درمان اختلال گفتار در بیماران سکته مغزی به یاری توان بخشی شناختی

به گزارش وبلاگ کلشی ها، طرح فناورانه توان بخشی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موجب بهبود اختلال گفتار بیماران سکته مغزی شد.

درمان اختلال گفتار در بیماران سکته مغزی به یاری توان بخشی شناختی

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ کلشی ها به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فناوری شناختی نقش کلیدی خود را در درمان، پیشگیری یا کاهش عوارض ناشی از بیماری های عصبی، شناختی و مغزی به اثبات رسانده است. بیماران سکته مغزی، از مخاطبانی هستند که فناوری توان بخشی شناختی، به آن ها در زندگی بهتر یاری می نماید.

بر همین اساس یک طرح پژوهشی و فناورانه که به وسیله این ستاد مورد حمایت نهاده شد، به تازگی نتایج مثبت توانبخشی شناختی اختلال گفتار را در بیماران مبتلا به سکته مغزی با استفاده از تحریک الکتریکی مغز از روی جمجمه نشان داده است.

یاری به تکلم بیماران سکته مغزی

بسیاری از بیماران سکته مغزی، از ناتوانی یا کم توانی در گفتار رنج می برند و همین موضوع باعث شده است راه کارهای توان بخشی و درمانی مختلفی برای یاری به این بیماران مورد استفاده قرار بگیرد. راه کارهایی که از میان آن ها، طرح های مربوط به حوزه شناختی کارآمدی بیش تری را در گروه های سنی گوناگون نشان داده است.

در این طرح فناورانه با استفاده از الکترودها و عبور دادن جریان متنساب با ویژگی های جسمی بیماران مبتلا به سکته مغزی، آثار مثبتی از افزایش توانبخشی شناختی اختلال گفتار در این گروه بیماران مشاهده شده است.

مشارکت متخصصان و پژوهشگران شناختی

در اجرای این طرح یک گروه 9 نفری از اساتید و محققان مشارکت داشتند و در گام نخست، با اجرای روش های مختلف بر روی بیماران مبتلا به سکته­ مغزی و اختلال آفازیا از بیمارستان امام رضا تبریز و مقایسه آن ها، راهکارهای مناسب برای شناخت ضایعه انتخاب شد و با ارائه شیوه های پیشنهادی این فرآیند به خوبی بهبود پیدا کرد.

نتایج مطالعات و شبیه سازی در فرایند آزمایشات و آنالیز های میدانی روی تصاویر مغزی چند بیمار مبتلا به آفازیا با شکل های الکترودی مختلف و بعلاوه جریان دهی متفاوت نشان داد که اجرای این اقدامات می تواند باعث بهبود فرآیند توان بخشی شده و مقدار مؤثر بودن آن را به طور چشمگیری افزایش دهد.

نتایج این طرح پژوهشی و فناورانه که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری به انتها رسیده، درنشریات معتبربین المللی منتشرشده است و دستاوردهای آن در قالب فناوری توسعه خواهد یافت.

منبع: خبرگزاری فارس

به "درمان اختلال گفتار در بیماران سکته مغزی به یاری توان بخشی شناختی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان اختلال گفتار در بیماران سکته مغزی به یاری توان بخشی شناختی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید