دستگاه ایمنی سازگارتر ممکن است راز رسیدن به 100 سالگی باشد

به گزارش وبلاگ کلشی ها، یک آنالیز نو نشان می دهد که در افرادی که به صد سالگی و بالای آن می رسند تا حدی ممکن است وجود دستگاه ایمنی چابک تر و سازگارتر در آنها باشد.

دستگاه ایمنی سازگارتر ممکن است راز رسیدن به 100 سالگی باشد

به گزارش وبلاگ کلشی ها به نقل از هلث دی نیوز آزمایش های خون هفت فرد صدساله و بیشتر - میانگین 106 ساله- نشان داد که آنها دارای دستگاه ایمنی با کارکرد بسیار قوی هستند که به سادگی با عفونت ها و بیماری ها تطبیق پیدا می نماید.

استفانو مونتی، استادیار پزشکی و آمار زیستی در دانشگاه بوستون، یکی از این پژوهشگران می گوید: آنچه ما اساسا یافتیم این است که افراد صدساله و بالاتر سابقه ای از قرارگیری از در معرض مواد ایمنی زای طبیعی محیطی دارند که آنها را در برابر عوامل آسیب رسان بالقوه مقاوم تر می نماید.

پژوهشگران برای این بررسی بررسیهای ژنتیکی بر روی طیف گسترده ای از سلول های ایمنی در چرخش در جریان خون این افراد را انجام دادند.

این پژوهشگران بعد سلول های این افراد صد ساله را با دو پایگاه داده های عموما در دسترس حاوی بررسیهای ژنتیکی سلول های ایمنی هفت فرد صد ساله دیگر و نیز 52 فرد دیگر در طیف سنی 20 تا 89 سال مقایسه کردند. نتایج کار این پژوهشگران در 31 مارس در ژورنال پزشکی لنست منتشر شده است.

تکنیک های پیشرفته کامپیوتری به این پژوهشگران اجازه داد تا در پی تفاوت ها میان سلول های ایمنی افراد صدساله و بالاتر و افراد دیگر بگردند.

به گفته این پژوهشگران به وسیله بررسی دستگاه ایمنی می توان دریافت که آیا افراد در معرض عفونت های متعدد و عوامل متعدد آسیب زا قرار گرفته اند یا نه و دستگاه ایمنی شان توانایی ایجاد پاسخ موثر دارد یا نه. وجود دستگاه ایمنی موثرتر افراد را مقاوم تر و تطبیق پذیرتر می نماید و احتمال عمر طولانی تر آنها را افزایش می دهد.

این پژوهشگران بعلاوه دریافتند که خصوصیات دستگاه ایمنی افراد صدساله از مسیر معمول مرتبط با پیری طبیعی پیروی نمی نماید.

این پژوهشگران بعلاوه خصوصیاتی در سلول ها را شناسایی کردند که اختصاصی موارد عمر طولانی است، از جمله افزایش بروز ژنی که ارتباط آن با پاسخ بدن به آسیب تماشا DNA شناخته شده است.

کارشناسان می گوید دستگاه ایمنی فقط یکی از عواملی است که در طول عمر زیاد دخالت دارد، اما این نوع تفاوت های مشاهده شده بوسیله این پژوهشگران در همه سلول های افراد صدساله می تواند رخ دهد. همان سازوکارهایی که دستگاه ایمنی را کارآمدتر می نماید، می تواند کارکرد سایر سلول ها را هم بهتر کند.

هنوز معلوم نیست این تفاوت ها ناشی از ژنتیک است یا سبک زندگی یا تصادفی ایجاد شده یا ترکیبی از این عوامل در ایجاد آن ها نقش دارند. اما چنین مطالعاتی می توانند یاری نمایند تا معلوم گردد چگونه می توان چنین مزیت هایی را که در افراد با طول عمر زیاد مشاهده می گردد، به افراد بیشتری منتقل کرد.

کارشناسان می گویند این بررسی دلیل اختصاصی عمر طولانی را تعیین نمی نماید و فقط بعضی از عوامل را یافته است که ظاهرا با عمر بسیار طولانی مرتبط هستند، برای مثال برا یافزایش طول عمر سالم ممکن است لازم باشد که مداخلاتی به صورت تقویت دستگاه ایمنی شخص انجام داد.

افرادی که به صد سالگی و بالاتر می رسند فقط در اواخر زندگی دچار بیماری ها می شوند و با احتمال زیاد تا همان روزی که می میرند کاملا سالم می مانند. 30 درصد چنین افرادی هنگامی که می میرند هیچ بیماری ندارند. بعضی از آنها بدون اینکه بیماری خاصی داشته باشند، فقط یک شب می خوابند و دوباره بیدار نمی شوند. مشکل این است که هیچ کس این افراد را در سنین پایین تر بررسی نمی نماید، زیرا در آن هنگام معلوم نیست که آیا به 100 سالگی یا بالاتر خواهند رسید یا نه.

بررسی های سودمند بیشتری در دست انجام است تا بچه ها این افراد صد ساله و بالاتر را در طول زندگی دنبال کند. چنین بچه هایی با احتمال 30 برابر بیشتر ممکن است به سن 100 سالگی و بالاتر برسند. بنابراین بررسی این بچه ها از سنین پایین می تواند دانسته های بیشتری در این باره به دست دهد، چه ویژگی هایی باعث عمر طولانی می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "دستگاه ایمنی سازگارتر ممکن است راز رسیدن به 100 سالگی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه ایمنی سازگارتر ممکن است راز رسیدن به 100 سالگی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید