارجی، حضور هزاران هنرور و فعالیت بیش از 24 کارگاه می گوید: بهره گیری از همه ظرفیت های داخلی، مزیت در خور توجه سریال عظیم سلمان فارسی است. شاه آبادی در بازدید چهارساعته خود، با قدردانی از همه عوامل این سریال و حضور در فیلمبرداری دو پلان که در محوطه یک دیر انجام می شود، از بخش های مختلف شهرک سینمایی نور مانند مکه، کعبه، شعب ابی طا لب و نیز ارائه های شهر نمادین دمشق بازدید کرد و در جریان برنامه ریزی های ساخت و ساز دکورها قرار گرفت.

حضور در دیرهای متفاوت

داوود میرباقری، نویسنده و کارگردان سریال سلمان فارسی نیز با تشکر از حضور معاون سیما و هیات همراه توضیح می دهد: حضور دوستان همیشه تأثیرگذار بوده و باعث می شود ما باانرژی و قوت قلب بیشتر پیش برویم. وی با اشاره به اهمیت زمان بندی در تداوم این پروژه ابراز امیدواری کرد با همراهی هنرمندان و متخصصان، مساعدت های لازم انجام شود تا ساخت آرایه های سریال، طبق زمان بندی پیش برود. میرباقری به شرایط فعلی ساخت سریال سلمان فارسی هم اشاره می کند و می افزاید: ما از پارسال تا به امروز، مشغول فیلمبرداری بخش میانی سریال هستیم که در بیزانس می گذرد. سلمان فارسی که در نوجوانی، ایران را ترک می کند و مسیحی می شود، سال ها در شهرها، کلیسا و دیرهای مختلف بیزانس، سیر و سلوک می کند و ما هم اکنون مشغول فیلمبرداری این فصل هستیم. نویسنده و کارگردان سریال سلمان فارسی اعلام می کند با برنامه ریزی های اجرا شده حدود سه ماه دیگر، فصل بیزانس به پایان می رسد. ترجیح ما این است که بعد از فصل بیزانس، فیلمبرداری فصل اول که فصل ایران است را شروع کنیم. وی به زمان بندی چهارساله برای پایان کار اشاره و ابراز امیدواری کرد که کار به موقع به انتها برسد.

سرنوشت تیسفون و جی چه خواهد شد؟

برنامه ریزی گروه سازنده سریال سلمان فارسی بر این مبناست که بعد از تمام شدن بخش بیزانس که فصل میانی سریال محسوب می شود، به سراغ مقطع ایران بفرایند. طبق پیش بینی ها، فصل بیزانس تا چند ماه دیگر تمام می شود و گروه از سال 1400 تصمیم دارند بخش های ایران پیش از اسلام را ضبط کنند. گرچه نکته قابل توجه در بخش بیزانس، تنوع لوکیشن ها بوده اما آنچه در بخش ایران اهمیت دارد و کار گروه را سخت می کند، این است که نمونه ای برای بخش ایران به لحاظ لوکیشن، لباس و... وجود ندارد. هرچند برای بخش بیزانس که شامل بخش امپراطوری رم می شود، ما فیلم مجموعه هایی همچون مردان آنجلس، مریم مقدس و... داشته ایم اما برای ایران باستان، اثری نداشتیم و همین، کار را برای سازندگان سلمان فارسی سخت می کند اما شدنی است. هنوز گروه تصمیم نگرفته که این مقطع از تاریخ را در چه لوکیشن هایی ضبط کند. زیرا برای این بخش باید دکور شهرهایی همچون تیسفون و جی ساخت شود که پایتخت های ایران در دوره های ساسانی محسوب می شوند. همچنین بازیگران این بخش از سریال، بیشتر ایرانی خواهند بود که از پتانسیل شهرهای مختلف استفاده شده است. داوود میرباقری برای ساخت این سریال فقط به سراغ بازیگران چهره نرفته، بلکه از بازیگران تئاتر هم بهره برده است.

منبع: فاطمه عودباشی - رسانه / روزنامه وبلاگ کلشی ها

منبع: جام جم آنلاین

به "سلمان، 1400 به ایران می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلمان، 1400 به ایران می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید