روبات ها در چه مشاغلی جایگزین انسان می شوند؟ ، آمار ترسناک استفاده دانش آموزان از هوش مصنوعی

به گزارش وبلاگ کلشی ها، در پی تقویت هوش مصنوعی (AI)، توجه به تأثیری که چنین نوآوری می تواند بر بازار کار داشته باشد، معطوف شده است.

روبات ها در چه مشاغلی جایگزین انسان می شوند؟ ، آمار ترسناک استفاده دانش آموزان از هوش مصنوعی

به گزارش وبلاگ کلشی ها و به نقل از میل، این نگرانی وجود دارد که هزاران نقش انسانی به علت پیشرفت های بزرگ در اتوماسیون به زودی ناپدید شوند، ظاهرا به طور خصوصی در دولت بریتانیا نیز بحث هایی در این باره در جریان است. در حاضر تعدادی از دولتمردان این کشور به این نتیجه رسیده اند که تعداد قابل توجهی از مشاغل خدمات ملکی به زودی منسوخ می شوند.

ناگفته نماند که اختلافات در حد یک جنگ پنهان داخلی در دره سیلیکون (Silicon Valley ، دره سیلیکون منطقه ای در کالیفرنیای شمالی است که به عنوان مرکز دنیای فناوری و نوآوری پیشرفته شناخته می شود) در خصوص اینکه آیا تکامل سریع فناوری هوش مصنوعی چیز خوبی است یا بد، بالا گرفته است.

تحقیقات نشان می دهد که توسعه هوش مصنوعی چندان متوجه کنترل نماینده های ترافیک هوایی، ماماها، کتابداران و کسانی که حرفه ای در فروشندگی دارند، نخواهد بود. اما اگر در کافه ها یا رستوران ها، به عنوان تمیزنماینده پنجره یا خدمات مشتری کار می کنید، اخبار چندان مثبت نیست. به گفته شرکت رسانه های دیجیتال DailyAI.com، پیشخدمت ها نیز باید نگران باشند، چرا که بر اساس این تحقیق 72 درصد افراد شاغل در این مشاغل در معرض خطر اجرای نقش های خود به وسیله ربات ها هستند.

با فاصله اندکی افراد شاغل در فروشگاه ها و کتابخانه ها به عنوان پرنماینده های قفسه ها و کارمندان بخش های پذیرش قرار دارند . به احتمال زیاد 61 درصد این افراد با توسعه هوش مصنوعی شغل خود را از دست خواهند داد. 57 درصد از رانندگان قطار یا تراموا نیز با خظر از دست دادن شغل خود روبرو هستند.

در نقطه مقابل این طیف، پزشکان قرار دارند. به طور کلی خطر اتوماتیک شدن نقش آنها حدود 18 درصد تخمین زده می شود که پرستاران 24 درصد، پیراپزشک ها 27 درصد و دندانپزشکان 20 درصد در معرض از دست دادن شغل خود و واگذاری آن به ربات ها قرار دارند. این برآوردها ناشی از تحقیق صورت گرفته در دفتر آمار ملی بریتانیا (ONS) به دست آمده است.

این تحقیق که در ابتدا در سال 2019 منتشر شد، محاسبه کرد که بعضی از وظایف در حدود 1.5 میلیون شغل در انگلیس در معرض خطر بالایی هستند و احتمالا تعدادی از وظایف در این مشاغل به وسیله هوش مصنوعی اشغال می شود. این مشاغل شامل گلفروشان، رانندگان اتوبوس، آشپزها، صندوقدارهای خرده فروشی و آرایشگران هستند. آرایشگران 57 درصد، برقکارها 50 درصد و مربیان رانندگی 51 درصد در معرض خطر جایگزینی با روبات ها قرار دارند.

در همین حال، معماران، فیزیوتراپیست ها، وکلای دادگستری و طراحان وب از جمله کسانی هستند که کمترین تاثیر را از اتوماسیون خواهند پذیرفت. همین امر را می توان در خصوص اساتید دانشگاه و معلمان دبیرستان نیز گفت که در هر دو مورد هوش مصنوعی تنها 20 درصد محتمل است بر کارشان تأثیر بگذارد.

حدود 67 درصد از جوانان مورد آنالیز در این تحقیق اعتراف کردند که از چت ربات هایی مانند ChatGPT برای نوشتن مقاله یا انجام کار استفاده نموده اند. تقریبا نیمی از آن ها (42 درصد) گفتند که همواره از هوش مصنوعی برای حل مسائل ریاضی استفاده می نمایند، در حالی که 41 درصد ادعا کردند که این فناوری به آن ها در نوشتن مقالات انگلیسی یاری نموده است.

بدتر از همه این که در این تحقیق بعلاوه ادعا شده که از هر 10 معلم یک نفر اعتراف نموده است که هیچ راهی برای پی بردن به اینکه دانش آموزانش از هوش مصنوعی استفاده می نموده اند یا نه، نداشته است.

ترس از نرم افزاری که مشاغل انسانی را حذف می نماید، برای اولین بار پس از راه اندازی ChatGPT در انتها سال گذشته برجسته شد. در اوایل امسال، یکی از کارشناسان گفت که هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که در چند سال آینده 80 درصد مشاغل انسانی را جایگزین کند.

بن گورتزل، یکی از مدیران شاغل آمریکایی-برزیلی در عرضه فناوری ، در این باره گفت که توسعه سریع هوش مصنوعی و جایگزین شدن ربات ها با انسان را منفی نمی داند، زیرا به مردم اجازه می دهد به جای کار برای امرار معاش، چیزهای بهتری برای زندگی خود بیابند. او در نشست وب در ریودوژانیرو در ماه مه گفته بود: تقریبا هر شغلی که شامل کاغذبازی می شود باید اتوماتیک شود.

اما توسعه سریع هوش مصنوعی در میان مدیران فناوری دنیا مخلفان شاخصی نیز دارد. چندی پیش هزاران نفر از رهبران فناوری، از جمله ایلان ماسک، نامه ای سرگشاده را امضا کردند و خواهان توقف شش ماهه توسعه هوش مصنوعی شدند. روبات های مجهز به هوش مصنوعی هم اکنون در حال توسعه هستند . این ربات ها خواهند توانست به عنوان نگهبان، نظافتچی بیمارستان ها فعالیت نمایند و حتی کار کارکنان خانه های مراقبت را به عهده بگیرند.

کارشناسان می گویند که تا سال 2033 تقریباً 40 درصد زمان کمتری را صرف کارهای خانه خواهیم کرد، زیرا بسیاری از آن ها به صورت اتوماتیک به وسیله روبات ها انجام خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

  • این غول به چراغ جادو بازنمی شود! | حرکت بی بازگشت هوش مصنوعی
منبع: همشهری آنلاین

به "روبات ها در چه مشاغلی جایگزین انسان می شوند؟ ، آمار ترسناک استفاده دانش آموزان از هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روبات ها در چه مشاغلی جایگزین انسان می شوند؟ ، آمار ترسناک استفاده دانش آموزان از هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید