ربط روده به روان! ، راهکارهایی برای تقویت سلامت روده

به گزارش وبلاگ کلشی ها، آیا تا به امروز پروانه ها را در شکم خود احساس نموده اید؟ زمانی که اتفاق بدی در شرف وقوع بود فورا سوزش، گرفتگی یا درد را در معده تان احساس کردید؟

ربط روده به روان! ، راهکارهایی برای تقویت سلامت روده

به گزارش وبلاگ کلشی ها به نقل از ریئل سیمپل؛ این احساسات نتیجه عملکرد پشت سرهم روده و سیستم عصبی شماست و تحقیقات نشان داده که سلامت روده و سلامت روان ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند.

محور روده و مغز چیست؟

روده های شما خانه اصلی میکروبیوم روده تان با سلول های عصبی پوشیده شده اند که دائما با سیستم عصبی مرکزی تان ارتباط برقرار می نمایند و بالعکس یک پیوند دو طرفه بین این سیستم های اصلی بدن به نام محور روده - مغز ایجاد می نمایند.

محور روده - مغز را مانند یک شاهراه ارتباطی که این دو را به یکدیگر متصل می نماید در نظر بگیرید. روده و مغز به طرق مختلف با یکدیگر مرتبط هستند. یک مثال واضح سروتونین است یک انتقال دهنده عصبی مهم که عمدتا در روده ساخته می گردد. هم چنین اخیرا مطالعاتی صورت گرفته که نشان می دهد میکروب های روده در واقع ترکیباتی را می سازند که به مغز سفر می نمایند و باعث ایجاد چیز هایی مانند ولع گرسنگی برای مواد مغذی می شوند که میکروب های روده در پی آن هستند.

اگرچه جوامع علمی و پزشکی هنوز در مراحل اولیه درک کامل چرایی و چگونگی این پیوند قرار دارند تحقیقات گسترده و رو به رشدی بینش جالب تری را در سالیان اخیر ارائه نموده اند. روده سالم تاثیر زیادی بر مغز سالم دارد و تعیین شده که آن دو بسیار به یکدیگر مرتبط هستند و اغلب با هم ارتباط برقرار می نمایند.

برای مثال، ما اکنون می دانیم که میکروب های روده انواع مختلفی از انتقال دهنده های عصبی کلیدی مغز مانند دوپامین، گلوتامات، گابا و سروتونین را می سازند و تعدیل می نمایند. میکروبیوم روده هم چنین بر سیگنال های ایمنی و سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارد. بنابراین، روده می تواند بر عملکرد مغز و عملکرد ایمنی در مغز تاثیرگذار باشد.

به عبارت دیگر، مراکز عاطفی و شناختی مغز می توانند با بخش های مختلف روده شما ارتباط برقرار نمایند و سیگنال های خوب یا بد را (به وسیله مواد شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی) بسته به سلامت روده تان ارسال نمایند.

نقش التهاب

التهاب می تواند به شدت بر این رابطه تاثیر بگذارد. التهاب اغلب به علت عدم تعادل در باکتری های روده به نام دیسبیوسیس ایجاد می گردد که می تواند باعث ورود باکتری های بد به جریان خون گردد.

نتیجه آنالیز ای که در سال 2020 میلادی در مجله Frontiers in Immunology منتشر شد نشان می دهد دیسبیوسیس سد خونی مغزی را نیز تغییر می دهد که می تواند منجر به التهاب ماده مغز گردد و این مسیر های التهابی با شرایط عصبی التهابی مانند مالتیپل اسکلروزیس، بیماری آلزایمر و پارکینسون مرتبط هستند.

این التهاب می تواند از غذا های فوق فرآوری شده ناشی گردد که تمایل به ایجاد میکروبیوم کم تر متنوع دارند. هم چنین، افزودنی های غذایی در این غذا های فوق فرآوری شده یافت می شوند که با پیامد های بد سلامت روده مرتبط هستند مانند شیرین نماینده های مصنوعی و امولسیفایر هایی مانند صمغ گوار، لسیتین سویا و کاراگینان.

در تحقیقات مختلف به چندین ارتباط بین سلامت میکروبیوم روده و سلامت مغز، عملکرد عصبی، رفتار ها و احساسات از جمله ارتباط با بیماری های آلزایمر و پارکینسون اشاره شده است.

نتیجه مطالعه ای کوچک نشان داد که بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر که به مدت 12 هفته مکمل پروبیوتیک دریافت کردند در مقایسه با گروه کنترل بهبود قابل توجهی در معاینات شرایط روانی (که قبل و بعد از دوره مکمل گیری انجام می شد) ازخود نشان دادند.

بعضی از مواد شیمیایی متابولیزه شده و ایجاد شده به وسیله باکتری های روده می توانند بر عملکرد مغز تاثیر بگذارند.

برای مثال، تحقیقات نشان می دهند که اگر باکتری مناسبی در روده شما وجود داشته باشد مولکول فسفاتیدیل کولین که مطالعات نشان می دهد برای یاری به جلوگیری از زوال عقل مهم است می تواند به ترکیب سمی تر متیل آمین N-اکسید (TMAO) تبدیل گردد.

نتیجه مطالعه ای منتشر شده در سال 2022 میلادی در نشریه Alzheimers Research & Therapy نشان داد سطوح بالایی از متابولیت TMAO مشتق از میکروب روده در افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف و آلزایمر وجود داشت.

میکروبیوم روده و سلامت روان

تعداد فزاینده ای از مطالعات ارتباط میان سلامت روده و عملکرد مغز و رفتار و خلق و خوی افراد را نشان داده اند از جمله اختلالات سلامت روانی مختلف مانند اختلال دوقطبی، اضطراب و افسردگی.

نتیجه یک آنالیز منتشر شده در سال 2021 میلادی در مجله تحقیقات فارماکولوژیک نشان داد بیمارانی که سطوح بالاتری از انتروباکتریاسه و آلیستیپس (انواع باکتری های مضر روده) داشتند از سطوح بالاتری از افسردگی رنج می بردند در حالی که بیمارانی که سطوح پایین تری از Faecalibacterium (یا باکتری های خوب) را داشتند سطوح پایین تری از افسردگی یا دوره های افسردگی را تجربه کردند.

نتیجه مطالعه ای منتشر شده در سال 2022 میلادی در مجله Nature Communications به آنالیز ارتباط بین ترکیب باکتری های روده و سطوح علائم افسردگی در بیش از 3000 نفر در شش گروه قومی پرداخت که یکی از بزرگترین مطالعات صورت گرفته برای آنالیز این ارتباط است.

پس از تنظیم برای عواملی مانند عادات سیگار کشیدن و سن محققان دریافتند که ارتباط مداوم بین میکروبیوتای روده و سطوح علائم افسردگی در سطوح مختلف تجزیه و تحلیل تایید شد. بر اساس نتیجه این مقاله تحقیقات بیش تر در خصوص ارتباط بین سلامت روده و اختلالات خلقی وجود این ارتباط را تایید می نمایند.

چرا سلامت روده تا این میزان اهمیت دارد؟

بیش از 40 تریلیون باکتری در بدن شما وجود دارد که بیشتر آن باکتری ها در روده شما زندگی می نمایند. بعضی از مطالعات نشان می دهند که ممکن است بیش از 1000 گونه باکتری تنها در میکروبیوم روده انسان وجود داشته باشد و به همین علت میکروبیوم روده نقش مهمی در سلامت کلی شما با یاری به کنترل هضم به نفع سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بیماری های مزمن ایفا می نماید.

داشتن تنوع بیش تر در میکروبیوم شما به طور کلی با سلامتی بهتر همراه است. نگاه کردن به آن چه که میکروبیوم روده شما از نظر متابولیکی به آن دست می یابد بسیار کلیدی است، زیرا بسیاری از اثرات سلامتی میکروبیوم از ترکیباتی است که فراوری می نماید یا تغییر می دهد و در نهایت در جریان خون شما ظاهر می گردد. تغذیه نقش مهمی در سلامت کلی روده شما دارد.

روده با بسیاری از نواحی بدن در ارتباط است. مغز، پوست، سیستم ایمنی، هورمون ها، همگی می توانند تحت تاثیر تعادل میکرو ارگانیسم هایی باشند که در داخل آن زندگی می نمایند. این میکروب ها در دفاع در برابر عوامل بیماری زا، حمایت و تنظیم متابولیسم و تاثیر بر جذب مواد مغذی از غذا هایی که از سیستم گوارش ما عبور می نمایند نقش دارند.

راه های آسان برای مراقبت از سلامت روده

اگر در پی راهی آسان برای کنترل سلامت روده خود هستید مصرف مکمل های پری بیوتیک و پروبیوتیک توصیه می گردد، اما می توانید به طور طبیعی به وسیله بعضی غذا ها پری بیوتیک ها و پروبیوتیک های بیش تری را وارد روده خود کنید. پروبیوتیک ها باکتری های زنده و سالم در روده شما هستند. بعضی از غذا های تخمیر شده نیز حاوی این میکروارگانیسم ها هستند و منبع پروبیوتیک ها را در روده شما اضافه و دوباره پر می نمایند. بعضی از غذا های تخمیر شده با پروبیوتیک ها عبارتند از کلم ترش، ماست و کفیر.

پری بیوتیک ها اساسا نوعی فیبر غیرقابل هضم هستند که به عنوان غذا برای این میکروب ها عمل نموده و به رشد و شکوفایی آن در روده یاری می نمایند. بسیاری از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات سرشار از فیبر های خاص، پری بیوتیک هایی را برای تغذیه فلور روده شما فراهم می نمایند از جمله آلیوم ها (سیر، پیاز و تره فرنگی)، مارچوبه و سیب.

مکمل های پروبیوتیک زیادی نیز وجود دارد، اما همیشه بهتر است هنگام اضافه کردن یک مکمل نو با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. اتخاذ یک رژیم غذایی غنی از غذا های پروبیوتیک و پری بیوتیک همیشه یک گزینه عالی برای آغاز بهبود سلامت روده است.

عدم تحمل غذایی را آنالیز کنید

غذا می تواند دارو باشد، اما برای بعضی افراد بعضی از غذا ها ممکن است باعث ایجاد عدم تعادل یا التهاب در روده شان گردد. اگر علائمی مانند رفلاکس اسید، خستگی مفرط، گاز، حالت تهوع یا نفخ را تجربه می کنید، ممکن است حساسیت یا عدم تحمل غذایی داشته باشید. شما می توانید غذا های محرک رایج مانند لبنیات، گلوتن یا کافئین را حذف کنید تا ببینید آیا علائم تان فروکش می نماید یا خیر.

اگر مطمئن نیستید که چگونه این کار را انجام دهید حتما با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه ثبت شده با متخصص در سلامت روده مشورت کنید. اگر مطمئن نیستید که کدام غذا ها برای بهبود سلامت روده برترین هستند طیف متنوعی از غذا های گیاهی را بخورید و غذا های تخمیر شده بیش تری را به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

سلامت روده خود را آزمایش کنید

اگر در خصوص سلامت روده خود کنجکاو هستید راه های مختلفی برای آزمایش آن وجود دارد. ساده ترین کار این است که بعد از رفتن به دستشویی مدفوع خود را چک کنید. اگر زرد، قرمز یا سیاه به نظر می رسد احتمالا دچار عفونت شده اید یا روده تان دچار اختلال شده است.

یک شاخص دیگر می تواند این باشد که چند بار در روز برای دفع مدفوع به دستشویی می روید. تمام افراد از این نظر متفاوت از یکدیگر هستند، اما اگر متوجه شدید که بعد از هر وعده غذایی به سمت دستشویی می دوید یا صرفا چند بار در هفته به دستشویی می روید ممکن است نشانه ای از این باشد که ضروری است به هضم خود توجه کنید و در پی راه هایی باشید که بتوانید آن را با یاری پزشک یا یک متخصص دیگر بهبود بخشید. در نهایت، آزمایش سلامت روده یک راه آسان برای دریافت مستقیم پاسخ است.

منبع: فرارو

به "ربط روده به روان! ، راهکارهایی برای تقویت سلامت روده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ربط روده به روان! ، راهکارهایی برای تقویت سلامت روده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید